|
|
|
|---|---|
|
När jag försöker starta låter det bara skrap, skrap!! Motorn går inte runt. Kan låg batterispänning göra att startmotorn inte slår till? Eller är startmotorn slut? Startspärr? Solenoid?? (Alltså startmotorn går och lever men inte motorn..) | |
|
Hej! Batteriet behöver laddas. Är det orginal batteriet så köp nytt. Lycka till! |
|
|
Kan det verkligen vara batteriet när startmotorn går? Borde inte reläet slå ifrån om det är för låg spänning? Ska testa och ladda. Tack för hjälpen! |
|
|
din startkrans på svänghjulet är sliten och starmotorn "klickar" inte i, utan snurrar liksom tryckt mot svänghjulet där av ljudet "skrap-skrap". Om du har manuell låda så kan du lgga i en växel och rulla bilen lite, brukar räcka med ett par cm då kuggkransen endast slits på 2st. sen ska du se att motorn startar direkt.. Mitt åk Länk |
|
|
kuggkransen slits endast på 2 ställen menade jag. Mitt åk Länk |
|
|
Det är omöjligt att bedöma vad det är utifrån din beskrivning. Du får prova lite saker och återkomma. Det behöver inte nödvändigtvis vara din startkrans som är sliten. I så fall borde du ha märkt det tidigare, eftersom det börjar väsnas när du skall köra startmotorn. Det låter inte som om solenioden inte slår till, eftersom du skriver att startmotorn går. Men man kan ju missta sig och kanske tro att startmotorn går, fastän det bara är solenoiden som lever rövare. Knacka lätt på startmotorn med ett verktyg och det kan lösa ditt problem. Om startkransen är dålig så borde det tjuta ganska bra. Om batteristpänningen är låg utan att bilen är död, så knattrar det när du vrider om nyckeln. Min startmotor brann upp förut och då blev det Stora Spänningsfallet, utan att någonting annat hände, när man försökte vrida om nyckeln Om din bil har automatlåda kan du naturligtvis inte genom att rulla den försöka få kransen och kugghjulet i läge, om det nu är det som är felet. Dock kan man (beroende på hur tuff man är ;) lyckas vrida de där millimetrarna eller (om man är sjukt tuff - och motorn är i rätt fas...) centimetrarna genom att vrida på lämplig remskiva. Prova lite och återkom. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Starmotor bytt, allt normalt igen. Tack för idèer o funderingar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.