|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Mike The Bike; Ska jag tolka ditt första inlägg som att du lånade 6-700000:- ?! Respect isf... Du gör det jag inte vågar, då jag vet (av erfarenhet) att jag skulle tycka det var värt de 9000/mån det första året - men sedan vant mig vid bilen, och försökt sälja/byta bort den mot ngt nytt kul...med oundviklig värdeminskning som följd = pengarna uppätna. Men jag är avis, grattis till bilen - njut! :) |
|
|
Jag har också tänkt så men kom fram till att inte mycket går att önska värre troligtvis även så om ett par år, i alla fall för mig. Tack, jag svävar på moln mest hela tiden. Väntar dock på sommaren nu så jag får på de riktiga sulorna. Sen blir det Nordslingan för hela slanten under semestern!!!! /Mikael |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Mike The Bike! Du e verkligen skönt asgalen! Antar att du har snälla föräldrar som låter dig få flytta hem igen,om du inte redan bor där? För råd med hyra tänker du väl inte ta dig? Det blir ju en lång vår & sommar. Ha det gött MVH Patrik |
nazze |
taxerad inkomst 0kr kör m5 ålder gammal |
|
Är man en kille som surfar rundor på sidor som denna så antar jag att du är bil intresserad. vissa är det till 100% andra inte beror på ditt intresse, säg så här jag har typ bara bilar i huvudet så på 25k så hade det funkat bra för mig! Lycka till i Bilköpet iaf "Drive with Pride" R-Twins |
|
|
enda inkomsten : studiebidrag 950kr/månad kör: Alpina B10 BiTurbo och 740gl ;) Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte: Men jag förmodar ett det är någon annan som finansierar dina bilar för 950:- räcker knappt till full tank.:( /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
nja jag extra knäcker var tredje helg för 75kr/h ;) men jo det är sant. Det hade aldrig ens varit möjligt! Speed limits are for pussies |
|
|
20år inkomst ca17 bor hemma (Beror på hur många timmar kan vara mer) efter skatt . De dumaste man kan göra är att ta lån på en bil de kostar en slant varje månad plus alla anndra avgifter om man nu ha det , de kan ju leda till att man inte har mycket pengar över om man äger en bil som är dyr i försäkring och dricker mycket soppa! Men jag brukar säga att MAN LEVER BARA EN GÅNG! Rika åker inte Taxi, Rika har egen chafför och har en glännsande Maybach med själv spolande toalet som exta utrustning. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tjänar in en massa status och körupplevelse med min iallafall! |
| Mike the bike: Riktigt schysst bil du köpt, grattis! Helt rätt att köpa när du nu hade råd. Men hur går det för en mäklare med en bil som kostar 9000kr mån plus värdeminskning ungefär lika mycket i månaden när bolåneräntorna stiger ;-) | |
|
Visst är det så att mycket handlar om prioriteringar här i livet. Men att säga att allt hänger på det är väl ändå att blunda för verkligheten...? Ponera att en kille bor i en större stad, jobbar på Pressbyrån eller annat ställe med mindre bra lön. Han kanske får ut 10-12 000 kr efter skatt. Sen var det hyra på 3000 kr för en etta. Telefon elräkning parkeringsplats bilförsäkring bensin billån och fan vet allt, och på det så ska mat och kläder räknas med. Det blir inte många korvören kvar då, om ens några. Det jag menar är att det faktiskt är väldigt många som hur de än vänder och vrider på det hela, inte har råd med att skaffa och äga en M-bil jämfört med en vanligare BMW. Ofta så är det inte själva priset på bilen (en M3 E36 t ex) som är det värsta, utan övriga kostnader för ägandet. Att vara 19 år och bo i Rinkeby gör att försäkringen blir allt annat än billig. Det finns de som äger dyra bilar och klarar det med en inte allt för bra lön just genom prioriteringar och för att de har låga utgifter i övrigt. Sen finns de unga "rikemansslynglar" som kanske är 18-20 år och som i signaturen på t ex. Zatzy kan ses äga 3-6 s väldig nya och väldigt dyra bilar. Då handlar det nog väldigt lite om prioriteringar utan bara det faktum att familjen är fullskiten med pengar och grabben får vad han pekar på, för att han skulle ha hunnit jobba ihop sina egna slantar är knappast troligt. Men så är det bara i vårt samhälle, att vissa har pengar och andra inte. Det är bara att acceptera. Själv tjänar jag oftast förbannat bra men anser ändå inte att det är värt pengarna att äga en M-bil, för i mina ögon så är det inte så fantastiska bilar att de är värda de stora summorna för inköp drift och ägande. Ja detta gäller egentligen alla dyrare bilar, för jag skulle inte heller springa och köpa mig en helt ny bil av något slag. Av den enkla anledningen att det i mina ögon är total pengaförstörelse och inte alls värt det för att få uppleva doften av en ny bil m.m. Tänk er själv att lägga 250 000 kr på en ny familejbil bara för att man är rädd för besiktningar reparationer som kostar pengar och andra problem. Sen har man den i tre år och får 150 000 kr för den eller nåt sånt, och har fortfarande lång på den. Man kanske byter in den mot en helt ny bil igen och fortsätter i det ekorrhjul som jag anser vara ett ekonomiskt vansinne.... :-) Hur gör jag sjäv då? Ja mitt val är att leta rätt på välvårdade bilar som är ca 3-7 år ålder med en ägare eller så. Man kan hitta väldigt fina bilar som ägts av pedantiska ägare och för kanske 30-70 000 kr, som fortfarande har en skaplig dos nybilskänsla och doft i sig. Man får leta lite men det går. Sen har man en bil som kostar lite att köpa och äga, så lite att det är svårt att förlora på den utan man kan ofta mer eller mindre strunta i värdeminskningen. Detta är min variant på prioriteringar fast jag har råd att köpa det mesta i bilväg. Jag har helt enkelt mer intressen här i livet än bara en fet bil. Men alla kan inte äga dyra bilar bara genom prioriteringar, för det finns en nedre gräns på inkomster m.m. för att proriteringarna en ska vara möjliga. Dr Tinnitus |
|
|
Måste säga att mina värderingar i frågan liknar dina, Dr Tinnitus :-) Jag tjänar förvisso relativt bra, men skulle ändå inte för en sekund överväga att köpa en nybil - åtminstone inte så länge jag har lån på hus etc att betala! Istället ser jag det som att jag har två alternativ; det ena är att köpa en kanske 2-3 år gammal "Svenssonbil", t,ex en V70 eller en 9-5, eller så väljer jag att för samma pengar per månad (jag räknar totalcost, och hymlar inte för mig själv vad det kostar att ha bil!) köpa en något äldre skojigare kärra, dvs "mest bil för pengarna över totalägandetid på ca 5år begagnad bil". Hade jag vid mitt senaste byte för 1.5 år sedan varit singel och barnlös hade jag inte omöjligt kanske satsat på t.ex en tidigare M5 E39, men med småbarn var min sambo inne på en säker bil med bra lastutrymme. Jag övervägde därför ett tag E39 Touring, men kom fram till att en E38 fyllde mina och familjens krav och var ännu mer bil för samma pengar, och dessutom slapp man "kombidöden" :-) Jag är förvisso medveten om att E38, och i synnerhet 750 som jag valde för utrustningsnivån och vridet kan råka ut för rejält dyrbara reparationer, men jag har reserverat en rätt rejält budget för detta och har ändå en väsentligt lägre bilkostnad än min kollega som bytte bil samtidigt och istället tog ut en nybil Ford Mondeo V6 som tjänstebil! Att repkontot på min 750 sedan hittills har hållit sig till servicear, en omgång vinterdäck samt byte av lite slitdetaljer gör affären än mer god... Om inget oförutsett inträffar räknar jag med att köra 750:n 1-2 år till, och därefter har jag med beräknad budget gjort en god affär även om jag skulle köra den direkt till skroten, jag behöver m.a.o inte oroa mig för om jag kan få den såld till något visst pris eller inte. Troligen behåller jag den som andrabil. Vid nästa bilbyte kommer jag sannolikt att resonera på samma sätt igen Men då har vi inga småbarn längre, så då kan det bli en senare E39 M5, men just nu är jag faktiskt mer sugen på en Jagga XKR - känns som en coupé/cab skulle vara ett bra komplement om jag behåller E38:an ;-) Mvh. /Kjell |
|
Lasse Karlsson |
Dr Tinnitus! Du har ju helt rätt att göra som du vill vad det gäller bilköp! men att påstå att det hela inte enbart handlar om prioriteringar är väl i naivaste laget! Folk som väljer bort ditten och datten för att kunna ha en M-bil, gör väl enligt mig prioriteringar! sen att inte du väljer att göra så, hör väl inte hit! människor är och gör olika! så är det bara! Eller så har jag inte hajat vad du menar! Vill man ligga efter med hyran, och käka havregrynsgröt varje dag, så har man väl laga rätt att göra så! även om det för vissa ser konstigt ut! Att folk har synpunkter på hur man lever sitt liv, får man nog leva med, men alla har ju rätt att göra som dom själva vill! Sen kan det förvisso ibland vara svårt att förstå hur vissa tänker! men nog handlar det om prioriteringar! Sen skulle det vara kul att höra vad det är för bilar du kör runt i, där du i stort kan räkna bort värdeminskningen! Är nog ytterst få förunnat idag! att lyckas med det, tror jag! Även om du köper billig bil runt 50-60-70 tusen och har den 1-2 år, så har du en värdeminskning på runt 10-15 tusen/år, köper du en nyare kärra typ runt 200 tusen, kanske värdeminskningen ligger på runt 30 tusen och år, och visst! det skiljer en del! men den nyare kärran är säkert billigare vad det gäller rep och dylikt + att den säkert är både roligare, skönare, säkrare att köra + att pålitligheten är bättre, och sånt prioriterar många! Återigen: det handlar om vad man vill göra med sina pengar! HA DET! |
|
Hur många finns det som kör M-bilar men gör reperationer på dem själva??? Jag kan köpa att en M-bil är dyr att äga (då snackar vi om E39, inte gamla E34:or!!) om man är en person som vill att BMW verkstan skall sköta allt från service till större repartioner. Då blir det dyrt! Men är man 25, M5-E39 står på Mamma (försäkringen gäller då), man sköter INSP + OIL på Verkstan sedan reparerar man allt själv då blir det knappast dyrt! Ponera också att man jobbar med bilar och är lite "well connected" då är det absolut inga problem!!! |
|
|
Sen finns det dom som köper en M-bil, som inte egentligen har råd att ha den. Som typ kör med den 2 ggr i månaden vid kanonväder.. kanske för att lån/försäkring o så blir mycket mer än vad dom trodde från början? // M.v.h. Spajjjs |
|
wowwe |
Hade inte folk köpt nya Mbilar så hade det inte funnits några begagnade heller:) |
|
Lasse Karlsson. Jag tror du missar väsentligt i det jag skrev. Jag skrev att det ju handlade just om prioriteringar, men, att prioriteringar inte är allt eler är lösningen jämt. Därför att det faktiskt finn en nedre gräns i inkomst som man måste över för att överhuvud taget ha råd att prioritera. Låt mig ge ett extrem exempel. Kalle jobbar på bensinstation och får ut 11 000 kr efter skatt. Han prioriterar att få äga en M5. För att kunna göra detta så bor han hemma fast han är 25 år gammal. Och cyklar till jobbet m.m. Han kan på det sättet ändå ha råd med lån drift och försäkring av denna M5 som kostar säg 6000 kr i månaden. Resten av lönen går sen till mat kläder och annat. Sen har vi Berra som är arbetslös och bara ströjobbar och ligger på ca 6000-8000 kr efter skatt i månaden. Hur skulle denna kille då efter att ha betalt hyra mat kläder ha några pengar kvar att prioritera för ägandet av en M5?? Alltså, det finns de som absolut inte kan prioritera sig till en M-bil. Och därmed så handlar det inte bara om prioriteringar. Sen detta med värdeminskning. En bil för 50-60-70 tusen är i mina ögon ingen billig bil generellt sett. Den dyraste bil jag köpt hittills i mitt liv kostade 40 000 kr, men när jag sen sålt bort en del extra delar som jag fick med vid köpet så landade den på 30 000 kr. Nu har jag kostat på den lite så den ligger väl idag på 35-40 000 kr igen. Det är min "finbil" som jag tar ut när jag är sugen på rejäl acceleration (retas med någon M3/M5 kanske...)och prestanda. Denna bil har jag för mitt höga nöjes skull och skiter i värdeminskning eller inte. Mina vardagsbil är för dagen en äldre japanare i bra skick, inköpt för 21 000 kr för ca 6 år sedan då den hade gått 16 000 mil. Idag har den gått 35 000 mil och känns och ser väldigt väldigt fräsch ut ännu, med en inredning i nyskick nästan och det mesta i lyxgrejor. Har väl kostat på den totalt ca 10 000 kr i reparation och delar på dessa nästan 20 000 mil. Säljer jag den idag så torde jag kunna få 15 000 kr för den. 21 000 + 10 000 = 31 000 kr totalt - 15 000 kr = 16 000 kr. Jag har alltså förlorat ca 16 000 kr i värde på 20 000 mil och 6 år. Det är väl rätt OK tycker jag. Det gör att jag har slantar till mycket annat som jag tycker är kul, eller pengar på hög i madrassen för framtida bruk kanske. Dr Tinnitus |
|
|
Tjena, Skit i Ekonomien. Det är värt att leva på gatan, livnära sig på överkörda katter och dricka regnvatten när man kör M5. Jag har aldrig varit gladare än bak ratten på min M5:a, oslagbart. |
|
|
Kan tänka mig det BMWknas. Körde Bmw innan för ja fick en betald Volvo S60. Men funderar på den nya e92 när den kommer ..men det är det som är grejen ska man ha gamla modellen av e46 m3 eller nya e92 med färre hk fast modernare design? Jögga |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.