AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.494

min diesel dog

Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Tjena,körde hem idag,plötsligt känner jag att bilen tappar kraft,jag släpper gas pedalen o trampar igen så kommer den,så några gånger så stannar den helt.Vi bogserar den igång så går den som vanligt några minuter så dör den igen.Nu är den helt död kan inte ens bogseras igång.Vad kan va felet.Jag misstänker pumpen.Nån som kan ge mig lite hjälp här så är jag tacksam
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
bränslerelä lr nåt annat relä?? bara ett tips hade samma fel på en volvo:P

GL to you

"Vad är det för fel på häst och vagn?"
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
rörde inget några timmar stack till garaget o försökte starta den,efter några sekunder startar skitet,går hur länge som helst på tomgång,jag provar o köra den,den går ca 30 meter så dör den,sen går det inte o starta den längre.
Låter som om bränslet inte kommer fram...
Hur mycket har du i tanken? När förpumpen i tanken lägger av är det svårt att få igång motorn under 20 liter.
När bytte du bränslefilter senast? Har även hört att det kan bildas is i filtret. Kolla också så det inte läcker diesel runt insprutningspumpen eller vid returslangarna på spridarna.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
häll i lite fotogen ca5l och full tank byt filter ocg testa funkar det inte då så är pumpen skrot dom brukar skita sej vid 30 tusen ca
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
det finns mer än 60L i tanken,jag ska prova o byta dieselfilter idag o prova de med fotogen,en sak märkte jag också igår när jag startade den när den gick på tomgång,den slangen som går mellan filter och pumpen den är genomskinlig så man kunde se att det finn bubblor mellan dieslen när den går genom slangen.
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Skulle också gissa på frysning pga vatten i bränslet. I filtret brukar vattnet samlas i botten o när det fryser blir det tvärstopp. Kondensvatten i tanken ställer också till det i ledningarna. o i förpumpen. Både filterbyte o fortogen brukar som sagt lösa problemet, själv använde jag "fryskydd för tryckluftsbromsar" som finns på macken , det var en mycket bra akut problemlösare, det innehåller ren etanol. Blandar det sig med vattnet så förhållandet blir sprit/vatten 60/40 brinner vattnet. Dock ska man nog använda det sparsamt i dieselmotorn. Bäst är att dränera tanken helt så du får bort isen.

Bearclaw
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
då är det is och då är det bra med fotogen... tänk på att det är viktigt att inga slangar läcker och så... då blir det luft i systemet...

Börna bör man annars dör man
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
har bytt diesel filter idag och det är samma sak.Det kan inte va nån is i tanken eftersom bilen står alltid i varmgarage,när man startar bilen går den några minuter felfritt sen dör den bara.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Hur svårt är det o byta dieselpumpen alltså den storapumpen inte förpumpen.Hur svårt är det och behöver man speciela vertyg?
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
det ska inte vara några problem kanske en avdragare till pumphjulet

Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Hej igen,prblemet va inte pumpen,satte en dunk med diesel under huven och kopplade till och från slangen på pumpen.Så nu går bilen som ett skott.Det måste finnas en läcka i ledningarna.Tack för alla era svar
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
var så god

hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Alltså har jag fattat det rätt.

Du har Diesel och ser bubblor?

Då har du någon slang eller dyligt som suger in luft och det går inte att köra en diesel om den suger in luft, du har en jäkla tur att den är själjvluftande annars hade du haft ett kul jobb framför dig.

Kolla alla slangar och byt ut felaktiga, funkar inte självluftningen sedan så öpppnar du den översta insprutningsröret in till motorn och släpper ut luften sen borde den gå finfint.
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
ja det finns läcka nånstans i nån slang eller ledning,jag ska hitta den tack o lov det va inte pumpen
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har för mig du bör förpumpen..hände detta då åkte hem efter detta så har du väl eventuellt monterat tillbaka slangarna fel på tankarmaturen
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
jag har hittat läckan nu.Bränsleledningen under vänstra bakdörren har blivit klämd och spruken.Hur kam man laga den,ska man byta hela eller det går o skära ut biten och sätta dit lite slang.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Såga av röret där det är friskt och ersätt med gummislang..det är mycket vanligt att bränslerör samt bromsrör rostar av från ca halva bilen och bakåt..särskilt från bakdörren och upp till tanken.
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Tjena ,jag hade samma fel på min dajzel i somras,kände det lukta deisel från bak i bilen,hissa upp den o ett bränslerör var på väg att gå av, ROST!! Skar av en bit o satte dit en bit slang o rostfria slangklämmor ,så nu går det ett tag igen.Lycka till..

HBK
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Hade precis samma problem, rören var ärgade så det blev masor med småhål, precis bakom bakaxeln, det var som att en svamp tryckte ut dieseln. Ersatte med slang hela vägen till motorrummet från förpumpen, det var lika bra det då resten lär rosta annars. Hängde slangarna med spännband i de gamla fästena och med vanlig slangklämma i röret. Besiktningen hade inget att erinra om detta, och nu lär det inte rosta där iallafall!

Bearclaw
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
kan man köpa de ledningarna på bmw,och vad kostar de?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.