AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.169

bilprovningens diagnos=nästan som M-test?

samke
Jag ska åka iväg och kolla på en bil imorgon, en 730 e38.
min fråga är om bilprovningens bildiagnos är likvärdigt ett M-test?
firman har inte gått med på att M-testa bilden p.g.a. att närmaste M-testcenter ligger 15 mil från dem, men dem har däremot gått med på att Bilprovningen ska få göra en bildiagnos.

finns det någon här som låtit sin bil gå igenom en sådan bildiagnos? vad tyckte ni? gick de igenom bil ordentligt? är det värt att lägga 1000:- på en sådan diagnos?

är mycket tacksam för snabba svar då jag ska iväg och kolla på bilden snart.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag gjorde en sådan för ett par år sedan.
De provkörde bilen och kände lite hur den uppförde sig på vägen, lyssnade på missljud och till sist en "besiktning", endast visuellt, alltså som en vanlig besiktning fast lite mer noggrann.
Men de kollade inte direkt på allt, så M-test tror jag ger mer då de verkar kolla motor och annat mer genomgående.
Ska tillägga att jag aldrig gjort en M-test så jag kan inte avgöra om de är bättre, men ett konditionstest på besiktningen var bara lite som en besiktning med lite fler moment.

/Hammar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bildiagnosen kan vara bra om du bara vill ha en enklare kontroll av bilen. Är man lite bilkunnig kan man lika väl göra en trafiksäkerhetskontroll (identisk med en kontrollbesiktning, bortsett från att resultatet inte rapporteras till Vägverket) och själv kontrollera resten.
M-testen är mycket mer ingående och i mina ögon betydligt bättre om man vill ha kontrollerat en bil man avser köpa...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

samke
då går det alltså inte att jämföra ett M-test med Bilprovningens bildiagnos. tack för svaren!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tycker inte det, och till saken hör att jag själv utför Bildiagnosen. M-testen är ett mycket mer prisvärt alternativ...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.