AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.858

Varför BMW E46

Sida 1 av 2
No
9
Noctem
330i -01 (E46)
Hej,

Står i begrepp att köpa en nyarebil. Har länge tänkt att det skall bli en BMW men efter att ha läst lite så verkar de ha mer fel än medelbilen. Hur känsliga är de för många mil och vad kostar det att byta spindelled vilket verkar vara det vanligaste felet (vilket också är det som gör att den placerar sig dåligt i bilprovningens statistik)?

Annars vill jag höra lite allmäna kommentarer om hur ni tycker att det är att ha BMW 3-serie. Fördelar? Nakdelar? Jag har främst titta på 330, är den mycket dyrare i drift mot 320?
Spindelled är inte så farligt dyrt att byta ca 2400 kostar det.
Räkna med att 330 är dyrare i försäkring 2000-3000 om året helförsäkrad.
E46 är rätt trång, inget för en barnfamil mao.
Annars så är den en körglad bil till ett bra pris.

Keep Your Distance!
Ursäkta? Spindelleds byte för 2400 kr?
Bara materialet är dyrare än så om du köper det på Bmw.

Priset för ett byte är runt 10 000 kr om Bmw gör allt och inget tas på Goodwill.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Att E46 inte är nåt för en barnfamilj är en myt. Det beror på behoven.
Jag har en dotter på 11 månader och en grabb på 13 år. Inga problem för oss fyra (frun inkluderad) att åka i bilen.
Bagaget räcker till för barnvagn och matkassar - även en sväng till IKEA ibland, dock utan barnvagn :-)

Min bil är en kompromiss mellan körglädje, utrymmen och motor.

Det var länkarm jag bytte för 2400, minnet svek..

Keep Your Distance!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har också fru och två barn (8 resp. 4 år gamla) vilket fungerar utmärkt i min E46 sedan.
No
9
Noctem
330i -01 (E46)
jo, vi har inga barn ännu jag och tjejen så det är inga problem. Iofs tycker jag att sedanmodellen är snyggare än touringen så då blir det lite svårare att lasta ;-).

Är det någon som räknat på om det är mycket dyrare än säg en toyota med samma miltal och ålder i driftkostnad (frånsett värdeminskning)? Jag vill helst inte bli en toyotaägare och att det är kul att köra betyder en del men samtidigt sätter väl plånboken vissa begränsningar.
No
5.161
Nockenwelle
Den största nackdelen med sedanens lastförmåga tycker jag är den smått fjantiga lucköppningen. Det får plats större saker i bagageutrymmet än vad som kan lirkas in genom lucköppningen.
Toyota är billig i varje kaross skarv, så att jämföra en BMW med en Toyota blir nog ingen rolig läsning för oss BMW fanatiker!

Toyota har ju en förmåga att rulla utan problem också.

Det finns väl en kille här på forumet som bytte bort sin BMW mot en Avensis?

Keep Your Distance!
No
9
Noctem
330i -01 (E46)
Jo men frågan är väl om det blir dubbelt så dyrt eller om det kanske räcker med 20% mer ;-)

Om jag ändå ska lägga lite pengar så prioriterar jag körglädje också, något toyota brukar vara befriad ifrån.
No
9
Noctem
330i -01 (E46)
En fundering till är om det är värt att lägga massa extra pengar på en lågmilare istället för en som gått långt. Som t.ex en -01 som gått 7000 istället för 14000? Självklart spelar andra faktorer in också som vem som haft den och hur den gått men om man säger att de är likvärdiga. Hur känslig är BMWn för mil? Ni som redan har BMW kanske har fått lite känsla för det?
Det är nog bättre att välja 7000 milaren, vid 14000 börjar det bli dax för rätt dyra grejer att bytas ut om man har otur.

Keep Your Distance!
Ci
531
CiM
325ciM-04
noctem:

det största nackdelen med E46 är att man inte vill kliva ur. aldrig tidigare har jag önskat att jag bodde i kiruna men jobbade i malmö.
får du ta på ett fint ex. så köp den!!! :-)
fel blir inte bara på bmw bilar, utan alla bilar.men alla bilar har inte kör glädje till max.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Att Toyota skulle vara billiga på reservdelar tror jag inte alls på! Jag har ägt två stycken tidigare och jag upplever BMW som billig i jämförelse! Sen att Toyotan går sönder mer sällan må vara hänt men det är ju som att jämföra SAAB med formula 1... :)

10000 för spindelled?? 2400 för länkarmen och då sitter väl spindelleden på?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ni
221
Nick3
318i-91
Hej! alltså ni kan väl inte mena att ett spindelleds-byte går på 10000:- låter ju som man ska byta märke om det nu är så???

För den okräsne betraktaren kan allt vara vackert.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Clubsport:
Jag har en liten kid på 2 mån. barnvagn och barnstol funkar perfekt i bilen. Så visst är det en bra familjebil.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Noctem: Eller så väljer du en som gått 10.000 mil...
SR
Själv kan jag ju säga (är min första beamer) att bara ljudet från motorn är värt ett köp!!! Har en 320i touring å blev helt såld på hur gott den går och hur gott den låter! Grymt!

I övrigt, tycker jag att det är en komplett bil. Har allt som vi vill ha, körglädje, utrymme (Om man inte skall frakta fotbollslag...), snygg design och så vidare!

Tummen upp
//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
Bones, jag tycker inte att det är en myt. Har själv kört småbarn med barnvagn i E46. Tyckte det var väl trångt, speciellt att få in barnvagnen. Men det beror väl på hurpass kräsen man är.
No
5.161
Nockenwelle
Barnvagnars utrymmesbehov varierar en hel del. Skippar man stora och klumpiga vagnar är det inga problem med barnvagn i E46 (eller E36). Själv tar jag gladeligen en gnutta strul med barnvagn för att kunna ha en bil med hög körglädje.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jag har också fru och två barn (12 resp. 2 år gamla) vilket fungerar utmärkt i vår E46 Touring :)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.