|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, min kära 525'a bråkar. Det började för någon vecka sedan, helt plötsligt bara försvinner all ork i motorn, gasar jag så hugger den till o drar, bara för att sedan motorbromsa, sen drar den en kort stund, motorbroms, osså håller den på sådär. Frikopplar jag och gasar så varvar den registret ut utan problem, lite småbludder direkt då ja trampar på pellen bara. Så fort jag startat om bilen har den gått prima. Provade byta soppafilter för nån vecka sedan när det hade börjat, blev inget bättre. Har kollat me startgas efter tjuvluft, även kollat på tändspolarna i mörker, när bilen går bra, och när den gått dåligt, inge blixtar. Ska byta stift också, men vågar inte riktigt tro att det kommer hjälpa mig. Sen nu i morse när jag kom till jobbet så började den sacka ihop på tomgången precis när ja parkerat, tänkte att de va skitsamma, blir ju bra efter omstart (även om den gått kasst har det gått att köra med den, tar bara lång tid att öka fart) men tyvärr hade jag fel. När jag skulle hem sen så bluddra den o huckra som fan, gasa jag så hackade o skakade den bara, sen varvade den upp till ~3000rpm för att sedan bluddra till o sjunka ner till pisslåga varv, hel bilfan skaka. Gick inte o köra med så nu står den där o väntar på att bli bogserad. Nån som vart me om nå liknande? eller har en aning om vad som kan vara fel? Har inte gjort nån diagnos än då jag väntar på interface. Ska prova att byta relä till såspumpen men skriver här ändå ifall att det inte blir någe bättre. Mycket tacksam för svar! | |
|
Nu har jag bytt relä till soppapumpen o inte helt oväntat gav det inget resultat :(, öppnat luftburken för att se om filtret är igensatt, men gick lika kasst för de. Tog även av kontakten till Luftmängdsmätaren för att se om de var den, motorn ska ju gå på något nödprogram om den är urkopplad så den ska funka iaf, när jag tog bort kontakten så gick tomgången fint, o gasar jag jääääätteförsiktigt så varvar den jämnt och fint upp till 2500-3000 rpm, sen tvärdör den. Gasar jag till lite snabbare bara dör allt, alltså motorn är igång med nöd och näppe. Ingen som vart me om nå liknande?? |
|
|
Har du känt efter hur avgastrycket blåser kan ju ha oturen att katten klappat ihop ta nu det inte så alvarligt det jag säger emn det verkar ju lite som om den stryps för dig.. eller så är det att soppa pumpen går på sista versen så var det på min 320 den bara suckade till och stannade sen plockade jag ur den kopplade strömm direkt till den då hörde jag nästan hur det rasslade i den.. innan den helt säckade ihop så var den lite så att den tjuvstannade i bland.. nåja hoppas det löser sig Bimmer |
|
|
Annars kan man ju åka till nästan vilken liten verkstad som helst och ta ett felminne, kostar inte många kronor och man slipper en massa onödigt felsökande/byte av onödiga delar.. Kan ju vara tex. lambdasond.. En trimmad traktor är fortfarande en traktor |
|
|
Har inte gört att bilen skall uppföra sig för att lamdan är knas.. visst under bilen skruva loss kantakten .. sen provstarta går ju att testa men jag tror inte på det.. men hoppas vi får höra vad felet låg i Bimmer |
|
Gold |
Har haft precis samma problem med min 525'a, men i mitt fall var det vatten i 6ans tändstiftshål som orsakade detta. Hadde runnit in genom spolarmunstycket på huven när det regna ute. ///M arcus |
|
Lamda kass? www.lambdasensor.com för lite tips... /Johan |
|
|
Wohooo, fick man ju lite respons iaf ;) Ska kolla igenom en massa givare i helgen, ska nog kolla lambdan då också, osså ska ja byta stift o se om de e nå olja vid dom ossåvidare. Clintan: Yes, jag vet att man kan görat, men bara de att aros auto ville ha 575 spänn för en diagnos, o ja väntar hem en egen interface inom någon vecka för 430, hehe snåltarmen slår liksom till för ja e ganska pank för tillfället. Men får se, hittar vi inget knas med givare eller stift så rullar jag nog in den på diagnosen iallefall slipper jag låta bilfan stå i nån vecka :) Katten verkar fint, fick bra avgasvärden på bilprovningen, också vare ju det att tidigare när det kommit har den ju funkat prima bara man startar om bilen, och katten är väl helt mekanisk så den e nog utesluten. Får se vad som händer i helgen då, ja återkommer, peace fellow beemers :) |
|
Gold |
Hur gick det? ///M arcus |
| lmm är väldigt vanliga när det gäller dessa bilarna,bytte själv min(520 m50)gick bra sen,min gick inte bra på nödprogram heller! | |
|
Såååja, nu har bilen vart inne på diagnos och det var Lambdan som strulade. Så då var det problemet löst, ska ja bara skrapa ihop till en ny sådan då :) Var även en gammal felkod från LMM'en sa dom, men att den inte var relevant, och jag antar att den kan ha felat innan jag rengjorde den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.