|
|
|
|---|---|
|
Tänkte sänka min E34 55/35 till våren och funderar på om bakdäcken kommer ta slut på nolltid. Jag åker på 255:or. Hur gör dem som sänker idiotmycket för en del bilar tycker jag det ser ut som bakhjulen står rakt upp, alltså dom lutar inte in i överkant. Går det justera cambervinklar och dylikt i bakvagnen? Rickard | |
518i slow mobil |
Det ska gå på bmws delade bakvagnar... så kör en fyrhjulsinställning, det e lika bra... så slipper du ounga ut med massor av däck varje säsong... E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 Länk för bilder |
|
hmmm, hur skulle det gå till att sänka en delad bakaxel utan att hjulen lutar, då måste man ju höga hela kardanklumpen, eller sitter det andra stag i hjlupphängningen? har precis köpt bil, har itne hunnit kolla på det än.. men det är väl samma sak när man sänker fram, man får ju en annan vinkel på hjulen.. går det att justera bort? |
|
|
fram går ju justera mer och lättare mig veterligen men bak tror jag inte det är så lätt, fast jag vet inte säkert. Egentligen är jag sugen på att sänka runt 70/50 men det blir kanske lite väl dålig markfrigång =) Och då lär det ju slita snett annars är det lustigt. Jag tycker den sliter vinterdäcken lite snett fast bilen är orginalhöjd, kanske något ihopsäckad iof. Rickard |
|
BMW-Yoda |
Ofrånkomligt med sneslitna däck om du sänker en BMW. Dock är det så lite så det är försumbart. Förusatt att man ställer in framvagnen. Bakvagnen är ju inte ställbar. BMW-Yoda |
|
omf ramdäcket slits snett så lär det ju mest bero på toe-in, toe-out eller vad det heter. hur är det nu, hjulen ska peka lite ihop där fram, elelr är det tvärt om?? hur mycket ungefär? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Alexander83 |
Vad jag har förstått så har min alpina nivåreglering bak för att däcken alltid ska luta lite, det gör väl att däcken alltid slits snett, eller? Varför ska de luta? Någon som vet mer om detta.. Alexander |
|
ger bättre fäste, om du kollar på en formel 1 bil tillexempel så lutar hjulen, när du svänger så kränger alltid bilen lite, när hjuen då lutar kommer dom i bättre vinkel, ett hjul som står rakt släpper lättare i skarp kurva.. eftersom det är alltid bakhjulet på yttersidan när man tar en kurva som får stå för det mesta trycket. Så tror jag det funkar, verkar logiskt [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
hittade ett protokoll från min hjulinställning efter säkning; Caster, Camber och Toe (fram) Camber och Toe (bak) Vad är Camber? Jag har dock sett att de har justerat bak vid den breda "balken" invid bakhjulen. ...bra beskrivning ;) |
|
|
hmmm, vad står då alla för. jag trådde toe stod för hur hjulen pekar i förhållande till varandra, men om det justeras bak så kan det ju knappast vara det.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
toe in och är hur mycket hjulen ska ploga vid stillastående /- \ justeras även bak på vissa bilar. När sedan bilen kommer upp ifart så går de i princip rakt. Camber vinkeln är hur mycket hjulet lutar upp och nedkant Caster hur mycket fjäderbenet lutar i förhållande till en lodrätt linje ( kan var tvärtom Camber - Caster inte 100% säker) Hade en bil som slet insidan på däcken stod toe ut istället för toein spårade nåt alldeles förskräckligt justerade in rätt toe in spikrakt och jämn slitage.(fram) MVH Hasso med 01-optik-9,5 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.