AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.163

Köra lagligt med kompressor, hur?

M_
81
M_I_C_K_E
328i Limo
Funderar allvarligt på att köpa kompressor från Esstuning, fast är lite tveksam för alla dom extra hästarna ska ju användas oxå och vad händer om man skulle vara med om nån olycka när man har en olaglig kompressor under huven. Kan man på något sätt köra lagligt med kompressor och isåfall hur gör man och är det dyrt/svårt ???
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Klart att försäkringsbolaget kan säga någonting om det. Men troligen märker dom det ej.

Och nej, du kan inte köra lagligt med kompressor. Kanske kan gå om du köper en Usa M3 motor som blivit trimmad av Dinan.

___
E36 325i "CSL"
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hur är det egentligen med SBP?
Kan man köra in och besiktiga med kompressorn på plats men med avplockad drivrem?

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Forr vet jag att de kunde racka med att plocka bort remen. De har andrat lagarna nu sa att du inte ska fa igenom den med kompressor monterad. Vissa klarar sej, men det ska inte ga.
Ar bara till att chansa. Gar det sa gar de
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det enklaste är väl bara att strunta i besiktningen, de bara klagar, det gör jag fast jag varken har turbo eller kompressor monterad.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Men hallå! Det finns väl något skäl till varför vi besiktar våra bilar? Inte vill jag iaf ha en massa trafikfarliga bilar ute på vägarna utan vare sig bromsar eller annat! Om man nu måste ha en bil som går snabbare, då köper man väl en med större motor som är laglig att åka med?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Mr.Christian

Jag har vid några tillfällen försökt påpeka riskerna med olika typer av "konverteringar" här på forumet. Med tanke på efterkommande inlägg så kan jag konstatera att de inte fallit i direkt "god jord". Personlig konkurs är en rätt avlägsen företeellse för många bilentusiater.. Tyvärr har vi regler i det här landet som minst sagt försvårar bilhobbyn. Samtidigt har vi en trafikpolis som tyvärr saknar resurser att se till lagen följs. Mina synpunkter! Låt folk turbotrimma, resten av bilen skall anpassas till trimmet! Besikta och försäkra. Fler motorbanor, gärna typ Nurnberg ring. Fler poliser som tar rattfulla alkoholister med obesiktade bilar i örat osv.

FRIFART Att man underlåter att besikta bilen är inget att skryta om.

E
Visa användare
111
EBS
520i -88
E: Vad spelar det för roll om man struntar i att besikta eller kör med turbo/kompressor? Såfort du kopplar in turbon/kompressorn så är bilen ändå obesiktad.
Offtopic: är man så jä-a dum att man kör obesiktad bör man fan låsas in...

On topic. Om du SFRO besiktar går det att typa in den som ombyggt/amatörbyggt fordon. är väl enda lösningen då du inte får ändra nått i motor eller motorns avgas/insug på en modern bil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.