AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
908

Missljud från motorn

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Saken är den att sedan jag krockade med min bil (till synes endast plåtskador) så har jag börjat höra två ljud som jag inte hörde innan. Det första hörs precis när man växlar, dvs har varvat upp och trampar ur och motorn faller i varv. Ljudet hörs inte när man kör i tex 70-80 km/h. Det är ett rasslande ljud, inte så kraftigt men heller inte vackert. Jag undrar vad det är som kan orsaka ljudet. Visst någon lös detalj men varför hörs det isåfall inte hela tiden? Vad för något i motorn kan orsaka ett sådant här ljud?

Det andra ljudet hörs svagt om jag kör i tex 80-90 km/h och släpper gasen och därmed motorbromsar. Då hörs ljudet någon sekund efter det att jag släppt gasen, sedan försvinner det. Det hörs alltså inte hela tiden under motorbroms. När jag sedan kliver på gasen lite försiktigt hörs inget. Vid markant högre varvtal kan ett ljud höras även vid gaspådrag men som sagt hörs det främst (alltid) vid växlingarna. Varför? Om det är ett vibrationsljud borde det väl höras hela tiden.

Anders
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
TJA! Nåntig blev skadat iaf. I vilket bildel var det mest skador??

le
234
leszek
BMW 535 -88
Kolla avgssytemet. Jag hade ett rasslande ljud på min och det var en bult som ramlat ner mellena avgasrören och förde ett jäkla oväsen.

När man läser din beskrivningen verkar det som om ljudet endast uppstår när motorn virbrerar till...

Låt motorn gå på tomgång och täpp för insuget till luftfilterboxen. Då borde motorn vibrera och du borde höra vart det kommer ifrån??!

Lycka till!
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Jag inser att min fråga är otroligt allmän och inte går att svara på med exakthet utan att skruva ner bilen. Jag hoppas mer på förslag till tänkbara förklaringar, som avgassystem tex. Tack!

Det är VANOS på min motor vilken jag har hört ska kunna rassla. Bilen har gått 27 000 mil. Nu är det så att krocken gjorde att huvens passform gick förlorad och en springa på 7-8 cm har uppstått på sidorna i framkant på huven (den ska förstås bytas). Kan denna springa vara orsaken till att jag hör ett ljud som har funnits en längre tid men som jag tidigare inte hörde pga att huven då inte hade någon glipa? Är det en trolig eller realistisk förklaring? Hörs VANOS-rassel normalt med huven stängd?

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.