AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
807

E32 Fundering om Kupevärmen

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hejsan! Eftersom vägen är fri från snö och salt så brukas bilen ibland även den här tiden på året. Värmepaketet funkar tillsynes bra, men undrar ifall något kan vara fel. Jag har stora kliman.

När jag har full värme på och släpper ner motorn på tomgång så avtar den varma luften och blir sakta kallare. Sen när jag gasar så blir det varmare igen. Ska det vara så?

Är det något spjäll som hängt sig, är det någon motor som dött? Kan det vara något med vattenpumpen? Tempen på motorn är likadan som förut. Helt perfekt. Kan man tappa tryck i systemet? Jag har ingen aning.

Svar, tips och råd uppskattas. MVH Macke
Paap Reeder
Gissning A: den extra elpumpen fungerar ej
Gissning B: klegg i värmeventilerna - så var det på min. Lossa dom små skruvarna på ovansidan och lyft försiktigt upp den blanka plåten med de båda värmeventilerna.
Då ser du ner i "brunnarna". På min var det fullt av olje-skit-glykolklegg. Tog en industridammsugare och sög rent.
Sedan har det vart helt OK.

MVH /// Paap R
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Helt ovetenskapligt men ändå. Jag har ägt, och äger ett gäng E32 nu, och de bilarna har jag haft ganska länge. Tycker att det är svag, ojämn ibland knappt någon för att därefter vara hur varmt som helst. Likadant i alla oavsett motor, mil eller byggnadsår.

Att elpumpen vill ge sig samt att värmeventilerna kläggar igen är ju ganska välkänt. Men borde det inte vara likadant i andra vagnar med separata klimat kontroller höger/vänster? Mercedes, Audi mfl?

I min 750 har jag Highline utrustning. Och ur kliman bak kommer det kokhet värme redan när man har rullat hundra meter! Medans det fram tar betydligt längre tid trots nya värmeventiler och fungerande elpump... (felkonstruerat från början?)

Tror att man som E32 ägare får vara beredd på att dörrarna knappt går att få upp, ej går att stänga. Fluktuerande värme så fort löven börjar gulna, med mera.

Men det går att njuta ändå när man glider genom den snö(modd) som behagar dyka upp då och då, i alltför hög hastighet med två ton och friska däck som bästa livförsäkring, medans Rammstein värmer en innifrån....
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tack för svaren. =)

Kommer 2 följdfrågor.

Vart sitter den extra elpumpen?
Vart sitter de värmeventiler du menar?

Tacksam för alla svar då jag inte mekat något med värmepaket förut.

MVH Macke

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Både elpumpen och ventilerna sitter på vänster sida vid torpedvägggen under ett litet plastskydd. Pumpen är en lurig konstruktion som kan låta och se okay ut men ändå vara paj. Min är troligen paj igen för jag har numera bastuvärme när det är omkörningsdax men annars lite klenare värme. Gissningsvis har min limning av magneten i pumpen givit upp igen.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.