|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en BMW 535 -02 som inte alls har gått långt men har ett ganska underligt fel. Den läcker in vatten som lägger sig bakom förarstolen i mattan men ja har ingen aning om vart de kan komma ifrån. Är det någon som vet vad orsaken kan vara eller hur man skall gå tillväga för att lösa detta? Tack på förhand! /roky | |
|
Välkommen till forumet! Har du taklucka?? Nyligen bytt framruta?? mvh |
|
|
Jag har taklucka men jag har kollat ifall något utav avrinningsrören har hoppat av med de verkade inte som så var fallet för de kom inget vatten ned för stolpen när jag hällde det i avrinningsfåran som finns vid takluckan. Kan de tänkas ha nån annan förklaring? /roky |
|
|
Roky, Parkerar du bilen i en uppförsbacke? MVH/Dan |
|
| Ja den står i en ytters liten lutning. Kan de vara att de rinner över på nåt sätt så att det hålet inte hinner svälja allt? | |
|
Hittade en gammal länk läs den, de två sista framförallt!>> Länk mvh |
|
|
Jag hade samma problem, vatten samlades bakom förarstolen på min 523a. Det rann in i ett hål nånstans bakom framskärmen, i en kanal i golvet och ut ur ett hål som finns under förarstolen. Det hände bara när jag parkerade i en ganska brant uppförsbacke. MVH/Dan |
|
|
Jag är tacksam för alla svar ja har fått och ni får gärna skriva in fler orsaker och lösningar. Är det ett konstruktionsfel som är orsak till detta eller vad är orsaken? Vad kan man göra för att bli av med detta problem? Ska man stå med fronten nedåt istället? Tack på förhand! /roky |
|
|
Jag såg aldrig hålet där vattnet rann in då det fixades på verkstad och dom var tvungna att ta bort framskärmen för att komma åt det. Det som dom sa var att det fattades tätningsmassa på nåt ställe så att vattnet rann in. Har hört talas om nån mer som har haft samma fel men det är inte på alla bilar för jag parkerar på samma lutande garageuppfart och i den nya bilen (525-02) rinner det inte in nåt vatten. MVH/Dan |
|
|
Det behöver inte vara så illa- Det finns en plastfilm inne i dörrarna som ska leda ut vatten, men om de lossar tycks de göra tvärtom. För övrigt finns det fler ägare som drabbats av samma problem, men orsaken tycks vara olika. Vattnet i min bil hamnade på golvet bakom passagerarstolen. Ren tur att jag upptäckte det. Mycket jobb att få torrt och så gjorde jag rent luftfiltren (fulla med smuts) sedan startade jag trädgårdssprinklern och lät det rinna i en timme. Inget vatten i bilen. Jag var givetvis ofantligt stolt över min tekniska bedrift tills nästa skyfall kom och mattan åter var dyngsur. På grund av tilltagande insikt om mina begränsade tekniska kunskaper åkte jag in till den lokala BMW-verkstaden där en riktig tekniker kom fram till att filmen hade släppt och som dessutom monterade in en ny. Sedan dess slipper jag köra runt med ett akvarium. |
|
|
Har nu haft isär bilen och tagit ur sätet men de är blött hela vägen framifrån och de verkar komma ifrån nån stans runt om kring gaspedalen. Är de nån som vet vart de kan komma ifrån? /roky |
|
Miper335 |
Tycker nog att Bmw får fixa det oavsett varifrån vattnet kommer. Min gamla VOLVO 760Td tar också in vatten någonstans ( förmodligen genom takluckan )och som samlas bakom förarsätet. MEN det är ju också en Volvo,torde finnas garanti för sådant på din bil ? Är glad att jag inte har taklucka då det alltid för eller senare blir problem. Har dock haft andra bilar utan taklucka ( Oftast Volvo ) som tagit in vatten någonstans men det har ju varit gamla bilar då. Tycker inte att en sådan dyr bil skall få ta in vatten oavsett hur man parkerar och i vilken backe. |
|
God fortsättning! Två tips: Först och främst demontera vänster friskluftfilter så du kommer åt att kontrollera det utrymme som finns därunder. Du hittar bromsvätske reservoar m.m. I botten på utrymmet finns en dränering som kan vara igensatt, och då stiger så småningom vattennivån till i höjd med genomföringar för pedaler,kablar etc. där det kommer in i kupen. Denna punkt har på senare år tillkommit i BMW´s serviceprogram av förekommen anledning. En andra möjlighet är att en eller flera av bottenpluggarna i golvet tryckts upp och in i kupén i samband med att bilen lyfts på gummiverkstad el.likn. Det händer när lyften är av typ stor anliggningsyta och lyfter bilen via golvet och inte vid lyftpunkterna. Pluggarna, som sätts på plats efter att karossen doppats i färgbad och överskottet runnit ut, sitter fast med hjälp av fjädrande armar som fjädrar tillbaka eller ger efter vid tryck utifrån. För att undvika att de lossar från sin plats kan man vika dessa armar runt kanten. Hoppas ovanstående kan vara till hjälp. Jonas JJ BMW.C.S #557 |
|
|
Varför skulle den inte ha funnits -02? Den fanns tom -03. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.