|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Vad har era E36 328or för bränsleförbrukning? Givetvis normal körning. Tycker min drar rätt mkt typ 1.2, 1.3 liter/mil. Jag har 325 insug på min kan det drastiskt öka bränsleförbrukningen? | |
| är det enbart stadskörning så är det nog rimligt med 1.2-1.3 men är det mycket landsvägskörning inblandat så borde du inte ligga över litern, själv brukar jag nästan alltid ligga på 0.9 men då är det mest landsväg och så använder jag alltid motorvärmare. insuget gör nog att den drar lite mer om du använder full effekt men på normal köring borde skillnaden vara marginell. Är det förresten nå mer drag i bilen med 325 insuget? | |
|
Jag har bara ägt den med 325 insug så jag kan inte svara på din fråga men enl andra trådar ska det vara stor skillnad. =) Jag funderar på om jag skulle mappa motorn. Det kanske skulle minska bränsleförbrukningen lite? |
|
|
jag körde senaste tanken på 1,2 då är det 90% stad på den tanken men mellan 1- 1,3 har det nog varit utom långresor som ligger på 0.8 ungefär. Mpower |
|
|
0.88 liter/mil enl färddatorn. Gäller endast oktober månad, sen ställde jag av bilen. Inga kallstarter, en del stadskörning men mest motorväg. |
|
|
Tycker det låter fasligt mycket faktiskt. Min 328a (gått 14000mil) drog väldigt sällan över litern (har också 325ans insug). Kanske vid absolut ren stadskörning, men aldrig över 1.1. Oftast blev det halva tanken till stadskörnining och andra halvan till snabb landsväg, brukade landa på ett snitt på 0,9 ungefär. En rejäl service kanske hjälper att sänka förbrukningen för dig litegrann? |
|
|
Min drar runt litern och då kör jag mestadels stadskörning. 328 [Avställd]: Länk 318: Länk /Daniel |
|
|
Jo jag funderar på att serva den rejält. Vad kostar en service? Men en mappning av motorn skulle väl vara bra för bränsleförbrukningen oxå? |
|
Helga |
Hur mycket ökar hk och vrid med 325 insug? För om det ökar förbrukningen med över 20% så............... //Helga |
| Läste nått om att man nollställer databoxen så läser den in korrekta värden sen. Kan det vara nått? | |
yttryck |
Helga ! med 325 insug så ökar du i effekt, men tappar i vrid!!. Motorkaraktären blir att du får en mer varvvillig maskin, vridmomentkurvan blir "mindre flack" så att säga. Vridtoppen förskjuts till högre varv, du får helt enkelt varava mer för att känna draget. För att få ut denna ökade effekt gäller det att smiska bilen mer, ett nog så viktigt argument för mig att inte byta till 325:ans insug.. det är just det jag uppskattar med en "strypt" 328:a är det sköna vridet på låga varv, speciellt ihop med automatlåda.. det blir en mer potent känsla i motorn.. men visst skulle man vilja ha fler kusar..... mvh Igor |
yttryck |
glömde nämna bensinförbrukningen. Blandad körning runt 1l/milen, dock mycket kallstarter med korta resor.. helt OK med hönsyn till motorstorleken samt automatlåda.. /igor |
|
Jag tror du har problem med lmm:n hade de på min 325:a den drog med 1,3l/milen efter den blev bytt sjönk soppaförbrukningen till 0,9-1,1l/milen, och jag gasar friskt.. min nuvarande 328:a -96:a drar 0,95 ungefär... men jag kör visserligen mycket landsväg.. Min förra pärla :-) Länk |
|
Helga |
Tack för svaret yttryck. Vill också ha fler kusar men inte på bekostnad av att vridet flyttas upp eller ev. blir lite lägre. Och skall man då utnyttja 325.s insug så blir det ju till att varva och där uppe dricks det ju soppa! Men nya 3.0 på 256 hkr skulle sitta fint under huven. //Helga |
|
min drar runt litern blandad körning 1.3 i stan kanske har man en stor motor får man räkna med åtgång på bensin |
|
|
enligt instruktionsboken till en bmw 328i cab ska den dra ca. Stadskörning: 1,35 Landsväg: 0,68 Blandat: 0,93 |
|
|
I min instruktionsbok står det: Limousine/Coupé, manuell: Landsvägskörning a 90 km/h: 6.2 Landsvägskörning a 120 km/h: 7.8 Stad: 11.6 Blandad: 8.4 Cab, manuell: Landsvägskörning a 90 km/h: 6.5 Landsvägskörning a 120 km/h: 8.0 Stad: 11.7 Blandad:8.7 |
|
| Nordan: Testa att nollställa adaptionen (lossa batteripolen), det kan göra att den drar mindre, jag tror inte att det hjälper så mycket att mappa för originalmappen klarar att kompensera för skillnaden i luftflöde som 325 insuget gör. annars skulle motorlampan tända och du skulle få någon felkod. | |
|
Hej =) Vad betyder det? Nollställa adaptionen... Tacksam för svar |
|
|
han menar nog att man resetar (nollställer) alla värden i bilen. Men då bör bilen (motorn) vara kall, annars får den kankse fel info när du sätter ihop kablarna till batteriet. Enligt våran Hasso så ska man ta av bägge batterikablarna, sätta ihop + o - kabeln och sedan vänta 20 minuter innan du sätter tillbaka dom på batteriet. Det ska stå så tydligen i Bmw:s egna reperations handböcker! Om jag inte är helt fel ute så kan gammal bensinfilter påverka bensinförbrukningen att den blir högre, så byt bensinfiltret. Jag kör på blandat körning allt från 9,3-9,8 så runt 1 liter milen. Blir det mer stadskörning så ligger jag på 1,2-1,3 men inte mer. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag ligger runt litern men då är det mest körning till jobbet 1 mil tur o retur. Jag testade att köra en riktig "snålrunda" i somras med väldigt lätt högerfot och laglig hastighet, då drog den 0,69, så det går att köra billigt om man vill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.