AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.239

Att köpa E31...

Sida 1 av 2
Hej,

Funderar på att införskaffa någon kul bil framåt våren, kikar lite på bland annat E31 som jag alltid gillat. Saken är att jag vill ha en M73 men de är ovanliga och de man hittar är CSi-dyra, och om inte så är de sålda innan man hinner slå till. Jag skulle även gärna ha en vit bil, och de flesta fina vita är M70-vagnar.

Är man fullkomligt från vettet att köpa denna lyxkupé med alla komplicerade elmotorer om bilen dessutom har den tidiga tolvan med alla styrdataboxar och skit. Jag blir smått rädd när jag läser om alla HC-halter som skjuter i höjden och verkstadsräkningar på 25 000 kr osv.

M73 är ju på alla sätt överlägsen den tidiga, men priset talar starkt till M70's fördel. Eller är det kanske en M60 V8 man ska satsa på? E31or med M62 är ju likt M73 tyvärr CSi-dyra även de.

Debatt nu mellan alla M70-frälsta jag vet rör sig här på forumet vs. skeptiker som jag själv ;)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Detta låter säkert som självklarheter för många här på forumet, säkert även för dig som startade tråden men jag skriver några rader ändå:

Köpte min E31 med M70 motorn sent i somras. Nu är den avställd för vintern men den har hittills gått som en klocka. Jag har också hört en hel del varningens ord från diverse bilförståsigpåare ang. driftsäkerheten, och visst, det är ju klart att man är nojjig innan man har ägt bilen ett tag och fått lite "feeling" för den. Så är det ju alltid när man köper begagnat.
Samtidigt har jag också hört från flera håll att M70 motorn är tämligen skottsäker förutsatt att den servats ordentigt.

Jag tittade på en hel del bilar innan jag slog till och blev ganska bekymrad när jag såg hur många sunkiga E31:or det fanns där ute.
Jag tror det är viktigt att köpa en bil där man vet att föregående ägare haft råd att serva den regelbundet och att diverse fel som uppkommit är åtgärdade på ett fackmannamässigt sätt. Det är ju trots allt en bil som kostar en slant att hålla i skick. Räkna med 10-20 000 per år om du inte skruvar själv. Räkna med en bunt tusenlappar till om du lämnar din bebis hos BMW!
Se till att få tag på en fin, väldokumenterad bil. Om du inte är duktig på att skruva själv: Se till att hitta en bra oberoende verkstad som är duktiga på BMW. Ofta tar dom halva timpenningen jämfört med Förenade Bil och Co.

Min har gått nästan 15000 mil och är jättefin både in- och utvändigt. Tillochmed verktygslådan i skuffen är intakt, och reservdäcket på originalfälg är oanvänt. ! Sedan är ju fördelen med att ha en E31 som hobbybil att man kan låta den stå tills man har råd att fixa den om något dyrt går sönder.

I vår skall den in på stora servicen, jag har fått en prisuppgifr på 8 000, men det förutsätter såklart att inget är paj! Gissa om jag håller tummarna!!!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg köpte min och kan bara säga det att varför har jag inte haft en sån här förut?? Perre på Bil&Motorteknik gick igenom bilen och gav mig grund att pruta på de få fel som fanns. Bilen har bara gått 8k mil så det är nästan nya vagnen men ändå torkar bussningar mm. Köp en väl genomgången M70, gärna manuell! Köp nu i vinter då många inte har nån snurr på verksmaheten och behöver pengarna till annat, då gör du den bästa affären om du ahr råd att ligga ute med pengarna.
MVh
ASken
Tack för bra och välutvecklade svar - börjar bli riktigt sugen, och försöker definitivt undvika att sätta E31 i perspektiv till E38 som då får den underbara kupén att framstå som ett urdumt köp ;)

MVH,
E38B12
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
840i känns som det mest förmånglia alternativet.

___
Min Bil-Blogg: Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Glömde ju att skriva att jag är helnöjd! Kul att ha en bilmodell som man inte möter i varje gathörn! Dessutom är den ju så "&*%¤#& snygg!
Åkte Corvette innan. BMW 850 har ju inte samma klipp, men vem bryr sig?
Här har man ju nästan samma prestanda men en helt anna komfort!
Ångrar inte en sekund att jag bytt bil!

Slutsats till E38B12: Klart att du skall ha en E31!!!!

Baader Meinhof-wagen,

Kunde inte låta bli att notera och kommentera att du har de bland de snyggaste fälgar som finns på din 850 (Hartge Classic split)... det gillar vi :)

MVH,
E38B12
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Tack E38B12, det var kul att höra!
Tyvärr är dom lite kantstötta, men annars är dom superfräscha. Funderar antingen på att byta till andra (18 tum) eller renovera dessa, de är ju trots allt lite av en klassiker idag!

Gå nu och köp dig en E31:a och återkom med bilder och info om bilen!
Lycka till!!!

Du kan även kolla in www.clube31.net, där står en hel del matnyttigt om E31.
Bland annat en sida med tips på saker att kolla innan köp.

Lyyyycka till!!

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
E38B12:
Klart du ska slå till på en E31, mycket coolare bil än så hittar du knappast, satt senast idag och dräglade över detta lilla reportageten lång stund:) Länk underbar bil som jag vill ha!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Ska självklart stå "reportaget en" och inget annat.:)

/Fredrik

Låt skick och historik avgöra snarare än motortyp! Jag hade velat ha en manuell bil. Självklart skall den vara Alpinweiss :-)

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>>Visst,vore häftigt att se en vit E31.a...Problemet är att jag inte tror att dem finns :)

Skulle vara både exklusivt och snyggt att ha en vit måste nog också jag tillstå..

Mvh Janne.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
O/T 850Csin i reportaget är numer smälld och skrotad tyvärr....
Asken
Janne T,

Det finns ett tiotal vita E31 till salu på www.mobile.de :-) De flesta verkar vara i vettigt skick!

Mvh,
Kalle

Vagnparken: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Asken>>>Aj,aj f-n vad tråkigt...Det var inget kul att höra alls.
Hoppas iaf att föraren klarade sig :/

Hur som helst en av de bilar jag absolut skulle kunna tänka mig att äga innan man "trillar av pinn".

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>Ok...Måste nog kolla in på mobile direkt då :)

Mvh Janne.
E38B12: Du behöver inte låtsas som att du fortfarande är det minsta tveksam, jag vet vad du vill ha ;) Klart du skall ha en vit E31.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
He
347
Hellboy
440i GC -18
Är det inte lite väl Miami Vice med en VIT E31? Midjekort kavaj och vita loafers är option. :)

Håller med övriga talare, låt skicket vara en avgörande faktor. Och var inte blyg med att pruta rejält.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Asken:
tråkigt att höra, Inte kul när så udda bilar försvinner iväg. Hoppas ingen kom till skada iaf.

Hellboy:
Jag tror att det är "Miami Vice" stilen E38B12 vill till om jag "känner" honom rätt:)

/Fredrik

Har läst upp mig rejält nu :) - 840 är det vettiga valet men det finns många argument för en 850 M70 som man sedan chippar, chip är tydligen enligt många amerikanska entusiaster ett krav på M70, skall tydligen ge både en liten effektökning men framförallt lägre förbrukning.

MVH,
E38B12
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Min är chippad och jag har märkt en enorm skillnad på både bränsle förbrukning och klippet blev klar bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.