AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.663

Vinande/sjungande ljud i bakaxeln vid 70 km/h!

Är det någon som känner till vad anledningen till ett vinanade/sjungande ljud i bakaxeln runt 70 km/h beror på? Det är mest mårkbart vid motorbroms. Vad är åtgärden för att bli av med det? År det riskabelt att fortsätta att köra?

/Lasse
Kollat oljenivån?

/Fredrik
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Känner igen ljudet från en långresa Göteborg-Sundsvall för något år sen. Vid högre marschfart på väster-norrländsk motorväg kunde en antydan till sjungande ljud uppfattas vid motorbroms/släpp på gaspedal. Hade inte ljudet vid lägre hastigheter utan det vill till att det var över 90.
Vid service senare bad jag speciellt att kontrollera oljenivån/kvaliteten, det var då utan anmärkning.
Kan inte erinra mig att jag hört ljudet så frekvent, tycker att jag då borde komma i håg det. Minnesbristen kanske snarare beror på att man inte kryssar i så höga hastigheter under längre stunder... det får jag åtgärda snarast med en tur.
Lycka till i din "problem"sökning, dela gärna med dig om du hittar orsak/verkan.
Mats
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag tycker mig ha samma "problem" runt 90 km/h, har varit så i ca tre år. Har nästan slutat retat mig på det men har någon en lösning så blir jag glad...

Har kollat oljan tidigare och den var ok!

/Henrik
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ett hjullager som är på g?
Kanske ljudet fortplantar sig genom drivaxeln?

Jag hade ett framlager på min som pajade och det ven om det i runt 50-90 knyck.
Då hördes det dock när man vevade ned rutan att det var ett ljud ute vid hjulet.
Jag felsökte mig fram till lagret också genom att jag pallade upp bilen och satte snurr på hjulet med hjälp av en borrmaskin.

Min hade gått strax under 5000 mil om jag inte minns fel.

/PG

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.