AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.963

Jag blev pisskad av 328 Coupé

Sida 4 av 6
det är faktiskt sant att 850R, t5r och t4 inte går särskillt bra, jag hänger av nästan alla om dom inte är allt för trimmade.

vet inte hur dom har gjort när dom mäter effekten egenligen...

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
dalmatino//

Rätt åt dig:)

------
Länk
Länk
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Marin: Tord C sa det själv...
snacka det går ju, men snacka så det går, det går inte.

Men han försökte iaf?...ge honom en eloge för det :)
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
Tord C:snacka om tider då 330 kör från 80-120 på FYRAN VÄXEL?!...

vafan man kör väl på tvåans växel fram till 100km/h sen slänger i 3an? (om man kör från 0-xxx), att köra från 4an är ju vansinne.
Det är vid höga varven BMWs vrid kommer, eller?

Klart du vinner om ni kör på fyran och ligger på 2000 varv, eftersom du har turbo...
Hur kommer det sig att ni diskuterar rattlåsrace med volvo? Jag har tom kört ifrån en s60 t5 med min antagligen otrimmade 325a, som är lite uppgraderad i väghållningen. Det fanns 3 stora rondeller och 2 snabba kurvor "ivägen" för volvon ;) och det är precis det som jag tycker är underbart med min gamla 325a, att den älskar kurvor. Hade det varit på en raka så hade jag fått storstryk. Min poäng är att det är trevligt när en bil går fort rakt fram men volvo är långt ifrån sportig när det svänger. Däremot är de bra bilar i det syftet de tillverkas.

Hur många här köper BMW för att den går fort i en rät linje?

Att styla en volvo är som att sminka en gris!
Be
61
Besökaren
525iA E34
Eddy:
Trimmar man en bil så kan man göra vad som helst..
Då kan ALLA bilar gå bra.

En orginal 855 T5R har inte en chans mot en orginal MB 500E.
En 500E har i praktiken nästan identiska accelerationssiffror med en BMW M5 3.8.. och tillochmed bättre när det gäller kortare intervall pga vridmomentet.

Jag åker med polarn ibland i hans 500E och numera blir det nästan bara "glid".
Det är inte roligt längre o raca mot Aerosar, T5:or av alla möjliga slag för det är för lätt.
Enda "moddningen" i 500:an är avgassystemet med racekattar. Motorn ger ca 340hk nu och ca 500Nm.

Senaste race var mot en C70 T5 mitt i natten som vi drog när kan kom i en jädra fart bakifrån och gick ut i omkörningsfilen.
Vid nästa rödljus blev det race igen men han gav sig vid ca 150 eftersom han redan då hamnat flera billängder efter och avståndet bara ökade o ökade.
Sen låg han på behörigt avstånd bakom tills vi kom till en lång kurva då han tog en ny chans. Vi släppte förbi honom och precis när han passerat så tryckte polarn gasen i botten o la sig en halvmeter bakom.

Förarn i C70:n verkade nästan helt desperat efter att dra ifrån..
Bilen vingla o guppa i sidled åt alla håll o kanter genom kurvan (är en hel del rejäla ojämnheter där) så jag trodde nästan han skulle sladda av vägen. Polarns 500E låg hur stabilt som helst genom hela kurvan medan polarn körde helt avslappnad med bara en hand på ratten...

På efterföljande raka drog C70:n järnet med oss slickandes i röven :) ..men gick sedan över till höger. Vi drog förbi han o tog nästa stora rondell med tjutande däck. Därefter såg vi inte röken av den C70:n.. förrän vi hade saktat ned till 80 på en 90 sträcka. Då kom han bakom men stannade på behörigt avstånd tills han tog en annan väg.

Vi hade annars tänkt vänta in honom o ge han tummen upp för det kändes faktiskt nästan taskigt..
Sedan dess har det inte blitt mkt rejsande förutom mot en råstylad 9-3 Viggen som såg farlig ut och som förhoppningsvis skulle ge oss en match. Men den såg värre ut än den gick.

Har istället på senare upptäckt nöjet med att bara glida omkring. Det är lååångt mycket skönare att åka bil på det sättet. Tillför mkt mer njutning i längden om man kan hitta den sinnesstäningen hos sig. Dessutom hinner eventuella brudar spana in en mkt bättre än om man drar genom stan i 300.
Funkar mkt bättre o glida :)
Det är egentligen det som ger det största nöjet i längden med både BMW o Merca tycker jag. Iaf när det gäller de större modellerna. Det känns som att det är vad de är byggda för i första hand + snabba o avslappnande transporter i höga farter på hyfsat raka vägar. Det finns det I-N-G-A volvos eller saabar som gör bättre. Inte ens om man jämför helt nya dito med 10 år gamla BMW/Merca.

BMW har ju dessutom egenskapen att kunna vara lite sportbil om andan skulle falla på någon gång ibland.
Det är ju det som är så trevligt med BMW att den kombinerar alla olika egenskaper så jädra fint. Det i kombination med att BMW bilarna är snabbare rent generellt än övriga bilar gör ju hela paketet väldigt nöjsamt.

Vilken idiot som helst kan ju annars bygga en bil som är bra på bara EN punkt. Tex att acca rakt fram. Det kan man bygga om vilken jädra bil som helst till att klara av utan att behöva särskilt mkt teknik.
st
103
starkfredrik
525i Touring M -04 E39
vadå att det behövs 250 "respirator-hk" för att hänga av
193 bmw-hk.. bara snack...

Exempel= om en bmw har 250 hk och väger 1500kg
och en volvo med turbo och 250 hk och väger 1500kg
så drar ju volvon bmw lätt. turbo = mer vrid ur motorn..
Ursprungliga tråden är 2 år gammal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Låt den självdö!
starkfredrik:

Kolla in denna tråd vad gäller vridmoment och acceleration: Länk

____
Reach the door with a breath and a scream.
Be
61
Besökaren
525iA E34
ml99: Äh! det är väl kul o tjafsa lite :) diskutera o ha sig. Det är väl därför vi är här. Man behöver ju inte vara med i alla diskussioner om man inte gillar dem. Olika människor vill diskutera olika saker helt enkelt.

Är f.ö. benägen att hålla med starkfredrik till viss del..

Att någondera bilarna i 250hk exemplet skulle dra den andra "lätt" kan man dock glömma. Skillnaderna i meter ute på vägen blir oftast inte så stora i praktiken.

Men en turbobil med 250 hk har oftast bättre vrid tidigare än en vanlig sugmotor på 250 hk (om sugmotorn inte har stor volym). Man har ju en fördel av att man når kraften tidigare.

Det övertaget kan man ju dock minska med bra anpassad växellåda (hyfsat tätstegad tex) som låter motorn ligga runt maxeffektvarvet så mycket som möjligt under accelerationen.

Då blir det inte så mycket till skillnad när båda ger järnet.
Jag måste nog säga att jag tror mer på en högeffektiv sugmotor med samma toppeffekt som en turbomotor. Låt oss anta 250hk i bägge maskinerna.
Vi kan även anta att turbomotorn har betydligt högre vrid och får därmed ut max effekt redan vid 5500rpm mot sugmotorn som måste varva till 7500rpm. Eftersom sugmotorn varvar mer har man "råd" att ha en lägre utväxling och därmed få ett högre drivhjulsmoment som i sin tur accelerarar bilen.

MVH // Harris
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Güt (SP)harris!

[SP = SpaghettiPulver under huven!]

Sugmotorer åt folket!
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Men shit vad trött man blir på alla bönder i sina "vråltrimmade" volvo/saab med Jäääättemånga nm på låga varv som tycker det är en plåga att varva motorn...

Hoppas ni drar in en stor fet överladdad pelikan i era turboinsug...

Tack för mig.
Be
61
Besökaren
525iA E34
Harris_85:

Nja.. om bilen ger 250hk vid 7500 varv så kommer den ju att ge ett lägre vrid än den som ger 250hk vid 5500...
..och då kommer den BEHÖVA en lägre växel bara för att hålla jämna steg..
Tror egentligen aldrig man kan få det till en accelerationsmässig fördel att ha effekten på ett högre varv. (Däremot kan det vara en fördel att ha max VRID på ett högre varv om man vill att bilen skall bli rapp i höga farter, vilket ofta gäller just BMW o Merca)

Grejen med effekt vid högt varvtal är ju mest att man får ut fler hästar ur samma motorvolym.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
Besökaren

1 ord, 1 ord, 1 ord.

Stolpskott!
Besökaren:

Jag håller inte riktigt me. ;)
En BMW M3 är ett utmärkt expempel med effekten vid ett högt varv och fröhållandevis låg utväxling. Vridet i en M3-motor är inte så imponerande men eftersom motorn är högvarvig kan man sätta utväxlingen lägre och på så sätt får man ett högre moment på hjulen och eftersom den varvar högt kan man fortfarande göra lika mycket hastighet på växlarna. Därför anser jag att man tjänar på att ha effekten högt upp i registret. Visst det är en sak att ha mycket vridmoment i motorn med det är minst lika viktigt att växla det ut till hjulen.

MVH // Harris
Be
61
Besökaren
525iA E34
Öberg: ö was? Utveckla dig gärna lite grann... i dubbel bemärkelse, haha :)
Be
61
Besökaren
525iA E34
Harris_85: Jo m3 motorn är ju en effektiv motor just för att man får ut mycket hästar ur relativt liten volym.

Men alltså teoretiskt sett så går det ju på ett ut.. hälften så mkt vrid i motorn kompenseras med hälften så trög utväxling = går på ett ut. Det blir ju typ som 2*1 = 1*2.

Det som i praktiken oftast brukar gälla är att den momentstarkare motorn (som då har en större cylindervolym) oftast har ett högt vrid hela tiden.. medan det är mer av toppkaraktär i en högvarvig motor (av någon anledning som måste vara motorteknisk eftersom det i teorin inte skulle behöva bli så).

Därför blir det ju oftast en fördel till den lågvarviga motorn eftersom den ger ett jämnare kraftflöde i praktiken. Man kan ju aldrig hålla motorn på exakt det varvtal där den ger som mest hela tiden.

Däremot är det ju ingen kritik till m3 motorn! ..utan tvärt om. En vanlig bil med 3.2 litersmotor ger ju ofast ca 100 hk mindre...

Men resultatet av det jag menar är att du kommer få en liten accelerationsfördel om du istället stoppar i en V8 på tex 6 liter som ger 321hk. Det kommer ju dock ge andra nackdelar som ökad tyngd o höjd bränsleförbrukning.
Så visst är m3 motorn effektiv!
Besökaren: Jag förstår vad du menar och måste väl hålla med i det du säger.

Men nu är vi är det lite för mycket teori, brukar inte vara så i praktiken. en anledning varför volvo är lite slöare än tex bmw med lika många hästar är att volvo har en hög utväxling för att det inte ska bullra för mmycket på motorvägen. Om en volvo skulle varva ut på 5an skulle dom väl göra 300km/h. Så vitt jag vet så är utväxling på en bmw nästan alltid optimal acc/toppfart.

MVH // Harris
"Det går åt minst 250 respiratorhästar för att
piska en riktig 200 hkr BMW motor.Och ibland beror det på den som håller i ratten.
Säger det nått eller :)"

Suck, vad ska man säga? Jag körde ifrån en en "riktig 200hk BMW motor" när min Saab var original på 175hk. Hur kan det komma sig?

"Riktig 200hk motor"... Skrattretande. Så jag har en fejkmotor bara för att den är överladdad?

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.