|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har liggandes länkarmar till båda sidorna pga en 2:a på besiktningen på spindellederna. Har sökt som en tok på detta forum men kan inte få fram hur man lossar länkarmen. Problemet är den inre muttern - hur ska jag få upp den? | |
|
Jag har bytt själv på min Om du menar med inre muttern den som sitter mitt på länkarmen (i böjen) så lossade jag den uppifrån motorrummet (ett gäng ihopkopplade förlängare :) ) På samma sätt kunde jag även komma åt med momentspärrskaftet vid återmonteringen. Nu är min bil en 318 så det kankse var mer utrymme uppifrån på den. |
|
|
Hej Har precis bytt höger länkarm på min bil. Jag skruvade allt från undersidan, var ganska trångt men gick bra efter lite slit och sönderrivna händer. Spraya på ganska mycket 5-56 eller liknande så går det lättare. Lycka till //Peter |
|
|
Tackar för svaren! Det verkar dock omöjligt att gå via motorrummet. Ska man lossa på nr ett i bilden Länk (Front axel support) först på båda sidor först och sedan skruva upp mutter 9? |
|
|
Jag lossade inte "grej" nr 1 utan bara mutter nr 9 direkt. //Peter |
|
|
Hmm, men 9:an är ju helt gömd under 1:an. Var finns utrymmet att skruva lös denna??? Tacksam för alla svar =) |
|
|
9:an sitter ovanför 1:an. Det är alltså bara hörnet av länkarmen som sitter under. Alltså den långa bulten som sitter på länkarmen går igenom 1:an, så det är därför 9:an sitter ovanför. Oj vad svårt det var att förklara, men om du tittar på bilden så förstår du säkert. //Peter |
|
|
Så det ska gå att få tag på mutter 9 utan att lossa något annat. Har jag rätt? Finns det annars ngn DIY sida som visar förfarandet? |
|
|
Japp, det stämmer bra, "bara" att skruva bort 9:an. Hade bilen på en lyft så jag kunde stå under den, blir nog jobbigt att göra det liggandes under bilen. Känner tyvärr inte till någon sida som visar hur man gör. |
|
|
Ser ut att man ev. kan hitta muttern genom att ta lös aluminiumhöljet som finns där. Har lossat lite på Länk som ev. hjälper... Ska prova ikväll igen Har läst i forumet om framhjulinställning efter att man bytt länkarmar. Vissa säger att man måste göra det - andra inte... Finns det någon som vet vad som gäller? |
|
|
Du _måste_ inte göra inställning, men man bör och borde alltid kolla vinklar efter att man bytt något i hjulupphängningarna. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Åhh - jag har fått upp högra länkarmen nu! Dock får jag inte bort bussningen från länkarmen, dvs nr 6 i Länk Hur får man bort den? Jag åker nog på att byta den också eftersom den hade spruckit ujpp i gummit på ena sidan. För övrigt kan jag säga att jag köpte länkarmarna från Mekonomen. De är exakt samma länkarmar förutom att Mekonomen slipat bort BMW-loggan från armarna. Varför jag gör det själv är att BMW-handlaren ville ha 7800:- (inkl mtrl) för att byta länkarmarna vilket jag tyckte var i mesta laget att öppna ett par muttrar på var sin sida... |
|
|
Det är lika bra att byta bussningen när du ändå har tagit bort länkarmen. Min bussning var också rutten så den byttes. Då slipper man även försöka slita bort den gamla som säkert sitter som f-n. Tyvärr så var det ju inte helt smidigt att få på den nya bussningen men är man två stycken som trycker, sliter och svär en hel del så går det bra. Håller med om priset på BMW. Tycker också det var värt att slita lite för att spara ett gäng tusenlappar. Undrade vad som var bortslipat, så det var alltså BMW loggan, kul. Har inte gjort någon hjulinställning än men ska göra det. Är nog lika bra. //Peter |
|
|
Jag hade också problem med länkarmsbytet för ett tag sedan, kolla i min tråd. Länk |
|
|
Kostar det inte "mer" än 7800:- att byta länkarmarna inkl arbeta på BMW? Kostar det mer på min 330? Trodde det kostade en bra bit över 10000:- jag.. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Det behöver inte ens kosta så mycket. Priset jag fick på BMW i Danderyd för ca 2 veckor sen var "bara" 6600:- inkl material och arbete. //Peter |
|
|
Jasså?? Det är ju inte alls så farligt som jag trodde det kostade. Skönt att höra ifall att man måste byta nån gång.. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
| Har ni några tips på att montera bussningen på länkarmen. Enligt ovan kan det vara svettigt att sätta den på plats... Kan man värma bussningen så att gummit blir mjukt??? Förstör man ngt då? | |
|
använd yes och titta lämpligt "rör" för att skjuta den på plats utan att skada den. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| Har monterat på plats höger sida. Har börjat med vänstra sidan och har lossat på alla muttrar som håller armen. Får dock inte bort 8:ans led från hålet. =( Har bankat som en tok men den vill inte ge sig. Några användbara tips??? | |
| Ahh - ger upp för ikväll. Har provat med ett tips som jag hittade i forumet att banka med två hammare samtidigt på bärarmen - dock utan resultat. Ska prova köpa mig en brytgaffel Länk imorgon som borde göra susen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.