AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
728

lösa Drivaxlar 320 ! e30

hejsan har en mullrade ljud från min bakaxel på min e 30 ..

om jag kör på vägen och dvänger lite åt vänster så låter mullret lite värre svänger jag åt höger så försvinner mullret

jag kröp under bilen idag och kände på drivaxlarna bak , och jag kan flyta dem i sidledess båda 2 med varsin hand flera CM åt båda hållen den högra kan jag flytta mer än den vänsta något

vad är felet ?

är det hjullagren ?

Det är det klassiska felet på bmw bakaxlar om du nu har diffbroms på din.
Med åren så blir dom slitna innuti och då kommer skrapljudet,jag har det oxå när man svänger i låg fart.....som tur är inte vid raktframåt körning än :)
Och om det där med drivaxlarna är jag inte säker men jag tror dom ska glappa för att kunna följa med fjädringsgången.
ja man ska kunna röra dem i sidledess alla som provat bilen vill få det till att det är hjullagret som är dåligt med tanke på att det belasstas där bak bär bilen svänger för att tyngen flyttas

ska nog byta dem ..
Hälge
Mina drivaxelknutar har ett Max spel på ca: 1-2 mm. Man kan skifta dem när de börjar bli slitna, höger på vänster sida osv, tag även bort gummidamasken, rengör samt återinfetta rikligt med Mollyfett.

När man skiftar sida på drivaxlarna så ger sig slitaget endast tillkänna när man backar.
Hur märker jag att dem är slitna när jag backar ?

något missljud ,, typ " böööööölllll" ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.