AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.474

E30

Sida 2 av 2
er
256
eraabos
M3 E30-88
Ventiljustering är ganska enkel, det är ungefär som du skriver (har aldrig gjort det själv, men tittat på när andra gjort det).

Det låter som han drar lite för mycket olja, inga av mina tidigare 320:n drog så mycket.
*L.R*
Kollade upp hur man justerar ventiler, det är tydligen nån excenter som man vrider till rätt spel..

Jag letar vidare istället.. hoppar över denna bil...
pellekring
Tror du gör rätt som skippar denna. Försök ha is i magen och vänta in ett ex som verkligen är bra. I längden känns det bättre att kanske ha betalt något mer för en som e shysst. Men samtidigt så är det ju bra att ha deg med sig, det är lättare o pruta på plats än att hålla på att ringa fram och tillbax, om allt känns helt rätt alltså. Besikta inte bara bilen rent tekninskt utan ägaren oxå, vad verkar han/hon vara för person. Det kan säga en del om hur bilen hanterats. Lycka till.
Kontrollera så att det verkligen bara är en ventiljustering som behövs så att kammen inte är slut, är den det så kan det bli dyrt. Att varvräknaren inte funkar beror med stor säkerhet på att batteriena på baksidan/insidan instrumenthuset är slut. Det är vanliga laddningsbara LR6 har du en lödklov kan du byta själv på tio minuter och som säljaren, sa till en kostnad av 40-50 kronor. Alltså om du gör det själv. inte om bmw ska göra det för de byter hela kretskortet det blir dyrare. (det står i mekartips här på sidan hur du ska gå tillväga.

Det här är förresten mitt hundrade inlägg!

BMW rules!
*L.R*
Jo jag läste att kammen kan "tappa" härdningen i nockarn och som följd att vippar gör spår där i..

A-jaa.. Har iallfall snokat upp två nya "objekt". så jag letar vidare..

är det någon som vet vad den där lampa betydde, den till länst ned till vänster, brevid kylarvatten lampan på checkpanelen..

pellekring: ägaren är en bilsäljare (bilhandlare) som vill bli av med bilen... den har stått mer än ett år..
johanM3
den varnar föratt nummerplåtsbelysningen är sänder.
Axel
Kamremmen skall bytas var 8000mil på sexorna,det är på fyrorna som det är 5000mil.Batterierna på baksidan är till serviceintevallindikatorn och inte till varvräknaren,med största sannolikhet är chipet på baksidan som gått isönder,kostar ungefär 2000kr på bmw.Tickandet kan vara bero på fel inställda ventiler men i värsta fall är kammen slut och det är defenetivt inte normalt med så hög oljeförbruckning vilket tyder på att ventilstyrningarna är slut och troligtvis kammen med.KÖP EN ANNAN BIL

R6 är bäst
Axel: Ja de hör till serviceindikatorn men de påverkar alla instrument utom hastighetsmätaren. Jag talar av egen erfarenhet. Men nu när han ändå inte ska köpa bilen så spelar det ju ingen roll.

önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87
be
16
beemer-beijer
320i -85 (e30)
Se upp med tickandet. När jag köpte min gjorde säljaren en ventilinställning vilket gjorde att den lät betydligt bättre...ett tag. Ett lätt sätt att kolla om kammen är ok är att helt enkelt skruva bort ventilkåpan som sitter med typ 6-8 skruv. Känn på nockarna om de är nedslitna. De är INTE positivt om det är ett 1-milimeters spår i dem (som i min).
Att byta kam och ventillyftare kostar ca. 3000-3500kr om man inte har tummen mitt i näven. Räkna oxå med kamrems byte, olje byte & oljefilters byte vilket också kostar en tusenlapp till. Slutnotan hamnar på 4500:- med b*****a grejer och schyssta mekar kompisar!

Live in the fast lane...BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.