AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.181

stereo e39 koppla in slutsteg?

da
28
daniel.m
BMW 320d touring -17 x-drive
jag tänker koppla in ett slutsteg som skall driva en baslåda, finns det någon lågnivå utgång på stereon? det är en 523 touring -00, stereon är en så kalllad buissenes cd.tacksam för svar...........!!

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Nej, det finns ingen lågnivåutgång, men jag monterade en adapter på högtalarna bak som omvandlar högnivå till lågnivå, finns bl.a. att köpa på Biltema för en billig penning.

BMW CS #5206
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Hmm då testar jag igne då...
Min bil en 540 E39 -97 a som är utrustad med stora klangpaketet dvs 10 högtalare+subb (i think?)
är dock inte helt nöjd med basen efter att ha byggt en baslåda till brorsans golf :)
Är inte helt obekant med bilstereo men denna bilmodel vet jag inte hur jag ska gå till väga med.
Ström+Jord är rätt lätt att klura ut när batteriet är monterat i skuffen men Remote+Lågnivå?
Vill inte förstöra för mycket o börja riva i bilen.
Remote har jag läst att man kan ta från en säkring/kabel som blir spänningsatt när man slår på tändingen,dock behöver jag veta var någonstans i skuffen som är lämpligast att ta ifrån?
Lågnivån då?Ljudia säljer dessa Länk
Behövs bara 1 st för att koppla upp sig?
Räcker att gå in på en högtalare bak någonstans dvs +- på den kabeln.
Fråga: får den högtalaren sämre verkan o låter mindre änn motsvarande sida?
Och isf var hittar jag denna kabel till högtalaren utan att riva för mycket?
Grejerna som är tänkta att användas är Dls UR10 samt Dls Ca12 eller Ground Zero GZTA 2.500TX men de gäller ju att allting funkar!
Har mailat lite närliggande ljudställen o ska se om jag får några svar o de ev kan hjälpa mig att koppla så jag får signalen för en billig peng.
De andra kan man ju som sagt fixa själv.
Hade tänkt en Portad låda som spelar in i Ski sacken som då åker bort!
Vad tror ni om det,om jag får de funka dvs :)

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Lägger till,ser att kabeln jag länkat till har 4 kablar dvs man får då gå på båda sidor +- +- för att få stereo ljud,dock till ett mono steg :)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Skaffa hög-till-lågnivåomvandlare, typ Länk och koppla in på kablarna som går till befintliga originalsub. Köper du CA12 steget behövs inte omvandlare.
Ström till slutsteget tar du vid säkringarna ovanför batteriet. Bör finnas en 50 och en 80A lediga. Det finns också bra jordpunkter i närheten av batteriet. Remote tas enklast från matningen till antennförstärkarna.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
om jag köper Ca12 steget så behövs inte omvandlare? du menar att jag ska köra högnivå då?
var hittar jag kablarna då?
Matning till antennförstärkarna? Har ägt bilen i ett par månader så allting vet jag inte vad de sitter o vad det är för något :)
Bilder som beskriver hur jag går till väga mottages tacksamt!
Ka
5.697
Kane
Ca12 kan matas direkt med högnivå. Här finns lite nyttigt; Länk , Länk , Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jo de vet jag då jag haft ett Ca12 steg för bara några månader sedan,dock så upplevde jag de som lite för klent till den basen jag hade.
Frågar igen,var hittar jag kablarna från de andra högtalarna(lättaste sättet,o smidigaste vägen) utan att förstöra halva bilen.
Matning till antennförstärkarna? Bild på de eller?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Så nu har jag läst på ännu mer om Dls ca12 o just högnivå,läste att steget inte behöver en remote kabel om man kör högnivå utan de har AUTO start så de problemet slipper jag ju :)
nu till mitt sista problem sen köper jag grejerna o börjar bygga o koppla så ni som kan svara på detta är ena riktiga änglar :)
Skickar med en bild (aningen suddig) på kablarna som går in till den sk baslådan som sitter i hatthyllan.
Länk
Vilka av dessa 4 kablar ska jag gå på för att kunna koppla in Dls steget som då troligt vis behöver Right +- och Left +-
Exakt färg och vad den kabeln är för något.

Tackar på förhand.
Ka
5.697
Kane
När du skruvar ner lådan kolla hur kablaget går i lådan så ser du vilka färger som går till vänster resp. höger högtalare, välj ett par av varje. Plus normalt blått eller lila som andrafärg medan minus har grått eller brunt som andrafärg på högtalarkablagen.
Använd helst remotekoppling till Ca12-steget, det kan bli knäppar vid till- och frånslag annars.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
måste jag skruva ner lådan? tänkte ta signal direkt vid den kontakten,alltså innan de går in i lådan,går inte det?
ang knäppningarna så gör det inget om de knäpper till pytte litet vid uppstart av bilen,stänger aldrig av stereon i vanliga fall så.
Ka
5.697
Kane
Varför skall du behålla lådan?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
lådan ska sitta där den är,däremot var tanken att slippa skruva ner den bara för att få tag på signal till steget men de får jag alltså göra då?
ska ta en titt på de imon o hänga dit lite kablar o skruva dit na igen.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Till Daniel, du som startade inlägget! =)

Jag köpte Phoenix Gold SLD44 och det funkar sjukt bra.
Länk

Visst plockade jag isär halva bilen, men det är ju knappast någon fråga om det var värt det eller inte. Monterade iaf denna lilla apparat i skuffen, tillsammans med två slutsteg samt kondensatorer till dessa och en rejäl bas. Batteriet sitter ju där bak, vilket gjorde det hela smidigt som fan!

Nämnas ska att jag även bytte ut de 4 högtalarna i kupén (fram och hatthylla).

Anyway, jag är skitnöjd och det låter riktigt bra.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Jag skulle rekomendera stereobyte om du är ute efter fint och rent ljud.
Jag har högnivå ingång på mitt steg ett Macrom monoblock årsmodel 06. Har tagit högnivåsignal från orginalsuben i hatthyllan som fins i stora ljudpaketet (kan ej korrekt benämning för det paketet) och sj tycker jag basen blir väldigt grötig och inte nått vidare snärtig eller tydlig utan mest grötig så en riktig stereo med lågnivå utgång skulle jag trekomendera.
Högnivåsignal tagen från Org suben och den är bortplockad
Remolt från antenen i c-stolpen
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Länk kolla bilden med "subbarna" de går 2 gröna o 2 grön/svarta till bägge baserna.
Jag ska ha ut Kanal A samt Kanal B med plus och minus på varje kanal.
Hur vet jag vilken som är kanal A o den andre B?
sista hjälpen jag behöver (troligtvis) sen ska de bara vara te o koppla på!
Hatthyllan kommer sättas tebax men kommer ej vara inkopplad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.