|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Då jag kommer att bli far i vår måste bilen säljas till förmån för kombi, då vi köpt hus är budgeten begränsadm till max 60 000. Självklart skulle jag vilja att det blir en BMW igen men jag vet inte riktigt vilken det skulle vara. E36 touring är ju säkert en kanonbil på många sätt men jag är rädd för att den är för liten för barnvagn och hela kittet, synpunkter på detta? E34-touring känns nog "för gammal"... Vad skulle ni rekommendera för kombi (annat märke) för 60 000? | |
|
"Hörru du du" ;),det finns inget som säger "måste ha kombi" bara för att man ska bli farsa :) Men ok,tipset blir ändå en E34.a touring..De är inte så lastgamla ännu tycker jag iaf och känns otroligt mer moderna än div Volvos och Passater trots "några år" på nacken. En V70 är naturligtvis ett annat alternativ som många av Sveriges barnfamiljer gillar av någon anledning :/ Eller varför inte en Toyota Previa eller någon annan "badbollsbuss" av modernare snitt som en viss "Asken" brukar benämna dessa "småvans" som ;) Neee,glöm tipsen ovan...Jag kan inte rekommendera något annat än BMW E34 Touring för dig som nybliven farsa. Ärligt så tycker jag inte att du ska släppa BMW,du blir bara så besviken ;) Mvh Janne. |
|
|
Att gå från en E46 till en E34 kommer bli en besvikelse oavsett hur du än gör. Det säger inte att E34 är en dålig bil, de säger bara att E46 är en så mycket bättre bil enligt mitt synsätt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
I den prisklassen hade jag kikat på Audi A6 95-98, Saab 9-5 99-01 samt V70, dock före 2000 då V70N står sig fruktansvärt bra hitills. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Why not: Länk Gillar du strul: Länk Behöver du plats: Länk |
|
|
Du får ju en tidig E39 Touring før de pengarna, visserligen med några mil på mætaren, men det lær det ju vara på en E34 också. Vældigt mycket bil før pengarna. En E39 från 97-98 kænns oftast betydligt nyare och modernare æn motsvarande bilar från andra mærken. Se t.ex Länk Länk Micke |
|
|
Hade definitvt satsat pengarna på E39 touring, får ju en helt ok 97a 523i eller liknande för 60k E34an känns ju tyvärr 100 år gammal i jämförelse... BMW CS #5139 |
|
|
Tjena! Har själv blivit far under hösten och köpte faktiskt en E36 Touring som jag nu har haft i några månader. OK, bagageutrymmet är inte det största men hur stort utrymme behöver du? Får själv in barnvagnen och även lite påsar från snabbköpet vilket iaf räcker för familjens behov. Ska man köra långt, dvs bilsemester eller annat, så kanske den inte räcker till men återigen beror det på vilket behov du har. Har inte haft Bmw innan men är supernöjd med prestanda och kvalitet. Skadar ju inte heller att det är en 328:a... Mvh Robert |
|
| Kanske en Ford Focus kombi? Föräldrarna har en sån, kanonbil som är pigg och väldigt rymlig! Går som en klocka. Du får en 99-00a för ca 60 000. | |
|
Tackar för alla förslag :) Första länken som bayern munchen la in..Mitsubishi Galant Kombi..är faktiskt ett alternativ som jag funderat på, hyfsat snygg, man får bra med utrustning för pengarna, driftsäker iom att det är en japanare (?) Sen en bil som jag ALDRIG trodde jag skulle ens fundera på har seglat upp som en möjlig kandidat; Ford Mondeo :-/ Dom är ju sjukt billiga, en 97:as Ghia (mer utrustning) får man ju för 30-35 000! Vad säger ni om det, nån som har kört/åkt/erfarenhet av en sån? Ford Focus, hmm..kanske det. Ska kika om det finns några ute på Blocket En E39 touring hade ju suttit riktigt fint faktiskt..men det finns inte så många till salu i prisklassen, sen är väl kanske risken att dom är lite risiga. |
|
| alltså dom i prisklassen < 60 000 :) | |
| Mondeo av förra generationen är skräp.Satsa hellre på mitsubishin i så fall.Hade nog själv snokat upp en E39 i bra skick. | |
|
ferlin, Det finns en bra anledning till att ford ær billiga som begagnade, och særskilt då Mondeon. Jag kænner en som jobbar på en mek-firma och han menar att de skulle vara arbetsløsa om det inte vore før Ford... Før 60 000 kan du faktiskt få en fræsch E39 Touring 97-98, idag. Utbudet på dessa bilar ær stort jæmført med efterfrågan, dærfør pressas priserna ner. Men det ær klart, prioriterar du driftsækerhet och ekonomi så skulle jag satsa på något japanskt. Før mig som prioriterar kænnsla och komfort ær valet enkelt! E39:an ær helt suveræn! Micke |
|
|
Ja en e39 eller e36 touring är väl nåt att ha! E39 är betydlig större i bagagen än e36:a. E39 kan ha vissa barnsjukdomar och en del fel o brister av det första modelerna! E36 är mer sportig så vill du ha en sådan så räcker det med det. Vi hade ett tag en v70 och det känndes inte rätt på något sätt. Tråkig att köra ingen körglädje, pga framhjulsdrift? bra för långfärd men även där förlorar man känseln i rumpan, STOR kombi gott om plats. Nä efter att manhar ägt Bmw så vill man ditt igen. E36 passar för oss perfekt. Barnstolen där bak gör inget besvär. Liten bagage för en kombi bil, MEN vi får plats, även när man STOR handlar och ha barnvagn. För semestern får man även packa lite i baksätet, men har man bagagenät så att inte väskorna ramlar in i kupen så kan man packa upp till taket även när man har barnvagn. Bra kvalite på bilen sportig att köra Rolig att köra bekväm för långfärd, helt enkelt Pefekt bil för en liten familj. E34 är bra den med, Senaste modelerna fungerar i ur o skur.. Mycket hög kvalite, relativ billig att reperera. Hög åk komfort, men kommer förmodligen kännas för gammal när du byter ut din e46:a mot en e34. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kul tråd. Jag har alltid haft minst en BMW i familjen, både äldre och lite nyare. När det var bilbyte senast tittade jag faktiskt på en Galant kombi V6 -98. Den hade 16000 mil på mätaren och var fullt utrustad. Pris ca. 50000kr. Kollade upp service..... Det var dags för service vid 18000 mil, storservice. Kamrem, tändstift, oljor m.m. Det skulle gå på strax under 10000kr. Det billigaste förslaget var 7000kr. Jag fastnade för en E36 touring i stället. En lite sniken 318 med automat i och för sig, men faktiskt både billigare och snålare. Plus BMW-känslan, liten motor och automat till trots. Gr8ride |
|
|
Bra inlägg av både Peter78w och Gr8ride. Peter78w skrev lite utförligare än vad jag gjorde men jag håller med honom på varje punkt. E36:an passar till den lilla familjen. När och om barn nr 2 kommer så är det definitivt dags och byta men då har ju en E36:a också några ytterligare år på nacken. Håller även med Mikren-6. Det finns verkligen en anledning till att Ford är billiga... Om du inte köper en Bmw så satsa på något japanskt, driftsäkra men tråkiga... |
|
|
Audi 100 eller A6 av C4-generationen (-91b-98) Skiljer inte så mycket mellan A6 och 100. God säkerhet, bra rostskydd och generösa utrymmen. Välj en med quattro, Bose-stereo och sportstolar så kommer du trivas. I min mening mer e39 än e34 i jämförelse. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Forza och Gr8ride: Är det enkelt att få in barnvagnen i bagaget, måste ni plocka bort hjulen tex? Hur har ni gjort med bilbarnstolen, fram el bak, hur funkar det? |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
jag har en BMW 530 -93 Touring och en BMW 735 -97 familjefar dessutom. tar man av hjulen på barnvagnen så går den ledigt och lätt in i 735:an och den är betydligt tystare och rymligare i coupen än 530 Touringen. En fin E 38 får du för dom pengarna, driftskostnaderna är ungefär det samma, 735:an är bränslesnålare desutom, och fler krock kuddar vilket kan vara en fördel med små barn i bilen. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Jag skulle välja mellan VW Passat B5 97-00, eller BMW E34/E39, med fördel mot E34, åldersmässigt förstår jag faktiskt inte kritiken, skillnaden är inte stor mellan E34 och E39 invändigt, inte mot E46 heller, satt precis och tittade och jämförde mellan en 328Ci-00, och en M5 E34-93 US-version, slipper man bara den gamla airbagratten "till och med 94" och manuell A/C, ser E34 riktigt bra ut. Jag skulle endast leta efter en E34, som har 2x airbag, träpaneler, klimaautomatik, Executivepaket eller har V8:a "för att få M-trösklar, gäller från modellår 1995" ASC+T/diffspärr, elhissx4, värmesitsar. E39 bör även den ha Klimaautomatik, värmesitsar, elhissx4, lite svårare att hitta, en vettig för 60tkr, men inte omöjligt. VW Passat, är en mycket trevlig bil, annorlunda körmässigt, men känns som en äkta Tysk bil, jag trivs utmärkt i min mors 1,9 TDi-99, som är det motoralternativet jag skulle leta mest efter "med V6 TDi som nr2" riktigt snål, under 0,5l/mil, inga problem på landsväg. Övriga alternativ, Volvo 855/V70 ca 95-99, helt okej, men överprissatt jämfört med övriga bilar. Audi A4 96-99 trevlig med rätt utrustning, Toyota Avensis 98-99 eller Nissan Primera 97-99, lite burkiga, men okej, Audi A6 C4 byggda 94-97 är vettiga, men jag skulle dra mig för V6: a, lite kräm och dyra kamremsbyten, gäller även A4 V6, helst A6 2,3 med den klassiska 5: an. Ford skulle jag bara köpa om jag vill spendera tid och pengar på verkstäder, livet är för kort för Ford. Detta är mina åsikter/tankar, kortfattat, det jag skulle främst leta efter är BMW E34/E39, Audi A4 B5/A6 C4 och VW Passat B5, dom ger mig något tillbaka, Volvo/Nissan/Toyota är kompromisser som jag skulle tröttna fort på. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: Du ser ingen skillnad på detta: Länk Och detta: Länk För mig andas E34an enormt mycket 80 tal. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.