AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.138

Problem med bakrutetorkare samt uppvärmning av rutan bak

Sida 1 av 2
ka
204
kaell
330xi -01
Ganska nyligen köpt Nitkowskis Z3 Coupe kompressor.

Upptäckte en sak på vägen hem, att bakrute torkaren var lite seg. Inget mer med det, men nu när temperaturen sjunker under 0-an har jag upptäckt att den slutat fungera överhuvudtaget, likaså med värmen i bakrutan för avfrostning.

Coupen har ju en tendens att dra upp massa skit mot bakrutan, speciellt nu när det ofta är blött ute när man kör, så torkningen av rutan skulle vara bra om den fungerade. Själva spolningen fungerar, men inte torkar bladet rör sig inte ens om torkaren är uppfälld.

Sen avfrostningen av rutan, finns det någon säkring eller liknande som kanske gått? Tittade lite i boxen under huven, eller finns det någon mer? Eller om Tomas ser det här, har du varit och pillat på bakluckan så det kanske glappar i någon kontakt eller nått? :)

Alla tips mottages tacksamt.

Joakim, Karlstad
Z3 Coupe -99
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Beijnoff här på forumet hade trubbel med kabelbrott av rang på sin coupé Länk
vet ej om du har samma el-katastrof att vänta men det är ju värt en koll.
Sök inlägg så har du hans reparationsanvisning oxå.

Mats
ka
204
kaell
330xi -01
Sticker genast ut och gör en kontroll. Man har så tråkigt dagar man är ledig ;P

Joakim, Karlstad
Z3 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Nope. Såg väldigt fint ut. Kablarna var inkapslade i en "strumpa" så det låg väldigt tight. Är något trasig inuti strumpan så skulle det garanterat gått någon säkring istället...

Joakim, Karlstad
Z3 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Nu verkar det som det ligger någon skruv i bakluckan och skramlar...

Någon som har någon ide på vad som kan vara fel? Alt. hur man får isär bakluckan?! :)

Joakim, Karlstad
Z3 Coupe -99
Det finns inga säkringar därbak. men det är skumt att både värmen och torkaren la av samtidigt. det måste finnas nån koppling. Det är nog enklast att få fram felet med hjälp av diagnostikverktyget. Annars så sitter täckkåpan till bak på bara några skruvar och sedan på plast ploppar. Jag har varit där i somras på jakt efter skramlande ljud och hittade en plast bit som hörde till bromsljuset som åkte ner dit vid byte. I värsta fall kom jag kanske åt nån kontakt eller så...

Kan inte komma på vad de två skruvarna var till. Har lovat mig i månader att skruva dem tillbaka men det blev inget av det. troligen skyddet av slutsteget hör dem till.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

ka
204
kaell
330xi -01
Okej. Lika bra att ta isär och kolla.

Kan någon berätta lite snabbt hur man tar isär luckan??

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Kolla sprängskisser här:
Länk

/PG
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Kaell,
Har råkat ut för samma fel som Beijnoff ovan. Mitt tips är att du öppnar kabelstrumpan och tittar efter avbrott på kablarna.

/bln
ka
204
kaell
330xi -01
Hej,

Okej. Den yttre strumpan av gummi är ju ganska hård, kan man få loss den på någon sätt? Eller koppla loss kabeln på något enkelt sätt? Är ju så jäkla tight där. Samt strumpan, skar du upp den?

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Tight var det, fick skära upp strumpan för att se.

/bln
modano
på min hade samtliga kablar bak gåt av i strumpan.gummibälgen runt kablaget går att dra en bit, skär sen upp strumpan och laga!
ka
204
kaell
330xi -01
Hej,

Har inte kollat än, men hur lagade ni? Finns det någon härva man kan köpa på BMW eller är det bara och koppla ihop allt och skarva och hålla på?

Hoppas bara det inte är så...

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Kollade idag. Var samma problem som ni haft tidigare, brustna kablar :(

Kan man inte köpa ny kabelhärva? Känns lite lönlöst att försöka laga alla, brustet på flera ställen... BMW tar inte på sig sånna här saker då? Nån som kollat?:)

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Hade bara en kabel av så det var enkelt att laga (problemet var att hitta felet när man trodde att motorn var kass). Tror inte BMW tar på sig en sån här sak på en 6 år gammal bil.

/bln
ka
204
kaell
330xi -01
Får nästan inte ens upp så jag kan separera kablarna, sitter så tight. Kan man inte koppla loss kablarna på någon sida?

Sitter så tight så jag nästan ser det som omöjligt att laga på plats.

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
modano
Hej igen!

om du tar väck panelerna på insidan av bagaget, från taket o neråt på vänstersidan så kan du ofta "skjuta" upp en bit av kabelstammen så du har lite att jobba med.
De nya skararna på kabeln kan du inte lägga vid brottet så lättast (bäst) är att göra två skarvar per kabel, en under panelerna i bagaget och en en bit in på kabeln i bagageluckan.
Hpoppas denna luddiga måndagsmorgonförklaring hjälper dig.
Om inte så hjälper BMW dig gärna !
Nån lös kabelhärva finns ej...
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Hade bara en kabel av så det var enkelt att laga (problemet var att hitta felet när man trodde att motorn var kass). Tror inte BMW tar på sig en sån här sak på en 6 år gammal bil. <- De utför jobbet, men något garantiärende är det inte.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Det var ju kul att min gamla sida dök uppredan i andra svaret på tråden. Vad jag kan räkna till är det alltså fyra fem stycken förutom jag som haft detta problem.

Jag fick det ju rätt så tidigt och med äldst bil härinne var det kanske inte så konstigt. Om jag minns rätt när jag hade problemet så pratade jag med BMW Group Solna och dom skulle lägga ner rätt så mycket tid på att laga det och det skulle ändå handla om att skarva befintliga kablar.

Precis som Modano skriver så gjorde jag en skarv som jag lade inne i C-stoplen. Sedan plockade jag bort så mycket som möjligt av panelerna i bakluckan för att kunna lägga andra änden på skarven där. Jag tror att jag skaravde upp alla kablarna för säkerhets skull, även dom som ännu inte gått av.

mvh
Johan
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Inte för att jag har något problem än, men känns nästan som om man skulle kolla upp detta till våren när det är dax att plocka fram pärlan.

Z3MPOWER
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Skall också kolla till våren!

/Bo-Erik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.