AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.168

Kan man "M-testa" bilen i Tyskland?

Hej

Jag funderar på att importera en M5 från Tyskland och undrar följande:
Kan man boka tid hos en tysk BMW handlare för att låta dem gå igenom ett ev. köp . Tex om jag hittar en bil hos en oberoende handlare (typ som ett M-test).

Tack på förhand
Jonas
Hej
Hej.

Du kan köra till BMW så kan de gå igenom bilen. Kostnad lite beroende på vad du vill att de ska kolla, mätarställning cirka 30 Euro.

mvh
Jag har för mig att Dekra testar bilar. Du kan söka efter närmaste teststation här: Länk
Hej.

Dekra funkar också, det är motsvarande det svenska M-testet. Kostar runt en 150-200 Euro, tror att det även finns lite olika nivåer. Finns på många ställen runt hela Tyskland.

Viel Glück.
Både M-test och Dekra prüfung är en kontroll av många parametrar för en bils skick. Dvs du undviker kanske några problem som tex en amatör som jag inte skulle se. Dock innebär det inte att du har full information om bilen. Jag rekommenderar att du lägger till pengar och köper en bil som är såld/servad/återtagen av en BMW-handlare och helst av samma. Då får du all information om bilen vilket minskar risken för överraskningar. Om bilen är dyr kanske det ändå kan löna sig med ett extra Dekratest, det kan ju finnas fel som är dolda för handlaren som ju inte kan nagelfara alla bilar.
Alla småskuttar är väl inte skurkar, men jag har träffat några som var helt otroliga lögnare. Min favorit var den gemytlige småhandlaren på landet som erbjöd en bil som hade haft en ägare (visade sig vara två vid kontroll, dessutom från Köln i Ruhrområdet och inte Lilienthal som är landet)
Serviceboken som fanns per telefon, fanns inte i handskfacket, men han gick in på kontoret för att hämta den med återkom inte utan skickade hellre ut sin inte lika gemytliga hells angelskollega som på enstavig tyska garanterade att den var servad enligt bok och som tom hade undertecknat ett intyg om det. yeah right.
Dessutom har jag aldrig sett en front som varit lika blästrad av stenskott och som dessutom påstods ha gått endast 7000 mil och detta i Tyskland där bilarna knappt ens blir dammiga.
Jag avstod från provkörning och köp.
Fast det är roligt att träffa hederlige Heinz och Horst och allt vad de heter. Alltid får man med sig en skröna från ett sådant besök, men det tar tid, eftersom inte alla handlare ligger vägg i vägg med varandra.
Okay, tack för alla svaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.