AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.306

Begagnatpriserna ökar?!

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag roade mig att (åter igen) kika på priser på E46, E39 och E38. I somras tittade jag en hel del fick då en bra bild över priserna. Nu tycker jag mig se att priserna har ökat, eller i vart fall stannat av. Offensivt prissatta E38:or och E39:or (98/99) för långt över 100 000-strecket är snarare regel än undantag. E46:or har inte alls dalat som tidigare, utan prisfallet verkar ha stannat av.

Någon som observerat något liknande - blir verkligen bilarna sålda? Jag tycker det är märkligt med tanke på alla tidigare prisdiskussioner där prisfallet har diskuterats.
Jag har noterat detsamma gällande E46:or. Prisbilden verkar ha stabiliserats och den står sig överraskande bra nu. Det kan beror på ett ökat sug på fina E46:or nu. Frågan är vad som händer när E90/91 kommer ut som bättre begagnade.
Ulke
Det går ju alltid att intala sig saker som man vill..... :o) E46 kommer nog att sjunka i ganska rask takt framåt vårkanten då många byter till nya modellen....

//Ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
Jag kan tänka mig att den upplevda prisstabiliteten beror på valutakursförändringar. Tidigare i år stod Euron runt 9,20 SEK/Euro, idag runt 9,6 SEK/Euro och den har tidvis legat kring 9,9 SEK/Euro. Eftersom många köper sina BMW i Tyskland och en del för att göra en vinst, måste de ta igen valutaförändringen i form av relativt sett högre priser. Vilket påverkar priset för alla begagnade BMW:s iom att importen lär vara omfattande. Dvs iom att tiden går (och kronan försvagas) kan det uppfattas som att priserna räknat i kronor inte faller på en bil med en given ålder/körsträcka, medan de fortsätter att falla räknat i Euro.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Bilarna med högt pris står länge på annonsajter, om man ska sälja en äldre bil så måste man ha ett attraktivt pris även om den är fin, e39 likaså e46 kommer att sjunka i värde vissa bilar är riktigt svårsålda p.g.a dyra i drift.

mvh
Det där går ju upp och ned i mindre intervaller men generellt kommer ju alla uppräknade modeller att fortsätta falla. Om 15-20år kommer bilarna kostar runt 15-30 oavsett modell...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Visst, det är klart att priserna faller på sikt. Men för att ta några praktiska exempel av vad jag menar:

- E39: I somras kikade jag en del på årsmodell 98/99/00 och det fanns en hel del bra objekt för under 100 000-strecket. Idag tycker jag mig se alltmer objekt över hundringen, och även uppåt 120-130.
- E38: Jag var mycket nära att köpa en E38 i somras, och ett par gick framför näsan på mig för under hundringen. Det fanns flera intressant objekt kring 110. Nu tycker jag att till och med 98:or ligger och nafsar kring hundringen, och ibland däröver. Flera 740 som skjuter iväg i pris.
- E46: Se Bones kommentar ovan. Klart "stabil" prisbild. Håller med.

Min tes är att priserna borde ha rasat än mer när hösten kom. Men kanske är det som någon tidigare skrev, att euron påverkar?

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det är väll så att dom vackra karosserna i BRA skick blir mer eftertraktade när nya modeller med tveksam design och högt pris blir mindre åtkomliga för den "vanliga" medborgaren.

Mvh Danne
cane
Kikar en del på annonser också, och det som slår mig är att utbudet är lägre nu än det var i sommras/våras... kollar främst E39 T, men även E46 T och E38.

Å andra sidan tycker jag många (de flesta?) bilarna bara står och står till salu, som en del av inredningen på blocket eller mobile... och kanske är det inte så konstigt, men vill t.e.x betala 200k för en 540 2001 som drar 1.5 liter milen? Inte ens med facelift ser de särskilt moderna ut längre, med E60 i varje gathörn. 10-20% för högt pris jmfrt mot vad marknaden är villig att betala tror jag många annonser dras med.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
cane: har skannat vidare och mycket talar för att du är rätt ute. Tycker mig känna igen en hel del gammalt skrot.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Billigt, priserna verkar inte öka>Länk

mvh
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vad står 523-96, 22kmil i inbyteslistan?

40k känns sanslöst prisvärt om inte bilen är ett ras.....
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Håller med. Mycket bil för pengarna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.