AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.145

( plask damm) efter biltvätt E 46

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Va o tvättade bilen igår ,efter tvätten när jag skulle göra rent o ta bort all smuts under mattorna på bilen på förársidan så märkte jag att när jag la handen på själva tyget eller vad man ska kalla det på golvet så var den blöt så in i helv-te

försökte torka upp de med papper med utan ngt vidare....
så nu har jag halva golvet blöt som f-n

e det ngn som har vart med om liknande ???

vad kan va orsaken??

BMW M-POWER
Har du taklucka?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
GI
2.196
GINO
nej, wendtan.....

BMW M-POWER
Det kan komma från dörrsidorna på E46 har jag läst här på forumet.
Jag skulle ta o kika på hur det ser ut i dränneringskanalerna som går ner framför rutan. Min misstanke är att någon av dessa är igensatta och vattnet letar alternativa vägar in. Löv och annat trams kan ju stoppa upp ganska bra.

Länk
Att kolla över dränneringskanalerna i nederkant på förardörren är inte heller något dumt tips som påpekas ovan.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vatten från dörrarna på E46, brukar vara resultatet av att tätskiktet innanför dörrsidan har lossnat och därmed leder in vattnet som rinner från sidorutorna, in till golvet via nederkanten av dörrsidan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
GI
2.196
GINO
Det kanske e mkt möjligt, ska ta o kolla upp de men de skulle va jätte konstigt om vattnet skulle leta sig under golvet????

kan de va så att, när jag tvätta bilen så tvättade jag själv klart under bilen oxå med högtryckstvätt.
Om de kan ha kommit in vatten under bilen??

om de skulle vara så att dränerings kanalerna skulle vara igensatta, hur ska man göra rent dem? med vatten????

BMW M-POWER
to
20
toddy
330iM -01
Tryckluft
Kolla dörrsidornas tätning... Att du skulle ha hål i golvet är inte troligt, för att inte säga omöjligt.
Ci
531
CiM
325ciM-04
gino:

lukta och smaka på vattnet. det kan vara från värme elemntet också. **OBS** du behöver inte dricka upp all vatten. :-)
GI
2.196
GINO
CIM: jag får smaka vattnet för säkerhets skull på en lördag:-)

man vet aldrig vad man får när det gäller bmw:-)

Nej men Johan B hade en åsikt angående dörrar o wendtan hade åsikt angående igensatta dräneringsledningar...

Ska låta ngn sittta i bilen nästa gång jag tvättar bilen o låta denne känna med handen under dörren o på golvet, när jag sprutar vatten mot dörren.
För att c-lås motorn hade pajjat o jag bytte den i våras, det kan vara så att det finns ett grått tätskikt innanför dörren som kan ha lossnat. efter bytet.(har den gjort det , vilket j-kla pillande det kommer att bli)

Men det jobbiga är att man måste plocka bort hela dörren....E det ngn som vet om det e det gråa skumgummi skiktet som sitter i dörren som håller vattnet borta? Förresten hur många har plockat isär dörrsidan på E46?

BMW M-POWER
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tätskiktet är grått och av "skumplast-typ".

Det är inte så svårt att lossa dörrsidorna, men det kan vara klokt att köpa några plastclips hos BMW (kostar typ 2kr/st) och ha i beredskap om de gamla går sönder när du lossar dörrsidan.

Om tätskiktet har lossat, bör du tejpa upp det med en bra tejp. Gaffa-tejp, eller som den också kallas: Silvertejp, brukar fungera bra till sådant.

Denna länk visar hur dörrsidan lossas (förvisso på en Cupé, men principen är densamma för sedan - det är bara torxskruvarnas placering som skiljer sig):
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
GI
2.196
GINO
Tack för tippset Johan B

Det där gråa skumplasten sitter med ngt som liknar häft massa!

Fattar inte hur bmw inte kommer på ngt bättre....tar man bort det en gång s e det så gott som kört.......

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Blev jävligt förbannad idag igen efter biltvätten...

j--a vattnet har trängt in i bilen på samma sätt som förut när man sprutar med högtryck under eller sidan på bilen på förarsidan.....

Det e nu 3:e gången som det blir som en liten sjö i bilen efter en länkamsbyte hos bmw.....o dom påstår att det aldrig kan bero deras jobb, vilket e bullshit.....

Men det konstiga är att när jag tvättade bilen så var det en annan e 46:are som tvättade o jag kände på hans matta o det var lika mycket blöt i hans tygmatta på förarsidan..
Jag påpekade det men han brydde sig inte .jag fick en skön kommentar

"jag tvättar ändå bilen bara 3 ggr om året så lite vatten skadar aldrig"

synd om bilen bara o synd om nästa ägare..

Så ni som äger en E46 ta en extra titt på eran pärla oxå ngn lär bli överraskad

BMW M-POWER
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Med lite sunt förnuft förstår du väl att det inte beror på framvagnen. Ta och täta dörrsidan om du inte har gjort det än
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.