|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Någon som vet om det spelar någon roll vilket däck resp. sändare sitter på när man skall montera dom på nya fälgarna??? //Jocke | |
|
Nej, det spelar ingen som helst roll! Däremot KAN du få återaktivera funktionen, om vagnen rullat utan dem, bara en kort stund, o Du fått varningen... BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Det är inga annorlunda däck utan det är ABS-givaren som känner av rotationshastigheten som det bygger på. Om ett hjul får punka så snurrar det hjulet fortare och då larmar systemet. | |
|
Men, sensorn sitter ju på ventilkäglans insida, o känner av korrekt lufttryck, som den kommunicerar med nån annan sensor, kanske är det inbyggt i ABS-givaren? Vad vet jag? BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Har vinterhjul på min bil nu som inte har såna ventiler. men ibland så släcks lampan iaf för att tändas ibland. brukar den beté sig på det här viset när man har "inkorrekta" hjul? | |
|
Japp, det gör den! Vad jag vet, så har BMW ett rätt bra RDC-system, jämfört med Citroëns, som får spel, om man kör med fel hjul. Det har ibland gått så långt på Cittrorna, att Centraldatorn VÄGRAT starta bilen, pga att den enligt meddelande på displayen, SAKNAR hjul o därför är det inte tillrådigt att försöka köra bilen :oDDDDD Fy fan vad sjukt, men så är det... Ibland är det bara FÖR mycket (Fransk) elektronik... ;-) Vad jag vet, så hämtar BMW:n dock infot rätt snabbt o därmed uppträder inte liknande problem. Deutsche Technik über Alles! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Däcktrycksindikator Däcktrycksindikatorn övervakar i alla hastigheter lufttrycket i däcken. Eftersom sjunkande lufttryck gör att däckets omkrets minskar, ökar då hjulets rotationshastighet. Detta kan mätas av hjulets ABS-sensorer. Vid ett tryckfall ges en optisk och akustisk varningssignal. |
|
|
KRAFTWERK: Du skriver att man kan få återaktivera funktionen! Menar du på BMW, eller på det sätt som när man t.ex. pumpat däcken? //Jocke |
|
|
joafog: Nej, med det menar jag endast om man kört bilen en tid utan RDC-käglorna monterade. Så är det på Citroënerna, o jag har hört liknande gällande BMW. Dock tidiga modeller med RDC:n. Den senare verkar vara mer "självlärande". BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tack för svaret! // M.v.h. Spajjjs |
|
| Jag undrar vad ni pratar om ,men har man ändrat lufttryck så kör man igåmg systemet och det tar ca 10 minuters körning innan det är aktiverat. Det känner bara rotationshastigheten från ABS-givarna och inget annat så vad diskuterar vi? | |
|
Tom i norr Det finns väl två olika system om jag inte minns helt fel |
|
|
Ja, det finns 2 system. Själv har jag det med en sensor vid varje ventil. Detta medför att jag nu får varning för "tyre control inactive" efter cirka 10 minuters körning eftersom jag inte har några sensorer på vinterpuckarna. Någon som vet vad dessa sensorer kostar? Har hört ett pris på ca 800:-/styck. I så fall väljer jag nog att leva utan denna kontroll på vintrarna istället för att hosta upp drygt 3'. |
|
|
Det går ju att flytta över sensorerna! Det är en skruvad ventil, alltså skruv o mutter med O-ring! Ja, de kostar minst 700:-/st. Alla system har ju en givare i varje ventilkägla! Hur skulle det annars fungera? Jag har dock en leverantör i Köping, som kan ha bättre priser på käglorna, runt 450:-/st. Monterat o klart! DET anser iaf. jag att det är värt, för att köra på icke original vinterfälgar! Oavsett vad man kör på, så kan man ju alltid låta flytta över...Det skulle jag gjort! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tom i norr: Nej, det känner inte bara av rotationshastigheten. Det mäter lufttryck, o har en sensor i varje hjul! >Rotationshastigheten är försumbar, o den skulle i så fall varna om man kopplade ur ASC+T:n o spann loss.... O så funkar det INTE! Du får ju ALDRIG en däcktrycksvarning om det spinner på ett eller flera hjul, även om det händer i en omkörning i tex. 150Km/h! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| I nyare modeller (e60,e87,e90) så är det ABS givarna som håller koll efter eventuell punktering. Det gamla systemet kollar det verkliga lufttrycket i däcken. | |
|
Har nu fått på mina nya fälgar på bilen. Dessvärre så rådde däckkillen mig för att inte använda sensorerna på de nya då dom inte satt riktigt bra där på insidan. Finns det nån säkring till RDC:n så att man kan koppla bort den och slippa den röda varningslampan ? // M.v.h. Daniel |
|
|
Var precis ute och kollade i säkringsdosan. Säkring 12 och 42 var det till RDC:n, vilket oxå ABS, DSC o nått annat oxå använder sig av. Så de går inte ta ur den. Så man får väl stå ut med varningslampan. Det är väl inget som bilprovningen kommer slå ner på? Eller finns det kanske något annat sätt att få RDC:n urkopplad än att ta ur säkringen? // M.v.h. Daniel |
|
|
Spajjs: Åk in till BMW o stäng av RDC:n via BOSCHEN! Kanske kostar 300:- |
|
|
är det så kraftwek? För jag har en kompis som frågade bmw om dom kunde stänga av rdc:n men fick till svar ett nej. Det gällde e39. Eller är det så att bmw här i trakterna är så okunniga som det sägs och inte vill/kan utföra detta? MvH Bmw 4-ever |
|
|
VAD???? Det är en digital-programfunktion som alla andra! Vi på Citroën kan stänga av den hur lätt som helst via Lexian! SJÄLVKLART kan den stängas av! BMW vet inte vad de talar om...Koppla upp o stäng av! Så är det bara! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.