|
|
|
|---|---|
gms |
Jag skulle vilja ha lite mer klös i min bil, vad rekomenderar ni? Jag är inte intresserad av dubbelturbo och lustgas utan andra metoder. Jag har hört att man kan med Schrick kam, M5 E-28 luftmändmätare, chip, portad topp och ett jäkla avgasystem så får man en Hartge motor och då skall bilen göra ca 250 km/t, finns det andra knep. E28 -M5 luftmängmätare är ju inte det lättaste att hitta, finns där tex, nån annan man kan använda? Eller har ni nåt annat tips för att få upp effekten. |
518i slow mobil |
Chippa, öppet luftfilter och 2,5" eller 3" sportsystem... Det e en start i alla fall... E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 Länk för bilder |
| Annars kan man ju ta en komplett M5-rova och hissa i... Funkar finfint! Dock inte med besiktningen.... | |
|
Matte håller med dej till punkt å pricka,helt klart den billigaste trimningen alla kategorier.... men ett riktigt avgassystem och flödesriktig plenumkammare och Unichip så lovar jag 350hk på en 3.6l..för ungefär 3 månadslöner...kan variera beroende vad ni tjänar |
|
518i slow mobil |
Jo, chippning e relativt billigt och bruakr ge ganska mycket effekt... sätt även di extractor granrör, det ger lite bättre vrid och segdragning... E28 är en bra hållbar bil! Fartblind blyfot... BMW e28 registret #154 Länk för bilder |
|
Matte och Pickis hur gör ni med besiktningen? Brukar ni bara glida igenom som om inget hänt eller åker orginalspisen in vid bes? Är nämligen på väg å byta till M5 snurra. |
|
|
Antem.... nix...jag har en liknande bil som jag kör till spb och sen flyttar jag bara skyltarna som jag skulle tro dom flesta gör här...rätta mej om jag har fel ??? |
|
|
Tjena Pickis... Vilken M5 motor har du och var det mytje jobb me å byt? |
|
|
Hur mycket man behöver snickra själv beror på vilken motor man väljer. I min bil sitter det en 3.5-motor dvs den första S38:an vilken bara är att lyfta i. De nyare motorerna tror jag att det är lite värre med. Jag har inte byggt bilen själv så jag har ingen koll på el mm... Besiktning? Hemligt... Dock inte som Pickis. |
|
|
Hur mycket man behöver snickra själv beror på vilken motor man väljer. I min bil sitter det en 3.5-motor dvs den första S38:an vilken bara är att lyfta i. De nyare motorerna tror jag att det är lite värre med. Jag har inte byggt bilen själv så jag har ingen koll på el mm... Besiktning? Hemligt... Dock inte som Pickis. |
|
|
Antem Jag har en 3.6l och den är åxå bara att lyfta i lite får man kapa i collektorerna på extraktorrören men det klurigaste att lösa tycker jag att elsystemet var i övrigt så är det inga problem |
|
|
-> Pickis Har du lust att utveckla vad du menar med "riktigt avgassystem och flödesriktig plenumkammare"? Vad kan man göra åt plenumkammaren? Vinner man något på att montera ett 3.8 insug med dess plenumkammare istället för det jag har nu? Känner du till några trevliga kammar som passar bra i en S38 3.5? |
|
|
Matte mitt avgassytem är 3.5 tum och kort,mynnar ut just framför höger bakdäck, plenumkammaren har jag byggt själv...ska jag va ärlig så har jag kopierat en snubbe i usa som heter Gene Lui och bygger en M3 dragracing bil om du hört talas om honom och hans motor är ett proffsbygge så jag förmodar att den plenumkammaren är mycke effektivare än orginalet jag byggde min i 2mm aluminium...vi får väl se hur det börjar funka,ska bromsa motorn senare i vår sen det här med kammar...*suck* det ända jag vet är att dom är svindyra...men jag har funderat om man inte skulle kunna beställa ett par customslipade från samma firma som gjort kammen till min v8 som jag kör dragracing med..den kammen kostade bara 4000 nää gör som jag tänkt göra senare lägg pengarna på en kompressor i ställe det kommer att ge bra mycke mera mos i rovan |
|
gms |
Det handlar om att jag skall ha kvar motorn och inte byta, isafall kan jag lika gärna köpa en M5:a. Fragan var vad jag kan göra med M30 motorn som sitter i? Hur langt hänger orginalinsprutningen med? Lämpliga kamaxlar, trimchips m.m. Finns det tex andra kolvar som gar att använda för att fa upp volymen. |
|
Pickis Har du lådan från 3.6 också och passar den? Eller kör du med orginallåda? |
|
|
gms Du kan trimma som min motor: Dr schrick kam, koniskt K&N filter (låter gott) och chip. Ger ganska bra med effekt och blir bra mycke rappare än orginal. Sen kan du skaffa typ simons sportsystem och extraktor grenrör(har 2st nya liggandes, intresserad?) Om du ska öka volymen genom att byta kolvar måste du även stoka vevaxeln annars torde det bli lågt komförhållande. |
|
|
Antem jag har en låda av okänt ursprung det är en 5 växlad med ettan neråt,ska visst palla mycke vrid har jag fått veta och den passade rakt av...orginallådan får jag väl ha som reserv.... |
|
| Hur är det med 3.8, är den också bara att lyfta i (förutom extraktorrörerna)passar motorfästerna rakt av? | |
| Fästena är vad jag förstått samma oberoende av version på motor. Det är alltså grenröret som det strular med... | |
Paap Reeder |
Hej! Billigaste o snabbaste sättet att få bättre skjuts är att ta innehållet i bakaxeln från en M5 / E 34 med utv 3,91 och montera in i 535 / E 28:ans hölje. Jag tror att Du med manuell låda börjar närma Dig 6,0. I stadstrafik mellan 50-150 går det som fanken. Litet mera brum blir det på motorväg men det får man stå ut med. MVH /// Paap Reeder / M535iA E 28 med 3,91. En chipad Saab Aero är inget problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.