AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
608

Avgasvärden M30/E28

Paap Reeder
... som kuriosa kan jag rapportera att jag gjorde ett avgastest på min gamla M30 idag.

Motorn var väl nästan genomvarm efter en rejäl tomgångskörning med tillskottsvärme av motorvärmaren.

CO bidde 2,90%
HC bidde 105 PPM HC??!! och det utan minsta lilla kat.

Måste då konstatera att man är förvånad. Skulle man smälla på en kat så blev det 0 PPM. På en 40-tusenmila spis.

Nu kör jag medvetet litet "fett" ty jag ställer CO efter bästa motorljud och inte efter avgasmätaren. Skulle man skruva ut luftskruven kom jag nog ner till minst 1%.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Japp....På min M30/E28 3430cc :) hade jag ca 60ppm om jag inte missminner mig,dvs det jag hann se på min besiktning nu i höstas..
Med nyjusterade ventiler(ställer faktiskt ventilspelet på 0,25 kall trots anvisade 0.30) nyolja+filter+genomvarm motor.

Vad gäller CO värdet så var det med "kopplad puls-air" 0,2%..Med pluggad puls-air så bör det ha blivit vid detta mättillfälle ca 0,5% ytterligare, dvs ca 0,7%..

Mvh Janne.
Paap Reeder
... väldigt bra Janne!
Nu till sommaren måste jag byta ut mina vevstaksbussningar ty man hör litet slammerknack från dom ibland när vattentempen står på sisådär 50 grader.

Just nu har jag dessutom en skallerorm i främre ljuddämparen ty någon av de inre gavlarna slamrar mot de genomgående rören. Trots att det är en Walker från början.
Ja 1995:- vill BMW ha för en ny så det får väl bli en sådan då tydligen.
Min stod ju uppallad typ mars - sept medans jag susade omkring i V12:an och då var bl a avgass ganska nybytt.
Bilar skall köras inte stå uppallade. Båda alternativen är tamigtusingen lika dyra.

Sitter det 2 eller 3 burkar på din??

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.... glömde en sak.
Jag har rivit min pulsair för en 5 år sedan.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Aldrig bytt min mellanljuddämpare "originalfabrikat,vad det nu är"+bytt min bakre ljuddämpare(Walker om jag inte missminner mig) för några år sedan, dvs jag har nu två ljuddämpare monterat totalt,...dvs originalstuk :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag måste bidra med min stoltaste upplevelse med min gamla "harv", tror iofs att jag skrivit det förut någon annanstans, "but what the heck" det är så kul så here it goes...
Förra året när jag besiktigade åbäket var den rätt väl varmkörd, hade fått gå en stund mellan 2-3000 varv på en fin lite kurvig väg.
På besiktningen blev det lite bilprat, det blir väl så när man har en blank 80-talare. Av någon anledning kom vi in på katalysatorer var på jag sade att min bil inte hade det.
Sen när besiktningsmannen kollat av avgasvärdena kom han tillbaka med en förbryllad min: "Är du säker på att du inte har katalysator?" Nej sade jag, det är en -86:a osv.
Han menade att den var renare än många testade katalysatorbilar... tja det var ju rätt kul med 28000 mil under bältet, oskruvad och en kamaxel som väsnas.

Jag frågade aldrig om de exakta avgasvärdena, dum som jag var...

Men som ni ser lever jag på det fortfarande.

M30 måste vara bra motorer.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.