AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.108

Köpa 320i touring -03

an
18
anteisr
320ia Touring -04
Jag har tänkt att köpa ovanstående bil och har hittat en lämplig kandidat med automatlåda. Vad ska jag tänka på att undersöka innan köp. Bilen i fråga har gått 9000 mil. Det jag märkt vid provkörning har varit vibrationer i bilen över 100 km/h. det behöver ju bara vara obalans i däcken men man úndrar ju... sen märkte jag missljud i motorutrymmet. Det låter som en rem eller nåt spårar snett på tomgång. Eller att nåt tar i nånstans. Sen var det ACCn ställde den på 21 grader och igår var det 2 minus här men det vart så varmt i bilen att man nästan fick öppna ett fönster. Nån som har några mer tips vad man skall kolla samt vad dessa fel jag redan märkt kan bero på. Jag är ny på BMW har kört Saab förut så jag vet ej vad som elar med dessa bilar.
SR
Hej på Dig du!
Vilket bra val av bil ;-) Jag både gick i samma tankar som Du för en månad sen, och gjorde dessutom samma sak som Du innan mitt köp. Bland annat här, fann jag en hel del goda tips och råd, därav mitt första råd: Använd sökfunktionen! Finns mycket att hämta....

Men, i stora drag, kan jag väl återge, vad jag fick mig till livs inför mitt köp om vad som kunde vara värt att hålla koll på. (Stämde väldigt bra, eftersom min bil hade typ alla dom "defekter/problem" som varnades för.... Bland annat kan då följande nämnas;

Bromsarna, tydligen ett klassiskt "problembarn" för e46:orna, "alldeles för underdimensionerade". Själv fick jag byta komplett uppsättning skivor och belägg (oxå en 02-03:a som gått 6300 mil).

Fjädrarna bak är också för klena, går ofta av (Höger sida bak på min...) Skall tydligen vara skillnad på fjädrarna om man har drag, om då draget är eftermonterat är risken alltså än större att "felakiga" fjädrar sitter kvar och kan ha gått av....

Rost, har en del snackat om... inget jag märkt men....

Klent hel och halvljus... var det xenon på den räddar väl det upp situationen dock...

Vad gäller ACC:n, så låter det väldigt bekant..... (är det en 03:a du har eller är det en 02:a uttagen 03 alt. modellår 03???) Grejjen är den, tror det var mellan april - december 2002, som deras acc på e46 hade några som var "felprogrammerade" i acc. (Givetvis var det fallet med min också...) så att just när det blev minusgrader, så drog den på mer värme än vad som var inställt (Det finns jättebra inlägg om detta här, där man även kan se det servicemeddelande bmw gick ut med pga detta fel...) Själv har jag precis åtgärdat det. Vet inte vad det gick på (försäljaren betalade det) men uppskattningsvis skulle det ha kostat ca 600 att omprogrammera. Det tyckte jag var dåligt av dom, när det i servicemeddelandet stog att det skulle gå på garanti....

Jaja, det var vad jag kom på för stunden. I övrigt skall ju tilläggas att det är en grym bil, jag diggar den skarpt! Ett härligt ljud i den också.....

Lycka till!
//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
an
18
anteisr
320ia Touring -04
Hej

Tack för det snabba svaret. Jag har bilen på lån nu så jag har inte köpt den ännu men det lutar mer och mer åt den :-). Ja det låter som det skulle vara det problemet med ACCn. Hur kollar man när bilen är tillverkad? Första registreringen är 2003-10 så då går väl den som en 2003:a. Om fjädern är av bak vad ger det för symptom? Jag tycker bromsarna fungerar bra på detta exemplar men jag vet fu inte vilka symptom dåliga skivor ger annat än att man kan få rattfrossa om skivorna slår sig. På vilket sätt ter sig detta fel på en BMW?
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hej och välkommen!!
Ang. missljudet från motorn kan det vara ett lager/spännrulle som är slut. Hade det på min bil vid tomgång. 1200 kr kostade det för mtrl och arbete. Annars är du helt klart inne på rätt bil. Tror du kommer bli mycket nöjd, Automat/Steptronic är kanon.
På denna sida kan du få reda på när bilen är tillverkad plus lite annat smått o gott Länk
SR
Hej igen...
Ja du, hur du kollar när bilen är tillverkad; se jörgens svar ovan. Fast; kan man inte se det i reg-papprena samt hos vägverket, där kan du väl också få fram dessa uppgifter om ditt fordon, via reg.numret?

Hur som helst, det kostar inte så många hundralapparna att fixa så det är inga bekymmer med acc:n.

Om fjädern är av, vilka symptom det ger? Sänkt bil kanske ;-D Nej, skämt åsido, det beror väl på vart den gått av. På mitten, så lär ju definitivt bilen bli en lowrider... men jag förmodar att det i det generella fallet (så även för mig) är som så att den går av i änden, då märks det inte i praktiken, förrän du är hos besiktningen... Min hade gått av precis i änden, så det var bara den sista böjjen/änden som låg lös i fjäder-tallriken (säger man så???)

Vad gäller bromsarna, så byttes dom av följande anledning; bak var skivorna för rostiga (för lite använda, dvs. bromsat för klent.... samt att handbromsen inte nyttjats så mkt kanske? Har steptronic på min med...) Fram var dom lite skeva, det märktes tendenser till rattskakning/vibrationer när man bromsade samt att beläggen var slitna...

Hur är den utrustad? Vad är det för "spec"?... Vad skall du få ge för den? Privat/firma å så vidare... Hade varit kul att jämföra vad du får ge för den...

//SR

.............................
Jag har 3 hjärnceller; två spridda och en i klunga
an
18
anteisr
320ia Touring -04
Hej

bilen är min nu :-) eller rättare sagt så ska jag skriva imorgon. Bilen står som en -03 på vägverket men i BMWs papper är det en 04. Tillverkad 2003-09 inregistrerad 2003-10. Den är utrustad med acc hissar runt om sportstolar i halvskinn rails larm. Tror det är någt paket som kallas lifestyle. Jag kan inte så mycket om BMW än. Det kanske märks. Priset ligger på 179k och den har gått 9000 mil. Tycker det verkar vara en vettig affär. Och så fick jag bra betalt för min gamla Saab 9k.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.