|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| om du läser testerna så står det klart och tydligt att 7-serien är en bättre bil speciellt inredningen!!! visst a6 må vara bättre än e90 men dem är inte i samma klass storleksmässigt..a6 bör istället jämföras med 5-serien... | |
|
Audi ligger inte under BMW/Mercedes i kvalitet, kanske däremot i prestige eftersom de ser så förbannat vardagliga ut (och väldigt lika motsvarande Volkswagen=budgetbilar). Skulle varje dag välja en A6 framför en E60, interiören är bättre, motoralternativen likvärdiga eller bättre på alla punkter utom 550/M5 och bäst av allt: A6 har ingen iDrive :) Föredrar också A3 framför 1-serien, men skulle nog ta en E90 hellre än en A4, Z4 hellre än TT (är det ens en rättvis jämförelse) och (som ni ser) 7-serie hellre än A8. Gamla A8 är inte vackra någonstans, men de sägs ju vara rätt trevliga att köra. Wilhelm Svenselius |
|
| jag undrar bara hur en så dyr bil som audi a6 kan vara framhjulsdriven(förutom quattro modellerna) | |
|
nyligen köpte min bror sig en ny A4 2.0t och den känns helt klart som ett alternativ till Bmw och mercedes i just känsla på att köra och inredning/kvalite,det ända som är en nål iögat är att den låter som en rallybil vid fullgas och rally är lite "bonnigt" tycker han. Eftersom han testat runt bland Bmw ,jaggor och annat premium så var första valet Audi ändå,Audi är närmare Bmw MB än Saab Volvo i mycket är min åsikt. |
|
|
När jag ser förra generationens Vito, A-klass, så får det en ny S-klass att kännas betydligt mindre premium än vad det annars hade gjort, hur kul är det till exempel att ställa sin 1milj+ CLS55 AMG bredvid en rostig 2år gammal Sprinter, på MB: s kundparkering? Det skulle inte jag gilla, gör man likadant med sin A8 W12, så står det åtminstone VW i nosen på transportbilen, och den är förhoppningsvis bara rostig om den heter LT "en Sprinter i förklädnad", och då byggd av Mercedes;) Jag är förvånad över att Audi inte är accepteras i högsta masstillverkningsklassen av alla, "Rolls-Royce, Maserati, Aston-Martin etc. tillverkas i mer begränsad skala" Medan Jaguar och Mercedes inte lider alltför mycket av sina misstag, i imagetapp, Lexus IS av gamla modellen, tycker inte jag platsar helt bland A4, C-klass och 3 serie, tur att det kommit en ny. Vad tycker ni om att Bentley Continental bygger på VW Phaeton och att några exemplar till och med byggs i samma fabrik i Dresden? Även Lamborghini Gallardo byggs eller har byggts i Tyskland, då hos Audi. Mvh Stephan |
|
|
Min moster och morbror har en A6:a -00. Den är måhända lite tråkig i interiören och personligen har jag svårt för de ilsket röda instrumenten. Men interiören känns enormt solid och kvalitetskänslan är mycket hög (som BMW-ägare skulle jag dock aldrig erkänna detta för min morbror;) vi är enade om att bilar ska vara Tyska, men sedan går meningarna isär, he he). Jag ser Audi som en, om inte annat, kommande allvarlig konkurrent till BMW, för dom har banne mig gett sig tusan på att komma ifatt BMW och Mercedes. Själv gillar jag inte alls nya A6:an alls och inte A4:an heller för den delen. Jag tycker att dom var inne på något med A4:an INNAN dom "faceliftade" den. Men dom anställde/promotade någon med bra munläder som hade den "briljanta idén" att Audi skulle märka ut sig genom att ha en grill som ser ut som ett k*khuvud (förlåt uttrycket) och det är bara för mycket...:) /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
Rataxes |
Att BMW säljer mer än Mercedes tror jag har att göra med Mercedes kvalitetsproblem med ffa E - klass. Att casha in på varumärket visade sig vara ett misstag av bibliska proporioner för Mercedes. Jag hoppas verkligen att BMW inte gjort samma misstag med nya E90 som tydligen brottas med många skavanker. Min nya E90 tjänstebil höll i sju veckor innan jag fick bärga bort den, säljarens förklaringar om måndagsexemplar tycker jag inte hör hemma hos en tillverkare av premium eller "lyxbilar" då dessa bilar betingar ett högre pris än andra bilar i samma segment. BMW är den biltillverkare som visar högst vinst i hela bilvärlden, det tycker jag är helt OK - under förutsättning att tillverkaren erbjuder en högkvalitativ produkt och ger bra service. Efter att ha bilit vedervärdigt bemött av min lokala BMW verkstad vände jag mig till BMW Sverige som agerade mycket proffsigt - ingen skugga skall falla över dom men däremot över de säljbroschyrer och reklam som presenterar premiumbilar. Min frus Fordkombi köpte vi ny för tre år sedan och den har sldrig varit trasig... |
|
Borde inte BMW kunna investera lite av miljardvinsterna i kvalitet för att visa att man fortfarande är ett kvalitetsmärke av rang. Då menar jag inte kvalitetskänsla utan verklig kvalitet i form av driftsäkerhet. Man behöver inte vara bäst eller försöka slå Toyota utan bara lägga sig på en lagomnivå lite högre än den nuvarande. Mvh Johan |
|
|
Audi känns trots allt billigare än BMW o Mercedes vilket den också är. Sen är det på tok för mycket VW vibbar i den för att räknas som en riktig premiumvagn. Förra generation var ju i princip en Passat! Keep Your Distance! |
|
|
Jag såg just ett program på Discovery channel, av någon anledning hade de låtit 2000 chefer och mellanchefer rösta på vilken av sex stycken mellanklasare de uppfattade som mest prestigefylld. Såhär såg listan ut; 1. Jaguar X 2. Mercedes C 3. BMW 3 (populär bland lägre inkomstgrupper och yngre, fick en procentenhet mer än Lexus) 4. Lexus IS 5. Audi A4 (ser för vanlig ut) 6. VW Passat (en procent av rösterna!) |
|
| jabbal...det dät var i england och dem ska alltid rösta på sig själva... det var väl i programmet top gear eller fifth gear minns inte riktigt men enligt dem är engelska bilar alltid bäst | |
|
Vet inte om känslan är att Audi och VW är samma sak i alla fall. Körde hem från lite utbildning igår, 25 mil i en av Europcars A3:or. Tyst, stabil som en betydligt större bil och förvånansvärt rolig att köra. För ett par veckor sedan avverkade jag samma sträcka i en av Europcars nya Golf V. Absolut den värsta skiten jag har kört på länge. Instabil på vägen, väldigt konstig feedback i ratten och helt otroligt bullrig. Det var rent ut sagt outhärdligt, jag ville byta ut den mot något annat inför återfärden. Känslan i knapparna på A3:an gjorde att jag satt och lekte med allt innan jag åkte bara för att få känna på den dämpade exaktheten i knapparna :) Så, komponenterna må i stor utsträckning vara detsamma, men resultatet är verkligen inte det. Allt annat är okunskap :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround; Är du allvarlig? Eller skiljer Golf V och Golf V Plus sig så mycket? Jag hyrde en Plus 1,9 TDi 105 i Tyskland, den var hur bra som helst, snål, tyst, snabb "jag körde toppfart varje gång trafiken tillät det, även i regn" inga anmärkningar alls, på bilens funktion, endast utseendet, jag inte gillar högbyggda bilar, och hade valt en vanlig låg Golf om jag fått chansen. Britterna är roliga, dom gillar bilar med "Brittiska märkesnamn" Ford Capri är/var populär, den var från 1976, tills nerläggning 1986 enbart byggd i Tyskland ändå betraktades den som inhemsk;) Dom två sista åren gick alla exemplar på export, Capri var en av dom bilmodeller jag gillade mest, när jag var liten, jag är fortfarande svag för den, trots mina dåliga erfarenheter av Ford, detta var en parantes, riktat mot Jaguar X-Type och dess popularitet i Storbritannien. Mvh Stephan |
|
|
Jag ställer mig också lite frågande till det du skriver Hangaround. Nog är såna här saker väldigt subjektiva, men ändå :) Jag hade en Golf V 2.0 FSI Sportline några dagar i somras och trivdes sjukt bra med den. Skulle jag välja mellan en sån och en 120i vore valet enkelt. Snikmodellerna 1.6 eller 1.6 FSI Trendline (hyrbilsfirmornas favoriter) är förstås inte lika roliga, men fullt dugliga som vanliga bruksbilar. Att Golf V är bullrig kan jag dock hålla med om. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
|
Stephan735i> Gravallvarlig, har ärligt talat aldrig kör en sådan besvikelse till bil. Mycket sämre än den Golf IV jag hyrt någon gång. Jag stannade till och med Golf V:n för att kolla så att inte nåt av däcken hade pyspunka eller liknande, för det kändes precis så. Misstänkte däcken som boven i dramat, men A3:an hade samma däcksutrustning och uppförde sig helt annorlunda. Tur i alla fall att det var åt det hållet skillnaderna låg, åt andra hållet hade varit lite komiskt :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Bara en reflektion på rubriken, men jag anser inte att varken BMW eller Audi är några lyxbilar. Premium, visst, men inte lyx. Det sköter betydligt mer exklusiva tillverkare i betydligt mindre serier, även om dom kan vara ägda av dom större bjässarna. En lyxbil är till exempel per (min) definition mer än ett ytterst sällsynt val som tjänstebil. Få kör Bentley eller som tjänstebil, till exempel :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
BMW bygger både premiumbilar och lyxbilar, precis som Mercedes, Audi, Jaguar, mfl. Mer intressant är då att debattera huruvida alla dessa märken säljer _enbart_ premiumbilar. Min uppfattning är att BMW och Jaguar gör det (även om 1-serien och 3-serien alltid har legat lite på gränsen) men att såväl Mercedes som Audi också har, eller har haft, icke-premiummodeller. Den som inte anser att 7-serien är en lyxbil har uppenbarligen aldrig åkt i, eller kört, ett fint exemplar :) Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k> I mina ögon är en sjua eller en A8 till exempel ett exempel på den yttersta förfiningen av en premiumbil, vissa gånger kanske bättre än en lyxbil. Men samma exlusivitet finns inte där, även om jag skulle kunna mörda för ett sånt åk :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Hangaround: Då kan man fråga sig vad du menar med exklusivitet. Definitionsmässigt är något exklusivt om det bara är tillgängligt för en begränsad skara människor. Det handlar alltså om vilka som kan köpa bilen i fråga. I praktiken krävs samma sak för att köpa en ny BMW 7-serie som en ny Bentley (ex.vis): massor av pengar. En 760iAL Individual ligger i ungefär samma prisklass som en Bentley Continental GT. Tar vi istället en Mercedes blir det enklare, eftersom en SL 65 AMG eller liknande med "lite" utrustning matchar en Arnage i pris, och grundutrustad är en dryg kvartsmiljon dyrare än Cont-GT. Alltså: Om exklusivitet är en funktion av hur mycket pengar något kostar - vilket det i praktiken ÄR (om vi bortser från bilar som endast säljs till speciellt utvalda) - kan alltså en 7-serie eller en av de finare AMG-Mercorna vara minst lika exklusiv som en bil från ett "lyxbilsmärke". Börjar vi istället betrakta mer definitiva egenskaper som en lyxbil ska ha (materialval, prestanda, utrymmen, osv) uppfyller något fler bilar villkoren, t ex begagnade sjuor (som inte är ett dygg dyra men inte mindre lyxiga för det). Den definitionen gillar jag eftersom den är mer rättvis. Skulle jag köpa en Bentley för en krona skulle den ju inte vara mindre lyxig för det - och en E46 Compact för två miljoner är ingen lyxbil... Wilhelm Svenselius |
|
|
BMW är väl redan på god väg att bli det! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.