|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Går i bilköpartankar! Alltid lika trevligt eller hur? :-) Tanken är att köpa en relativt ny bil. Har funderat på antingen en 525i E60, eller någon fin 330ci E46. Tanken har även slagit mig att slå till på en ny 320i E90. Men oavsett vilken av dessa bilar som jag väljer. Vi pratar priser kring 170 till 250k. Efter som jag inte har sådär jättemycket sparat (60-70k ung) så skall jag ta ett banklån. Men då kommer frågan automatiskt, på hur många år skall man lägga upp en banklån? Jag planerar att ha bilen i 2 år, och jag känner det lite väl omotiverat att ha betalt av hela bilens värde på den tiden (f.ö ganska omöjligt också). Jag har satt som tak högt 5000:- i månaden för ränta och amortering. Försäkringen är högst på 330 runt 800:- i månaden för mig. så alltså 5800:- totalt exl. soppa och rep. kostnader. Så det var alltså första frågan. Vad är en generell värdeminskning för tex en E46:a? Vad är den värd om två år? resp. E60 samt E90? Kan jag använda E46:an som mall vid nybilsköp för att kunna sia om värdeminskningen på E90:n? Och gäller samma sak för E60? Jämnföra med E39? (Beträffande E60 så är det begagnad som jag skall köpa). Återigen så uppkommer det vissa detaljer i detta funderande, vad tjänar jag på at köpa en splitter ny E90? jag slipper en dyr helförsäkring, service ingår etc. Det enda jag igentligen har att jämnföra med är min första E36:a som jag köpte. Den kostade mig 90k och när jag sålde den 2 år senare så fick jag 55k för den. Alltså en värdeminskning på blott 18k om året. Hur skall man räkna? ska man ta ett lån på 5 år när jag igenligen bara vill äga bilen i två år och sedan hoppas att när jag väl säljer den så kommer jag att kunna kvittera lånet med pengarna från försäljningen? Eller är jag så illa "tvungen" att titta bilar i 100k klassen som jag har råd att betala av på två år? Mycket frågor, kanske inte det mest välformulerade meningarna heller, men hoppas att ni har överseende med det! //K | |
|
En rimlig uppskattning är att värdet minskar med 20% per år. Så mycket har min sjunkit ungefär. Det medför att om du köper en bil för 300kkr så måste du betala knappt 5200 kr/månad (5% ränta) för att få tillbaka din insats på 60kkr om 2 år. Det kostar att ligga på topp ;) "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Värdeminskningen är i stor utsträckning beroende av om du betalar ett för dig så bra pris som möjligt alternativt accepterar ett överpris. |
|
| 1,5 %/månad generellt för nästan alla bilar. | |
|
Räkna med att förlora MYCKET om du köper av handlare och säljer privat. Jag tycker jag har bra koll på priser efter de bilar jag haft men har förlorat mycket på kort tid ändå. Som exempel: 1 bil som hos en handlare med finans/garanti osv kostar 200". Samma bil kostar vid samma tidpunkt ungefär 170" privat. Efter 6 mån har bägge bilarna tappat ca 20" i värde. Förlusten efter 6 mån på en bil köpt hos handlare är du ca 50" på 6 ynka mån. sw |
|
|
I prisklassen 170 - 250 k blir värdetappet de första åren ca: 40 - 60 k. /Rickard |
|
|
"I prisklassen 170 - 250 k blir värdetappet de första åren ca: 40 - 60 k/år" skall det stå! /Rickard |
|
|
Försäkringen tycker jag var lågt räknad, klarar man sig undan med 800kr/mån för en 330 samt en ålder av 23år??Kanske man gör men inte jag iallafall när jag knappar in mina fakta. mvh |
|
|
Håller med Dutta om att det låter lågt. Billigaste försäkringen vi hade på vår 330d som var skriven på frugan som är 31 år var 950 kr/mån. Då bor vi i hus med garage 3 mil utanför garage och hon har full bonus osv. Att en 23-åring bara skulle betala 800/mån i Sala låter väl lite. Är det en offert du fått så är det väl bara att säga grattis. sw |
|
|
Pris per år 10166 kronor - Självrisk 5000 kronor (vagnskada). Troligtvis så blir det ännu billigare för mig. Har redan 3 stycken bilar försäkrade hos samma firma. Men tanken vid ett nybilsköp är att slippa försäkringen. |
|
|
iofs så är 10166:- 847:- i månaden. detta beräknat på en 330ci -01. så det är i väl över 800:-/mån. Min flickväns 316 med helförsäkring kostar mig 5700:- om året och det tycker jag är rätt överkommligt, men jag tror att det beror på att jag alltid har haft länsförsäkringar, alltid varit ägare till mina bilar. |
|
|
BMW Finans brukar räkna med 50% på tre år som restvärde om man finansierar (lånar) genom dom, även på beg. Och 20% kontant. Då anses man kunna sälja bilen och ha pengar till att lösa restskulden. Eftersom dom har bilen som pant för lånet kan man räkna med en viss säkerhetsmarginal, så man har nog chans att få några kronor över. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.