AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.292

Sänkningsfjädrar till e36:an

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vill sänka lite framdelen på 328:an Bilen har M-paket men lite till hade inte varit fel. Vill inte toksänka bilen utan bara lite till. Är det 15mm på orginal M-paket? För då räcker det väl med 30mm fram eller? 40mm blir väl för mycket?
Baken är faktiskt rätt bra och eftersom man kör med husvagn så då räcker det som det är. Men ska man köpa även nya fjädrar bak med eller ska man behålla M-gamlingarna där bak?
Vad kostar det ung? och var köpar man dessa?
Jag hittade dessa med här på autopowerBörsen. Har någon handlat med dem? Är det något att ha? Länk
Även hade dom dessa sänkningsfjädrar, men kanske sänker dom för mycket både fram och bak eller har jag fel? Länk

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Det blev fel på första länken...Här kommer den: Länk

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Det är inte kul att snacka med mig själv. Gärna råd och tankar tages emot.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
M-chassie är ju 15mm fram respektive bak.
Ur estetisk synpunkt så visst kan du sänka mer fram men för att bibehålla symettrin ur chassiesynpunkt bör du ju sänka lika mkt fram som bak.

Om du vill sänka din bil för att den ska bli snyggare ha lika mycket "glapp" mellan skärm och däck fram respektive bak så blir du ju alltid att sänka bilen mer fram än bak på en E36 men istället lite sämre chassiehållning i och med att viktfördelningen på bilen blir mer negativt. Dvs bilen blir mer framtung.

///Foppa
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
peter78w!

Har du någon bild på din 328:a så man kan se hur den ser ut nu?
Jag har sett många som sänker sin bil med 40mm, jag tycker det är snyggt, det är varken för lågt eller för högt, om du nu har m-dämparna redan så kan du ju sänka den 20mm till ivarje fall. Vet tyvärr inte var du ska köpa eller vilket märke, men jag tycker du byta ut dämparna där bak också så du kör med samma dämpare.
Glöm inte bild på bilen om du har :D
BM
76
BMWLoveer
Opel Vectra OPC -2006
Sorry, jag såg det nu att du hade bilder, bak är lagom, lite till fram gör susen, tänk på att byta ut alla 4:a dämparna. Snygg bil!!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
BMWLoveer: Tack! Nu hänger jag inte med riktigt!
Du säger först att jag ska byta ut dämparna där bak så det bli samma som fram?
Men jag har ju M-chassi på alla 4 ju!
Sen säger du att jag ska tänka på att byta ut alla 4 dämpare! varför det? Dämparna är i mycket bra kondition så varför byta? Räcker det inte med bara byta sänkningsfjädrar och behåller m-dämparna?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
hmmm var lite för snabb på Enter tangenten.
Länken jag har i första inlägget till fjädrarna tänker jag nog köpa och testa..det står ju faktiskt att det är kvaitetsgrejer.
Det står att dom har 40/35 sänkning och 60/40 sänkning...vilken ska man ha?? 40/35 borde väl räcka eller? Ingen som har denna sänkning?

Hmm tänkte efter lite...ska man inte montera först DTM läppen innan man monterar sänkningen?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Självklart behöver du inte byta ut fjäderbenen och dämparna.
Det är ju enbart fjädrarna du byter ut. + Eventuella fjäderbenslager om du märker att dom är på väg att ge upp.
Det är inte kvalitetsgrejjor GE säljer kan jag säga. Jag har fått 3 leveranser från honom och alla har vart av felaktig/undermålig svetsning. Jag ångrar verkligen mitt köp där. Jag har bildbevis på hur dämparna hur såg ut om du vill se. Köp Bilstein eller Koni istället! Man får vad man betalar för.
Sänk 40/15 om du vill få snyggt stuk. Sänk 20/20 om du vill ha bra chassiehållning/väghållning.

///Foppa
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Kan det bli problem om man sänker mera där bak och kör med släp/husvagn?

MvH Bmw 4-ever
GE grejerna görs i Sydafrika om jag inte minns fel, de har varit mycket problem med dem.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Jag Funderar inte mer på dessa GE grejerna utan kommer att köpa något mer känd märke. Men frågan är om det kan påverka bilen eller sänkningsatsen om man kör med släp/husvagn?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
I ren allmänhet slits nog fjädring hårdare på alla bilar som man lastar mycket i och/eller drar tungt släp samt husvagn. Du skulle haft nivåreglering så hade du sluppit säckpotatisfenomenet som man ser på många volvo kombiägare :) ...om nu det finns till E36 Touring är jag osäker på.
Är du inte nöjd med M-chassiet då, eller är det utslitet?
HR-fjädrar kanske du kan köpa med 40/15-sänkning, pris cirkus 2500 kr för alla 4.

///Foppa
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Nja jag är mycket nöjd med M-chassiet men vill få ner framdelen lite. Bakdelen är mycket bra höjd på och när man kör med släp/husvagn så säcker den INTE ihop vilket är mycket bra. Den sänker sig bara 1-2 cm vilket är väl bra. Men om man sänker ner framdelen från 15 till 40 så blir ser bilen kanske lite konstigt ut pga av att den lutar fram eller? och då måste man sänka bakdelen till 35-40 vilket kanske är inte bra när man ska dra nåt eller?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Om du sänker 40 fram kommer bilen luta mer framåt än vad den gör standard. Karosslinjen på en E36 lutar alltid framåt oavsett om det är standardchassie,Mchassie eller chassiet på en M3.
Om du byter fjädrar fram och sänker den 40 fram så kommer det "se bra ut" iaf. Men nackdelen är ju att du får då 2 fabrikat på fjädrarna och då säkerligen olika hårdhet på dessa också. Försök isåfall köpa ett kit från HR eller Eibach etc. med 40/15 fjädrar. Så då är det bara för dig att plocka bort nuvarande M-tech fjädrar fram och bak. Dom kan du ju sälja vidare.

///Foppa
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Tack för hjälpen...då blir det nya 4 fjädrar!
Var hittar man märkes sänkningsfjädrar då? Typ HR, Eibacch?

MvH Bmw 4-ever
bilmodecenter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.