AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
27.336

Vad tjänar ni som kör Mpower ?

Sida 2 av 6
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Precis som många säger,så handlar det just om prioriteringar mycket mer än inkomst.
Själv så bor jag grymt billigt i en liten komun (10 000inv.) betalar 2300 kr för en 2:a(56kvm) Försäkringen är ju naturligtvis billigare åxå än om jag levt i sthlm lr gbg eller motsvarande.
För mig är det inga problem att äga en M5 lr M3 tjänar hyfsat för att vara i en löglöneregion och väljer bort mycket krogliv dyra datorer,telefoner..osv

Tyvärr så äger jag ingen M bil för tillfället,men det blir snart..och även en turbopreppad 3.2 liters maskin.
En sak som jag lärt mig är att man ska inte köpa en bil som är dyr att ha innan man gjort upp en budget och räknat ut lite vad som blir kvar.
För jag är inte beredd att ge upp allt annat jag älskar i livet för en BMW..
Ligger en del i det gammla ordspråket "Det är inte inkomsterna man blir rik på utan utgifterna"

Just real M-power
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det där med budget kan möjligtvis hålla om man har en relativt ny bil i originalutförande, samt har garantier att luta sig mot.
Köper du en äldre som jag en gång gjorde, bör du helst ha garage i eget hus där du kan slösa pengar och tid på bilen när du har råd. Har själv lagt ned ca 130k på 1,5 år på min, men har då avhållit mig och familj från dyra semestrar under 3 år.
Men man kan ju kanske jämföra kostnaderna med att ha en båt.
Då tror jag nog kostnaderna blir dyrare med båt om vi pratar lagom stor med lite motor, antar att inte särskilt många i den här tråden trånar efter segelbåt!!?

Jag tjänar ca 300k om året. Inga problem för mej att ha råd med en m5:a. Visst suger det att lägga flera tusen i månaden på bilen i försäkring mm, men det har jag ju valt själv. Viste ju att bilen var skitdyr att försäkra och äga. Men sedan beror det ju på om man ska ha lån på bilen, då blir ju kostnaden fan så mycket mer.
/Lidberg
Njuren
hade jag pallat knäcka lite efter jubb skulle jag kunnat kört M-bil. Ingen som behöver nytt badrum ;-)

BMW - i nöd och lust?
Tänker inte avslöja min årsinkomst, men som jag hade en diskussion med en verkligt god vän igår, så kunde man ju skaffa sig världens bilar, men det gäller väl prioriteringar? Hade man endast Bil i hjärnan, så kunde man väl skrapa ihop till det mesta. Men vill man ju ha ett liv fyllt med trevliga saker vid sidan av bilen så måste man prioritera. Vill hellre ge mig och sambon det mesta utan att behöva pruta på nåt. Och speciellt i Sverige räcker nog 25k bra för en M5:). Men allt hänger väl på hurdana utgifter man har gentemot inkomster.

Jag har rätt höga inkomster, men utgifterna är inte små dom heller.:)

Lycka till med köpet!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller helt med bayerischemotor, det handlar mycket om prioriteringar.

___
//Ulf
M3artin
Tjänar ca: 700tkr om året plus kärringens inkomst på ca: 450tkr har gen firma med tjänste bil och använder endast M3:an som slit och släng bil. Ofstast står den hemma hos min lillebror å skräpar. Kom i håg att man bara lever en gång och dessutom i direktsändning, så har man lite slantar över tycker jag att man kan investera på lite livskvalitet som en M:bil.

M3artin
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Vad är inkomsten bara? Man kan tjäna 10k och vara värd tio miljoner..
m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
25 år Timanställd men normalt före skatt ca 21000 sedan 5650 hyra + värme + el + telefonräkningar + bensin + försäkringar på 2 bilar åt gången man klarar sig med vilja å bättre när alla extrainkomster är inne du
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Det är inte inkomsten som är det viktiga, utan hur mycket du kan lägga på din bil.

Mvh
Ulf
automania:

Ja precis det jag menade också.

Fastän man förtjänar en Ny M5 i året pengar behöver inte betyda att man kan köpa en ny M5 i året för det...:)

Beskattningen är ju hög i norden, på gott och ont, men hellre ser jag ett fint samhälle som i norden än tiggare och prositiuerade kring alla andra gator än "mainstreet".

Dessutom vill väl också många spara lite pengar för regniga dagar eller lägga undan pengar så att om man blir arbetslös/bostadslånetsränta stiger eller dylika oväntade saker dyker upp i framtiden har man nåt att falla tillbaka på. Speciellt har det i Finland (speciellt huvudstadsregionen Helsingfors) blivit otoligt dyra bostadspriser. En 1á går på ca 1.000.000kr, två på 1,5, trea ca 2-2,5miljoner och fyror ända upp till 5! OK ok, det beror ju självklart på var man vill bo. Men jag bor gärna på drumsö (Lauttasaari) i Helsingfors och det råkar ju vara dyrt!:) Länk
Bayrischemotor har helt rätt, allt i livet är en prioriteringsfråga :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Som det har skrivits här alla vi tjänar ungefär lika men det handlar om prioriteringar.Jag är gift har barn vill också skapa en trevlig hemmiljö med allt som behövs i hemmet plus att jag vill lägga undan lite:)
Hade jag varit singel då skulle jag prioritera andra saker i livet.
Lasse Karlsson
Tjena BMW-freaks!

Håller också helt med bayerischemotor! allt i livet är prioriteringar, även om vissa inte riktigt vill acceptera detta! Man har fått höra ett otal ggr: Hur kan man ha en bil som kostar så och så mycket i soppa, försäkring osv, osv? Men känner jag att jag vill äga en som i mitt fall M5, och anser mig ha råd med detta så ska jag naturligtvis ha det!

Vissa kan lägga 150.000 på ett nytt kök, eller varför inte en segelbåt för en mille som dom kanske kommer ut med 5-10ggr/år, eller varför inte mängder med för mig värdelösa datorprylar? Vill dom göra det, så klart ska dom göra det! Det handlar endast om prioriteringar, och vad man vill göra med sina pengar! För övrigt tjänar jag strax över 30´i månan, och än så länge har M5:an definitivt smakat mer än den kostat!!

HA DET!!!
Varför tror de flesta att man är miljonär bara för att man rattar runt i en M-bil? Fördomar?
M3artin
Riktigt rika åker Taxi.

M3artin
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jag håller med alla som pratar om prioriteringar.
Jag hade faktiskt räknat med att M-bilen skulle vara MYCKET dyrare att ha i drift och äga men det har den inte varit ännu.

Försäkringen är rimlig.
Den drar oftast inte mycket över litern/mil.
Jag har kört 3500 mil och bara bytt däck och gjort servicar och ägt den i 1.5 år.

SKITBILLIGT bilägande, har förmodligen knappt rasat något i värde, dock får man vänta ett tag på rätt köpare om man vill sälja antar jag.

Ex. min första bil: Ford Scorpio Cosworth -96 (hade gått 12000 när jag köpte den och sålde den vid 15000). Började med att byta bromsar runt om för 10k utan arbete. Sen pajade styrväxeln för 12k. Vidare gav kompressorn till climan upp, 6k. Månaden efter fick databoxen till sprutet spel, kostade nästan 7k. Månaden efter var det dags för hjullager, slutdämpare. Sen började stötdämparna säcka ihop och den automatiska nivåregleringen pajade, då sålde jag den. En bil värd strax över 50 tusen med reparationer på nästan lika mycket på ett år. :P

Ex. min förra bil. Fabriksny Saab 9-3 2.0T.
Köpte den för billig peng runt +200k. Chipade och bytte avgas för 10k.
När den hade gått 4000 mil sålde jag den. Värdeminskning runt 70k på två år.

Slutsats. Alla bilar kan vara väldigt dyra om man säljer dem vi fel tillfälle eller om allt som inte ska gå sönder pajar.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
På tok för lite för att kunna montera en kompressor på tok för mycket för att inte kunna äga ett par bilar samt dricka sprit varje Fredag och Lördag ;)
Nej men va fan lev livet och ha skoj först sen så kan man spara och trixa som bara den tycker jag...

MVH Patrik
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Som sagt prioreteringar är ju de som gäller, själv så går jag precis runt men jag anser att man inte ska släppa drömmen ändå

Ride it like you stole it!!
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
En äldre M bil i bra skick kan nästan vem som helst ha råd med men de nyare rasar otroligt snabbt och mycket i värde. Tex en M3E46 rasade ca 40-50.000 per år de första 3-4 åren. Ska man ha råd till det krävs en hög lön och en nästan likgiltig inställning till pengar. (för att inte tala om raset på M5E39)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.