AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.493

Byte av bromssköld bak

Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Halloj!
Hur går man tillväga för att byta bromssköldarna bak, mina har sakta men säkert börja försvinna. Har ersatt fästena för handbromsbeläggen med skruvar dragna inifrån men nu är det inte mycket kvar att laborera med. Hur byter jag ut eländet, är det bökigt att göra?
Tacksam för svar och tips från oraklena här.
/ Peps
em
339
emhå
525i -88
Det är lite pyssel... bort med bromsok, skiva/trumma, handbromsbackar och wire... sen ska det bara vara att lossa och byta... sen tillbaka med allt och lufta och justera...

Mvh, Magnus.
em
339
emhå
525i -88
Ett annat trick är att använda clipsen från en audi 100 runt årsmod -90 för att låsa sprintarna till handbromsbackarna...
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Tack för svaren men sitter inte bromsskölden så att jag måste lossa hjullager och skit för att ta bort/sätta dit skölden? / Peps
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Ta och skär ett snitt på den nya bromsskölden så att du kan bända den på plats "lite smidigt" och med rimlig arbetsinsats..
Blir alldeles för mycket arbete med att sätta dit bromsskölden hel...Tycker jag..Det syns ju ingenstans om du gör snittet på "rätt ställe" på skölden..Lycka till"

Mvh Janne.
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Tack för det Janne!
Jag provar i helgen och ser om jag får till det.
/ Peps
Am
569
Ambush
540i/6-94
Är det krav på bromssköld? Har nämligen plockat bort mina då dom var lite kexiga. Funkar ju bra då bilen inte används på vintern och hålls ganska så ren.
Pe
147
Peps
BMW 520i -89
Du fäster väl handbromsbackarnas fästpinnar i bromsskölden. / Peps
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.