AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.903

Bilen dör när jag saktar nerm varför?

160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
När jag kör på landsväg och glider in mot exempelvis en rondell saktar ner och frikopplar så bara dör motorn ibland. HAstigheten ligger på ca 40 då jag frikopplar från exempelvis fyran. Motorn är alltid varm.
JAg kan inte provocera fram beteendet utan det bara händer ibland helt utan förvarning. Det är speciellt ett ställe det händer, det är en sträcka när man kommer in i hålan jag bor i...efter att ha kört ca en mil i 60-80 (norska idiotgränser) ner från en höjd planar vägen ut och precis i slutet är det en lätt nerförsbacke de sista trehundra meterna.

För övrigt går bilen perfekt. Den servades i september-oktober då bland annat bränslefiltret byttes.

Vad beror detta på? Det är rätt äckligt då man måste vara uppmärksam o starta igen om man vill ha några bromsar när man är på väg rakt in i en rondell.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Tomgångsregulatorn som kärvar kanske, känns nästan så.

Finns en svag möjlighet att LMM rår för det också.

Mekaniker i Umeå, skrik till om ni behöver hjälp :)
Ch
22
Challenger
Dodge Challenger-71
BMW 525i-05
BMW. 328iaM-pkt-97
Hej!Låter som det kan vara kammaxelgivare eller vevaxelgivare.

160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Problemet har blivit större och större. Det är alltid samma två ställen det sker på. Nu måste jag göra något åt det innan frugan märker de o börjar klaga :) då ligger ju beemern risigt till.
Motorn ligger på 600varv på tomgång.
Kan man bara höja tomgången så löser det problemet?
Det är liksom så att när man frikopplar så faller varvtalet så snabbt att det inte stannar upp när det närmar sig noll.

Vad är LMM?
Den här tomgångsregulatorn är det något avancerat eller vad för typ av makapär e de?
kammaxelgivare eller vevaxelgivare...är inte de lite väl advanced och avlägset problemet eller hur kan de påverka?

Tacksam för svar
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Tjenare..

Jag kan igentligen inte mycket om ditt problem, men polarns 325:a har haft samma problem fast han har även haft ojämn tomgång och det visade sig vara lambdasonden.. det kan du kolla genom att koppla upp din bil i dator. det kan BMW verkstaden göra åt dig..

Mvh/Jens
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
Det var väldigt låg tomgång! borde ligga på 750-800rpm. hade samma problem på min e30, efter att jag justerat CO-halten. tomgången blev för låg så att motorn självdog när man tryckte ner kopplingen inför en korsning eller rondell. höj tomgången så kan det lösa sig!
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Det låter ju som det kan stämma. Ska testa höja tomgången så får vi se om det löser problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.