|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag tänkte ställa av M5:an nu till helgen, bättre sent än aldrig. Men har en fråga till någon oljekunnig person ang. detta. Jag bytte olja + filter för ca. 2 månader sedan och har efter det kört ca. 250 mil, "måste" jag byta olja + filter igen eller går det bra att ställa av den ändå och sedan vid påställningen i april köra ytterligare 750 mil för att sedan byta? (Brukar byta med ca. 1000 mils intervall) Man brukar ju säga att man skall byta olja INNAN en avställning och sedan går det bra att köra med sama olja vid påställningen. Det jag tänkte är att det kanske är onödigt att byta olja nu igen när jag bara kört ca. 250 mil på den. Mvh. Bjarre | |
|
Hej Bjarre, Din olja är så ren och den har inte åldrats på 250 mil. Helt onödigt att byta om du har en kvalificerad olja, t ex Castrol TWS. |
|
|
PAC: Det låter bra, då lägger jag de kronorna på något annat till bilen, jag kör på TWS. Mvh. Bjarre |
|
|
Behöver... nej du behöver inte, men det är inte optimalt för motorn att stå med "använd" olja även om den bara gått 200 mil. Jag bytte i M5:an precis innan avställningen. Det är mest en smaksak skulle jag säga, tror inte din motor tar stryk av att stå med 200 mil "gammal" olja... men optimalt är att byta både före och efter avställning innan du börjar köra med bilen igen. Jag har inte bestämt mig för om jag ska byta oljan ännu en gång när jag börjar köra med bilen till våren... får se hur den ser ut och hur det känns. Det känns som ren kapitalförstöring på ett sätt, samtidigt som att man vill att bilen skall få bästa tänkbara omsorg... Använder Castrol EDGE 10W60. Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Jag bytte precis efter att min bil hade blivit avställd. Nu är det ny 10W-60-olja som jag kommer att köra nästa säsong med. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.