AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.472

E30

Sida 1 av 2
*L.R*
Är nu här på forumet, detta på grund av att jag är spekulant på en E30 320 -86 21 000mil (vw Gti förare egentligen).

Nu till frågerna:

1. Vad bör jag kolla på extra noga?
2. har hört att BMW har haft lite problem med kammaxlar som slits i förtid, komentare på detta.
3. bilen har funnits länge på en bilfirma, bör jag vara extra uppmärksam..
4. vill veta så mkt som möjligt som om bilens brister, vad har Ni haft för problems..
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
1. Kolla efter rost och allmän kondition (checklista finns här på bmwpower)
2. Ska inte vara några problem om bilen servats någorlunda regelbundet.
3. Bra prutläge....
4. Bra bil, men även solen har sina fläckar.... Kolla runt lite här på forumet så ser du vilka problem folk råkat ut för.

Lycka till.

/Kristian
*L.R*
Ska åka till handlaren på måndag och provköra..

Karossen är helt rostfri, ingen rost under skärmkanter, har inte kollar sparklådor än (bilen stor lite olägligt samt snö på marken)

//Ludvig

Man kanske blir stolt beemer ägare...
Man har ju alltid drömmt om en bayer-räcer gillar E30 karossform.. (synd bara att gti:n e snabbare. )
ma
75
manne
318is -90
köp en 325:a istället då. då kan jag lova att gti:n inte är snabbare:)
håller med om karossformen. e30 är snygg och jag tycker inte att man ser så många i dagens läge.
lycka till!!
*L.R*
min ekonomi tillåter inte en 325:a.. en 320 e lagom.

E30:ns karossform, en rak 6:a som låter fiint.=)

jag måste pröjsa mellan 4300 och 8900 för trafikförsäkring... 325 lär ju inte vara billigare och inte dra mindre soppe heller..

tur att man inte tog min lilla kollision i vintras på försäkringen då hade det blivit ännu dyrare...

Är det kamrem på ovan nämnd bil??
Det är väl L-jetronic. men har denna årsmodell extra kallstartsspridare eller chokar med befintliga spridare.?
Det är väl vipparms konstruktion på den, då är det inga lytare eller?? (inte så insatt i dess konstruktion)
ma
272
marbjo
325cab-91
skriv bilen på morsan eller farsan det har jag gjort betalar 4200:- helår/helförsäkring 325 91-cab
*L.R*
Farsan gick bort för två veckor sen,
morsan ville inte(hon tycker det räcker med en bil), men jag kollade priset för morsan, det varierade mellan 1600 och typ 3500..
ma
272
marbjo
325cab-91
det var tråkigt jag beklagar din fars bortgång .ingen annan i familjen,släkten som kan hjälpa dig,säg till morsan att försäkringarna blir billigare om hon har fler!!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Välkommen till den bakhjulsdrivna världen! :0)

Det är kamrem på dessa motorer,hör efter när den är bytt sist.
Jag förmodar att det är L-jetronic på den där...finns visst oxå LE-jetronic men dom verkar inte vara så vanliga...Du ser om det sitter en kallstartspridare om du kollar på framkant/insuget...(ovanför ventilkåpan).
Och till sist så stämmer det att det är vipparmars-konstruktion.

7900rpm
Jag säger som jag brukar, köp en 323 så får du lite av 325ans drag och lite av 320ans pris annaras är ju 320 helt ok som bil.

BMW rules!
*L.R*
"VÄlkommen till den bakhjulsdrivna vrälden! :=)"

Tack. Nu är det dags, om jag har tur så slipper jag pogande framvagnar, spinnande innerhjul, ristande i ratten vid acc. (But I still like my GTI)

Det får väl bli en övertalning av morsan...

Vad är bytesintervallen för kamremmen är det 6000mil??

Hoppas allt verkar shysst på bilen, så det blir affär...

Ja just det, är det vanligt att växellänkagets bussningar glappar, växekspaken känndes lite slapp i sidled..

Tycker ni jag ska åka till bmw å be dem koppla upp datorn till bilen?? (det är väl det enda jag inte kan göra själv)..
*L.R*
Hej igen..

Jag pratade nyss med tidigare ägaren av bilen, han sa.
*allt i bromsväg är bytt
*ny vattenpump
*bilen dricker lite olja, under förr vintern (under denna mkt kalla perioden) dreog den 0,7 -1 liter per månad.. mindre under sommare..
*den tickade lite

är det onormalt mkt?? en polares drog runt 0,2liter i veckan(Hårdkörning)..

det känns som om det ska prutas..
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ja,det är rätt vanligt med slappa vxl-spakar på E30...dom börjar ju bli till åren nu...Och det är lite pyssligt att byta men inte speciellt dyrt...och resultatet blir väldigt bra när man gjort det..
Angående oljeförbrukning...vet du hur mycket han körde under dom där månaderna då den drog 0,7-1,0L...!?
och tickar gör dom lite grann...kommer ofta från spridarna och är inge fara...kan oxå vara kammen...en ventjust kan göra susen...

Lycka till... :0)

7900rpm
*L.R*
Han körde ca 1500 mil på 9m¨ånader så runt 160-170 mil/månad..
men den drog ju mkt mindre när det var varmt ute..

får väl lyssna lite på spridaran och kolla om de e dem..

//Ludvig..
Tack för att ni engagerar er min bilköparplaner..
*L.R*
Då lyfter vi.. *UPP*
Axel
Kamremmen skall bytas vid 8000mil,eller vart 4de år.Välkommen till BMWs underbara lilla värld.

R6 är bäst
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Kamremmen bytes var 5000:e mil på m20-motorn!
Blir dyrt om man slarvar med det....
Bmw tar 2900 för byte av kamrem, spännrulle och vattenpump.

/Kristian
*L.R*
Vattenpumpen är relativt ny bytt, kanske 700 mil.. byter man alltid kamrem samtidigt som vattenpump..??

eller om jag säger så här, måste man ta bort kamremmen för att riva vatenpumpen??
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bmw rekomenderar att man byter vattenpump vid var annat kamremsbyte.

/Kristian
*L.R*
Ok..
*L.R*
Idag var jag och provkörde bilen, följande problem påträffades..

1. Varvräknaren fungerar ej.. Säljaren påstod att det var ett enkelt fel, någon som behövde bytas på baksidan av varvräknaren, kostnad 40-50kr, jag har för mig att det är dyrare än så..

2. Den tickade ganske mycket.. En ventiljustering sa han.. Är det svårt att göra en sådan.. eller är det bara gå på med badmått, två ringnycklar och skruvmejsel.. (jag har justerat ventiler på stötstångsmotor) eller hur gör man på BMW??

3. En checklampa lös som jag inte vet vad den betydde, komemr helelr inte ihåg vad som stod.. men det var den lampa som fanns i vänsta hörnet längst ned.. brevis kylarvattnet tor jag.. vad är det??

4. dessutom tyckte han att det var ok att motorn drack 0,7-1liter olja på 170 mil under vintern..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.