AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.409

Begagnad bil där Kreditköp med återtaganderätt finns. Hur går man till väga?

Hej.

Har kollat på en 320i 01a.

Bilen verkar helt ok men enligt bilregistret så är det kreditköp med återtaganderätt

vad menas med detta och vad ska jag tänka på???

Tilläggas kan ju oxå att enligt bilregistret så finns det 3 st ägare registrerad 2005-01-25 tom 2005-03-04

Tack på förhand för tips
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det innebär att bilen är finansierad på avbetalning, dvs det finns en restskuld som måste lösas innan bilen kan säljas vidare.

Ta reda på detta av säljaren, hur mycket säljaren skall ha och hur stor restskuld som finansbolaget skall ha.

Inget konstigt i det, bara det sköts på korrekt sätt, så att du inte ger säljaren alla pengarna.

Varför bilen har tre ägare på kort tid, kan man bara gissa, eller fråga om nuvarande ägare vet.
Kanske har den snurrat mellan bilhandlare några gånger.

Mats
BMW CS #5847
Ci
531
CiM
325ciM-04
ge inte säljaren pengar i handen. ta reda på vilken finansbolag har get billånet. ring de och fråga hur mycket skulden är på. tala om att du vill köpa loss bilen. GÖR ALLA TRANSAKTIONER PÅ BANKEN. även eventuella pengar till säljaren, ska du sätta in på hans konto, så att du får kvitto på allt.

lycka till
Vi ska träffas och vill jag ha bilen åker vi till svensk kassaservice och han löser lånet och vi genomför sedan affären.

Finansbolaget uppger inte till dig hur mycket skulden är på. Du måste du utge dig för att vara han och det kan du åka dit på!!!!

Men det du kan göra är att be få se senaste avbetalningsavin av ägaren till bilen och sedan är det inte säkert att vv godkänner ägarbytet när det står kreditköp med återtagande rätt på. Skriv även i kvittot mellan dig och han att säljaren av bilen skall lösa skulden på bilen samt vilket finansbolag han har.

Be säljaren ringa till finansbolaget och kolla hur mycket skulden är på den dagen när han säljer bilen och löser av skulden.

För om han inte betalar in hela beloppet inkl. räntan så går inte ägarbytet igenom hos vv.

Var noga med alla dessa detaljer så slipper du får problem.
Ta kopia på kvittot när han löser av skulden.

Allt för din egen skull.

Jag hade problem med en snöskoter som hade likadant. Men säljaren var bra att ha att göra med så vi löste det mellan oss.

Alla kan inte ha samma tur som jag hade då.
Glömde någon detalj:

VV kommer antagligen skicka ut ett nytt regbevis som ni ska skriva under och skicka in. p ga att det är ett kreditköp.

SKriv även på kvittot hur mycket hans skuld är hos finansbolaget.

Kolla även upp så det inte finns någon "glömd" avbetalning någonstans för finansbolaget kan komma och hämta bilen av dig fast det är du som äger den.

Menar inte att avskräcka dig från att köpa men var väldigt noga och kolla upp allting runt omkring kreditköpet hos ägaren.

Allt för din egen säkerhet samt för att du ska slippa problem i framtiden.

Skriv så får vi veta hur det gick.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Hej
Har köpt bilar av företag med leasing, det enda du behöver göra är att be säljaren ta fram en slutoffert på leasingen, när denna är betald är bilen "fri".

enklaste är att tillsammans med säljaren gå till banken och betala slutfakturan och samtidigt betala resten till säljaren.

Det skulle kännas surt om någon kom och hämta bilen av mig( för att fd ägaren har slarvat till det) som kostat mig x kkr för jag inte har kollat upp allt ordentligt innan. Men det är ju upp till var och en hur man gör.
Det var för mycket skumma grejjer inblandade i köpet.
nån bror som sålde åt någon bror som inte kunde komma.
mm så jag hittade en annan bil och är numera en mycket nöjde bmw 320i 00a ägare.

Storyn om köpet släpps senare.

MVH
McT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.