|
|
|
|---|---|
|
Någon? Börjat snegla lite på ny bil... Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" | |
|
Var också i valet o kvalet mellan en E60 eller en E90/E91 visserligen utan X:et men bestämde mig till slut för E60. E90 lite väl trång i kupen samt att luckan till bagaget är väl liten. Dock klart "sportigare" feeling jämfört med komfortkryssaren E60. |
|
|
Har ju en E60 och har kört E90 ganska mycket och delar dina åsikter Sail. Är dock nyfiken om det är någon som har en fyrkrafsare av nämnda modeller. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Har kört både 525Xi samt 530Xi närj jag höll på att bestämma mig för modell. Dock inte testat någon av diesel. Min uppfattning är dock att X-modellerna av 5-serien ger samma positiva känslor som min X5:a gör avseende stabilitet på vägen. Har inte haft möjlighet att testa 5-serien i snömodd eller halt väglag men dock i relativt kraftigt regn med mycket vatten på vägen och i det läget kändes det minst lika bra som i X5:an undantaget den bättre sikten och överblicken som höjden innebär. |
|
|
Lyfter tråden... Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
| Jag kör 330xd och är kanonnöjd med den. Fyrhjulsdriften fungerar utmärkt enligt mig. Jag åker mycket till fjällen och det är inte bara dubbelt så bra med fyrhjulsdrift utan 4 gånger så bra ;-) för att ta sig upp för hala backar och omkörning i snömodd. Sommaren har man ingen direkt nytta av att släpa omkring på extravikten men det är det värt varje gång jag kör i halka. Sen om bmw:s fyrhjulsdrift är bäst sämst eller mittemellan tänker inte jag uttala mig om men den fungerar kanonbra för mina behov i alla fall. | |
|
ryk 330xi: Tack! Har du manuell eller automat? Bränsleförbrukning? Såg att X-drive fick finfin kritik i Teknikens Världs test av olika fyrhjulsdrifter. Har testat 530xd lite men är nyfiken på erfarenheter från de som köpt och hunnit använda sina bilar. En provkörning säger ju inte allt. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Hoppe Jag har bara kört min bil 370 mil ännu och dom brukar ju dra mindre efter ca 1000 mil, men den drar förvånansvärt lite tycker jag. Jag har automatlåda på min bil. I söndags när jag körde 48mil ifrån åre och hem drog den 0,7l/mil och med en snitthastighet på 113km/h Kolla tråden jag skrivit på drivingmachines.se Länk Citerar mig själv från den tråden "Nu är jag tillbaka efter ca 110mils körning och känner mig nöjdare än någonsin. Först och främst så drar den ju knappt någon soppa. På vägen upp 48mil drog den 0,70l/mil med en snitthastighet på 104,2km/h och på vägen hem drog den 0,78l/mil med en snitthastighet på 120,8km/h. I mina ögon är det fantastiskt lite för en 231hk motor med automat och fyrhjulskrafs. Min förra 330xi automat drog samma resa i snitt ca 1,1l/mil och med kompressor ca 1,2l/mil. Det blir inte bara billigare utan framförallt slipper jag tanka i varenda by jag passerar. Ska bli intressant att se vad den drar när jag kör med släpvagn efter, min förra 330xi drog 1,6l/mil med släp och skoter varje gång när jag åkte till Åre så då vart det mycket tankstopp" |
|
|
ryk 330xi: Än en gång tack, matnyttig läsning för en hugad spekulant. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.