|
|
|
|---|---|
|
hej kommer en och kollar på min bil ikväll och han hade inga pengar med sig,han frågade om jag hade en dator isåfall så han kunde föra över pengar till mitt konto,jag kunde vänta o posta ägarbeviset sa han tills jag såg imorron att pengarna kommit in för det tar ju en dag mellan två olika banker,han sa att vi kan skriva ett kvitto på att pengarna skulle komma in imorron,vad skulle ni göra. mvh glenn | |
|
Om du står brevid och övervakar hans knapptryckningar på datorn så ser du ju om han bekräftar någon överföring till ditt konto. Troligen tar det inte någon bankdag för att transaktionen skall genomföras heller. Utan det brukar kunna räcka med några några ögonblick i bästa fall. Jag har varit i din situation och sålt en bil via överföring mellan nordea och föreningssparbanken. Den överföringen skedde omedelbart och pengarna satt på mitt konto direkt. Så personligen är jag inte orolig inför sådana köp. |
|
|
Har ni samma bank så syns ju pengarna direkt annars så ser du ju vad han gör och du kan ju även dra ut ett bevis då han överför om det är mellan 2 banker.... men det är ju ändå svårt att sitta här och säga hur du ska bära dig åt...vill han blåsa dig så går det garnaterat utmärkt om du inte är uppmärksam... Mvh Andreas |
|
| Som lexCom skrev det är bara att gå in och se om du har dina pengar. (om du har internetbank.) Eller om du kan ringa och höra. | |
|
Jag gjorde också på ovan nämnt sätt tidigare i år. Dock mellan konton som båda fanns på föreningssparbanken. När man flyttar pengar mellan konton som finns på samma bank kommer pengarna omedelbart. Jag skulle absolut inte släppa bilen ifrån mig innan jag sett pengarna på mitt konto. mvh. Jerry |
|
| Tror att han kan ta bort transaktionen om ni inte har samma bank... dvs ångra sig ända till 24.00 då pengarna dras från hans konto... Kolla upp det innan... (är inte riktigt säker) | |
| Ev. hade jag också en sådan tanke när jag fick betalningen på detta vis. Därför flyttade jag mina pengar (mha internetbanken) till ett annat konto omdelbart efter att jag släppt bilen ifrån mig. Om du har fler konton i din bank kan detta vara ett bra tips. mvh. Jerry | |
|
Mellan olika banker tar det minst en bankdag. Men som Bostedt sa: om du kontrollerar att personen ifråga verkligen gör en överföring och att han dessutom skriver ut transaktionen så ska det mycket till om du inte skulle få dina pengar Men givetvis finns det en risk att han sekunden efter ringer sin bank och stoppar transaktionen (om det är möjligt vet jag inte). Man kan i allafall inte via on-linetjänster återta/annulera ett utfört överföringsuppdrag. Freude am fahren |
|
|
Det kan ta upp till 3 bankdagar (vardagar) men...var noga... Finns så många skojjare ute..slipade bovar. Lycka till, se till att ha cashen på kontot innan du skriver över bilen. Mvh beemoholist |
|
| Varför inte använda en postväxel? | |
| så nu har jag sålt den,det verkade vara en ärlig kille och jag fick en skärmdump på att pengarna var överförda till mitt konto,ägarbeviset skickar jag in imorrn efter jag fått pengarna till mitt konto. | |
|
va bra! det finns mycket folk som är ärliga och som "verkar" ärliga därute det gäller bara att ha att göra med rätt sort... vi lär nog höra om det gick snett:) Mvh Andreas |
|
|
Varför ska DU se att HAN har förtöver pengarna.. en skärmdump? Det verkar osmart. När pengarna är på DITT konto så är dom där. Han kan inte överföra tillbaka pengarna till sitt konto när dom kommit in på DITT konto.... Har jag fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.