|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått problem med min e39 540 -97,jag kom hem från jobbet en kväll och ser att det ångar från kylaren och det rinner kylarvätska från kylaren,men den går inte varm men jag får ingen värme i kupen,och trots att jag hade fyllt på mycket kylvätska en stund tidigare,jag ringer en som är bra på att skruva och frågar om råd,han sa att jag skulle ta bort locket till kylaren och låta bilen stå på i ca 10 min.om det skulle vara luft i systemet,men den trycker också ut mycket vatten när den står och går ,många säger att det är antingen topplockspackningen eller någon av topplocken som är sprucken,han som tittar på bilen har sett att expantionkärlet är sprucket kan det bara vara det?är det vanligt på e39 540?det skulle vara bra om någon svarar, | |
|
expansionkärl och kylare är väl väldigt vanligt på e39 över huvud taget. Passa på att kolla över vattenpumpen när du ändå är i farten. Kan mycket väl vara så att sprickan i kärlet gör att inte rätt tryck byggs upp och då kokar vattnet. Börja med att byta detta (eventuellt locket också, känsligt med rätt tryck i det också). Kolla av kylaren så den ser fräsch ut också. När du sedan ska fylla systemet igen så sök här (Länk på t.ex. lufta kylsystem det är inte riktigt så enkelt som att öppna locket till expansionskärlet.. tyvärr... lycka till! /Martin |
|
|
HAr du tur är det bara kylaren som gett sej, inte helt ovanligt. Jag hade samma symptom på min 528'a, då räckte det med att byta kylaren. JAg vet inte hur känsliga topparna är på V8'orna, men komptest + provtryckning och en analys av kylvattnet så du ser om det finns avgasrester i det borde väl ge svar. Men kör den för guds skull inte nå't mer! Freude am fahren |
|
|
Lyft plastkåpan ovan på motorn och kolla så inte en av kylvattenslangarna vid torpedväggen har en spricka. |
|
|
Jag glömde att skriva också att jag kollade både oljan och kylvätskan dagen efter olyckan och såg att oljan såg bra ut i alla fall,men det var helt tomt på kylvätska,jag får tacka för svaren |
|
|
Kylslangen bakom motorn vid torpedväggen är ett hett tips... Den gav upp i Sundsvall för mig en söndag natt när jag var på väg till Stockholm, fick kapa och trä på igen, tillbringade halva natten med att lufta systemet. Bytte kylare för ca 2 månader sedan, inget fel på plasten som många andra, en av aluminiumkanalerna hade gjort sitt. Inspekterade expansionskärl, inga tecken på skador i mitt. |
|
|
Helt otroligt! killen som hjälper mig med bilen skickade efter ett expantionkärl från BMW och när det kommer den 23/12 så var det trasigt av frakten,så det var bara att beställa ett nytt,så jag hoppas att det nya kärlet kommer förhoppningsvis innan nyårs afton,har inte haft bilen på över två veckor nu börjar bli less på det här,när man inte får köra pärlan |
|
|
jag har haft samma fel med slangen som Pelleman77 hade, den gick av precis vid skarven mot slangklämman, det forsade ut vatten, och när vattnet dessutom rinner ned på kattarna så blev det extra dramatiskt, he he he jag klev ur bilen, grön vätska fyllde asfalten på parkeringen och det rök som en finsk bastu av vattnet som förångades på kattarna, gissa om man blev små chockad, men efter att jag lyfte bort plastkåpan så kunde jag snabbt lokalisera felet, det gick t.o.m att använda gamla slangen, men den blev givetvis lite sträckt, men vad gör man i nöd. monterade en ny slang ditt efter ett par dagar :) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Jag med! Slangen längst bak gick. Som tur vare hade jag just kommit hem och parkerat på gården, men det är väl då trycket är högst? Bytte alla fyra där bak (och på sidan) när jag ändå var där. Intressant att se att det är ett vanligt fel. Vinkeln på slangen där är väl inte optimal. V8:an är stark och tålig men kyl systemet verkar vara en svag punkt. Och att lufta det är ett elände! ;-) Har faktiskt inte hört eller läst om några spruckna V8:or ännu, trots kyl systems problemen, men jag vill inte vara först!! |
|
|
Nu har han som hjälper mig bytt expantionkärl men det blev inte bättre,den trycker fortfarande ut mycket vattten och han tycker att han vit röker lite grand,han ska göra ett avgastest nu och sedan skulle han höra av sig,om jag har otur så är det någon av topplocken sa han eller någon av topplockspackningarna,jag har hört att dom här v8 orna ska vara nästan skottsäker,när den här olyckan hände så stängde jag av bilen direkt när motortempen gick mellan rött och normaltemp,så jag hoppas nu att det är någon av packningarna,sådan tur har jag väl inte,det känns jävligt tungt nu |
|
|
Sasse27: Luftade ni riktigt ordentligt? Det är ett rent elände att få ur all luft! Tänk också på att det ska vara ett visst övertryck i V8:ans kylsystem; då arbetstempen ligger lite över 100 grader! Mvh Veåttan: Länk |
|
|
Ska verkligen topplockspackningen/arna fara på en 540 som rullat ca 15k mil? Annars tror jag inte att toppen/topparna har slagit sig om inte bilen gått varm. |
|
|
Veåtta: jag tror att han har luftat ordenligt,han som hjälper mig är bra på motorer, men jag vet inte,jag ska säga till honom att det ska vara ett över tryck på motorn och att arbetstempen ska vara över 100 grader,han ska göra ett avgastest på kylvattnet också,tack för tipset |
|
|
Har också haft problem med kylarslang mellan motor och torpedvägg samt ett defekt expansionskärl. Hur kollar man om vattenpumpen håller på att gå sönder? På en fullt normal 540i så rinner vatten ur expansionskärlet om du öppnar det och motorn är varm pga. övertryck. Det ska vara så(som påpekats tidigare). MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Sasse27: Eftersom arbetstempen ligger straxt över 100 grader behövs ett övertryck för att inte vattnet ska börja koka. Slangarna ska vara rätt hårda(inte sten hårda) när motorn uppnått arbetstemp. Ställ bilen i rätt kraftigt motlut när ni luftar! det brukar få ur en del luft! Mvh Veåttan: Länk |
|
|
Det går att köra bilen varm och öppna kylar locket lite så att det pyser utt luft. När det kommer kylarvatten drar du åt locket startar billen och låter den gå ca tio min. Sedan väntar du till bilen är kall med att hälla på mer kylarvatten. Gör du så sammlas allt luft i expantionskälet. |
|
|
TCG: För att kolla en vattenpump brukar man känna om det är nåt "glapp i den". Ta tag i fläktvingarna o försök vicka lite försiktigt fram o tillbaks, då känner du om det är nåt glapp. Men är det så att skrovelhjulet i plast ger sig så märker du nog bara det på tempmätarn! Det går ej att kolla utan att plocka bort vattenpumpen. Mvh Veåttan: Länk |
|
|
Nu har jag äntligen fått veta vad det var för fel,det var sprickor på båda topparna,jag var och tittade på bilen i fredags och killen som hjälper mig visade mig sprickorna,och sedan så var vattenpumpen väldigt dålig,så det var bara att byta den också,det är väl inte långt borta nu att jag får bilen tillbaks,fick tag på två toppar för 8000 kr för bägge,han ville ha 23000 kr för allt jobb och grejor han har bytt, så nu hoppas jag att det var det felet annars kommer jag att få något fel, vilket jäkla jobb att riva denna motor huvva ligen,det är väl som att svära i kyrkan lite men jag börjar tappa tålamodet med BMW,det är små grejor hela tiden som händer tycker jag,och det är inte billigt direkt,jag har alltid gillat BMW men det får vara nog snart. |
|
|
Nu har jag äntligen fått pärlan,det tog ca två månader att få bilen,jag tror att det mesta i motorn är bytt nu,fick byta bägge topparna för det var sprickor på bägge två,det är bytt vattenpump samt cirkulationspump för värmen och några styrenheter för värmen tror jag,och expansionskärlet var det spricka i också,nu får det inte bli något mer på bilen annars går jag i konkurs,men jag glömmer lite problemen jag har haft med bilen när man får trycka på lite och höra motorn ryta lite he he he,och när man ligger i närmare ca 200 km/h på fyran och kommer på att man har två växlar till flin,det är en grym bil när den håller |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.