AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.703

Hur länge håller R-däck på en Z3M?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Funderar på vad jag skall köpa för däck till sommaren. Funderar lite på om man skulle införskaffa en uppsättning R-däck då de går att få rätt billigt, Dunlop någonting går på 6.500:- för alla 4.

Så frågan är hur funkar de när man inte kör bana? 95-99% av milen blir utanför banan, hur länge håller de vid aktiv körning med en Z3M? Jag sliter vanliga däck rätt fort så det borde bli ännu värre med R-däck!? Hur funkar de i regn? Måste man i princip parkera bilen pga en liten skur eller kan man köra hyffsat?

Bilar under 300hk = nej tack!!
/Caspar
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Caspar har kollat lite på nätet nu, Däcket är E-märkt, dvs godkändt för gatbruk även på helbilsgodkända bilar.

För er som undrar, däcket heter Dunlop Direzza 02G.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Angående slitage så håller dom bättre än gatdäck bara man får upp temperaturen, går dom för kalla så sliter det rejält med gummi vid aktiv körning.

Har Direzza och har kört en del på gatan med dom, tycker dom är snällare och spårar och låter mindre än dom RE540 och Y032 som jag också har provat på gata. I väta är dom som alla r-däck jag har provat, kanske lite bättre än dom flesta men stående vatten ska man passa sig för som vanligt.

_______
//Niklas
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
med mitt inlägg ovan menar jag att jag har kollat på nätet och inget annat:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
jag hade iofs inga r däck men körde på nya pilot sport 2 och efter en dag på Mantorp så var de blanka längst ut så det beror helt på hur man kör..

/// mstrutsen
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Man nöter ut gatdäck ganska fort om man överkör på bana. Anledningen att dom blev släta på ytterkanten beror på för lite camber fram och säkert tvingad understyrning pga för hög fart.

_______
//Niklas
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
RE540 sålde Dahlbäck för typ 300 spänn styck för 245-40-17 och nästan dubbelt så mycket för något smalare framdäck. =) Tyvärr är dom slut nu. Finns någon tråd på Zatzy om det.
Jag var tyvärr lite för sen med min beställning på 6 hjul.
Priset var drygt 10% av ordinariepris.

/// Viktor

Mer mos till folket
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
R-däck håller normalt en säsong om du kör mycket på banan.
Du kan säkert lyckas med att ha r-däck både två, och tre säsonger om du kör enbart på gata, men då finns det liksom inget behov av r-däck ;)

Att Caspar i tid och otid ska "burna" så tror jag att r-däck med blandad ban, och gatkörning håller max en säsong...Om säsongen är riktigt kort.

R-däcken ska också vara E-märkta för lagligt bruk på gata.
Dessutom kostar alla större dimensioner en smärre förmögenhet.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är ju jobbigt att "burna" med R-däck, de fäster ju så förbaskat efter ett par tre donout-varv... :-) Ungefär vid samma läge som nuv vinterdäck förvandlas till tvål.

Hobbe: Det blir inget trim pga eko till sommaren och jag måste ju kunna köra i cirklar runt dig på banan. Tyckte 6.500:- för alla 4 däcken var billigt. Pirelli PZero Nero (mina favorit gatdäck) kostar över 7.000:- på däckonline så.. Måste ha nya däck snart, vintersulorna har rullat närmare 2.000 mil så de är rätt slitna. Jag får fundera ett varv till.

Hur är det på blöt väg? Eller använder ingen som har bil med R-däck bilen till vardags.??

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Mina 18" Pirelli Zero Corsa kostar ca 2500 kr/st, och höll för en timmes non-stop bankörning på Ring Knutstorp utan att tappa grepp.
Gatdäcken Michelin Pilot Sport tappade helt greppet efter 10 minuter på Mantorp.

Grovmönstrade r-däck klarar faktiskt regn bra, inte lika bra som gatdäck, men det går att köra i regn.

Att du sedan drömmer om att köra cirklar runt vrålåket är ju kul.
Jag ska inte hindra pågen från att drömma ;)

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Hur är det på blöt väg? Eller använder ingen som har bil med R-däck bilen till vardags.??

Som jag förstått det:
Värst är temperaturen, under 10+C är det rena halkbanan på R-däck.
Vidare är däcken mjuka och drar upp mycket mer stenskott än vanliga däck.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hmmm.. Om man hade den där säcken med pengar så skulle det åka på R däck på original fälgarna och Bridgestone Potenza RE 050 eller Pirelli PZero Nero på några justa 19".. :-(

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.