|
|
|
|---|---|
|
Jag har en gammal BMW 323 från 79. Jag funderar på att turbokonvertera denna och har lite frågor om en del saker. Jag tänkte bara påpeka att det inte är frågan om nåt racing-bygge utan mer ett desperat försök att få ner bensinförbrukningen till under litern... Första funderingen är ang. lmm. Vad gör egentligen en luftmassemätare? Vet att den mäter luftmängden in i motorn men vad händer om man inte har en? Jag hörde nån stans att den inte behövs om bilen inte är utrustad med katalysator, stämmer det? Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i hur insprutningssystemet funkar på bilen än men det är ju typ en av dom första av bmws insprutningsmotorer så jag misstänker att dagens regler för trimmning inte riktigt funkar på den... tacksam för svar! | |
|
osis: Inte för att vara otrevlig, men när turbokonverterar så ökar du ju motorns effekt.. Mer effekt kräver ju mer bränsle = högre bränsleförbrukning.. Personligen så tycker jag att det är synd att turbokonvertera en hederlig 323 E21, om du vill ner i bränsleförbrukning så är det ju bättre att du köer dig en 316.. ;) En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
|
Lmm mäter den luftens massa som går genom den o reglerar därefter bränsleblandningen så att den blir lagom i förhållande till luften! Om man tar bort den går motorn in i ett nödprogram. Den går till att gå skit så fort man kör över 3000varv. På bilar som där sitter lmm standard kan man allstå inte bara ta bort den. De bilar som saknar lmm är av äldre modell o saknar som du säger katt. Men de har också ett annorlunda bränslesystem där det finns färdiga inprogramerade värden för hur mycket bränsle bilen skall ha vid viss last!!! |
|
|
Clintan: Det beror väl ändå helt å hållet på bilens intsällningar... Om man tubokonverterar en bil får du mer syre i bränsleblandningen vilket oftast innebär en effektivare förbränning. Om man samtidigt sänker mängden bränsle som tillförs kan man samtidigt få en högre effekt. Ingen monsterbil givetvis men en något mer ekonomisk... Kan ta ett exempel ur Volo BMs traktor-historia. För många år sedan byggde Volvo en traktor vid namn Volvo BM 650. Problemet med denna modell var att eftersom att vikten och effekten var hög så drog den en hel del sopp också. Det man då gjorde var att sätta på en turbo, sänka bränsle-tillförseln och på så vis få en traktor med 20% mer effekt samtidigt som den inte drog alls lika mycket bränsle! Jag kan hålla med dig om att det är synd att modifiera en gammal 323a men å andra sidan så har man ju inte råd å köra den med dagens bensin-pris.. pershav: Tack för svaret! men jag skulle vilja veta om man behöver en lmm när man inte har katt... Det där med bränslesystemet som du skrev sist lät intressant.. Förklara gärna lite mer hur detta kan påverka en ev. turbokonvertering! |
|
|
Om du ökar laddtrycket så måste du öka bränslemängden i motsvarande grad.. Annars kommer motorn att spika/bränna sönder kolvarna pga den ökade värmen i förbränningsrummet.. Bränslet fungerar ju även som kylning. Hade det varit en diesel, som jag antar att traktorn var? Så gäller det helt andra förutsättningar.. Du har inte funderat på att etanolkonvertera den?? Länk En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
| joo men jag är rädd att plasten i bränslesystemet inte pallar etanol. En jag känner försökte med det men all plast smälte och blev en enda sörja i hela systemet. Inte det mest lättfixade :P | |
|
Ajdå, det lät aningen jobbigt att fixa.. Frågan är ju hur mycket plast det är i en E21... Den jag hade var det mest riktig metall i tyckte jag.. =) Synd att chansa kanske.. ;) En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
|
om du "bara" ska köra med bensin är det lugnt jag har själv haft en e21:a som jag tvångsmatat och den gick utav bara hel.... men som sagt den kommer att ta mer bränsle eftersom det inte är en diesel så att få ner förbrukningen är omöjligt med turbo med normal körning däremot kan du porta toppen,byta kam,byta stift och kablar och få en bättre effektivitet därigenom och då kanske den drar 1dl mindre just din topp har mindre insug/avgas än dom senare topparna på e30 |
|
| ok får fundera på det... | |
|
Din bil har ett k-jetronic insprut. Inget som man lajjar med om man inte verkligen behöver det. Är din bil femväxlad ,om inte byt till en 5 vxl låda. Byt alla tändstift, tändkablar, fördelare, brytare, kondensator, justera brytargap. ha minst 2,5 kg luft i däcken, byt växellådsolja, byt bakaxelolja. Att motor och drivlina är i gott skick gynnar bränsleförbrukningen. Lycka till Anders C |
|
|
har 2 st 40 delortor på en m10..( orginal så e det en ståpitt..:) Men om man enbart kör som ex 90 -100 km på landsväg... så går den billigare än med turbo (MENAT MED 40 0R) än utan. Den går billigare.. däremot om du stressar på gaspedalen mer så visst ...s å vill den ha sås.(körsättet e väl lite betydande...PÅ MIN 520 A FRÅN 1974.. |
|
| Du får ju rätt mycket bensin för vad en turbokonverering skulle kosta... om du nu inte har råd att åka för att soppan är så dyr menar jag. | |
|
hmm.....menar att rätt turbo konvertering så kan soppa förbrukning gå ner många tror att en trimmad bil drar mer sås.. men det stämmer inte jämt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.