|
|
|
|---|---|
320-325 |
Hej som många säger att m52b28 ej går att överladda nåt speciellt typ max 0.6bar ??????? varför har hört nåt om alu bottendel men va sjutton det är det dom flesta nyare maskinerna fastän det är överladddat, volvo deras 5or??ex. är grymt nyfiken på svar.. äger själv en e39 528 . som man är sugen på att få lite mera fart i. men stoppas av dessa rykten. det är ju så sjukt dyrt att sug trimma. vad är det som kan gå sönder av överladd på denna maskin?? Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
Blocket klarar inte den ökade effekten/cylinder trycket och resultatet blir att det spricker.. Mvh Stefan Besök Länk |
|
|
gängorna till topplocksbultarna ger sej. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
320-325: Om BMW hade byggt 528 Turbo så hade blocket självklart tålt laddtryck också... Tror inte att de tyska ingenjörerna lagt ner en massa extra timmar och miljoner på att få ett block som tål laddtryck... En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
320-325 |
hmm okej. verkar inte så lämpat för överladdning.gängorna samt sprickor i blocket låter inte så lockande. är det bara M52B28 som är så kass... jag menar dom flesta av BMWs maskiner brukar ju inte som bekant ha några problem med överladdning. om blocket ger sej vid för högt cylinder tryck. då går det ju inte att sugtrimma heller?? för cylinder tryck får man väl då med. kan man fixa dessa problem som ni beskriver?? ``besviken´´ Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
Tror det lättaste/billigaste är att köpa en M50b25-motor & bygga på vid sidan om, & sen hissa ner allt i bilen. Jag sitter i samma sits, överväger om jag ska bygga på alublocket & ladda låga tryck, men jag är helt säker på att jag kommer vilja ha mer pulver senare, så minst problem är ju att skaffa en M50b25..dom e ju relativt billiga att införskaffa. |
|
320-325 |
hmm okej. det som känns synd är ju att M52 maskinen är ju så bra.. annars. sen att den är på 2.8l är ju bra. vad hade du tänkt att ladda .. på din M52 om du hade gjort det. eller rättare sagt vid vilket laddtryck är farosonen?? Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
Det finns ju t.o.m tillfällen vid std.effekt som gängorna har gett upp, så allt beror väl på hur mkt tur man har..=) Men runt 0.45-0.50 hade jag tänkt mig. Så med M3-grenrör, 325-insug, stroka till 3,0, ev. andra kammar & kompressor på det, med mappning så ger det ju en del effekt på M52 ändå. |
|
320-325 |
öh om gängorna ger sej vid orginal effekten vid vissa fall så är ju maskinen rena skiten i mina ögon. kan man inte be bmw tejpa fast toppen istället?? silver tejp håller ju j ävligt bra. ska ringa o höra med dom (suck) nä sånt gör att , man tappar lusten o göra nånting på skiten. ångra rätt fett att ja bytte bort min supra mk3 mot denna överkänsliga maskin. då ska ja vara glad att den går . (sur o jävligt besviken Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
äh fan kom igen nu, slår du i helicoil o blocket och kör med pinnbult lär du inte ha det problemet längre.. sen de där med om fodren sjunker eller spricker mm har jag ingen aning om på de där.. lycka till iaf going 2 fast.. expect nothing less.. www.fearthis.se |
|
320-325 |
jo ifs den tanken har slagit mej med... men vet ej om helicoilen håller den med?? den sitter ju oxå i alu ... men men som du säger lär d bli mkt starkare.men att blocket spricker eller vad dom säger ser ja som mkt VÄRRE. faan att man har sån grym otur o kommer över bmw värsta skit maskin. Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
| tur att du inte har en m20 motor me värdelös topp iaf finns inte en topp i hela sverige me "vettigt" pris fick köpa hel spis ist vart mycke billigare! | |
|
Klart det går det fins 100 olika alu block japsare och svenska som de laddar 2kg med ge inte upp för att en myt säger att det inte går det tror jag innte ett skit på sätt i helicoil som låses med locktight inkl pinnbult +85nm med oringat block och orginal top packning. Klart det fungerar men gängorna i blocket ska man inte återanvända när det gäller turbobruk.. Mvh Mikko |
|
320-325 |
okej ett strimma av hopp börjar komma. vad menar du med att vid turbo bruk så kan man inte återanvända gängorna. måste man byta ut helicoilen o bultarna varje gång man tar isär det? eller pinnbultarna. sen oringat block. vad lägger man i fördjupningen man har fräst?? stål tråd?? sen 85nm+ är det dom nm som ja ska dra toppbultarna/mutrarana eller? ganska lågt . tror volvo T5 dras ca 150nm min supra drog ja 110nm Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
320-325 |
har redan tröttnat. bilen får nog säljas istället. jag har en segelbåt o pyssla med istället och västindien planer med båten. orkar inte bygga en motor.bygga om nåt som bmw har missat. köper nog en gammal 750 ful visst men snabb o bekväm den med Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.