AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.298

Montage av fotstöd i en Z3:a

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Har nu införskaffat mig ACS-fotstöd att montera i min Z3:a. Då det inte finns några monteringsanvisningar med i leveransen undrar jag nu hur man bäst skall sätta fast den. Borra rakt igenom känns inte helt rätt??

Råd - någon som vet ett bra sätt??

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Tror som du skriver att ett enkelt sätt är att borra med ett tunt borr och sedan skruva fast stödet.

Ett alternativ kanke är dubbelhäftande tape eller något montagelim men vet inte om det är så mycket bättre eller blir så mycket snyggare om man ska återställa bilen.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Meningen är att du ska borra rakt igenom. Detta gäller både pedaler och fotstöd.
2,
295
2,8 power
OK. Gällande fotstödet - bör man då borra såpass litet hål så att man självgängar skruven? Att få till en mutter på baksidan är väll ett gissel?

Finns det några kablar mm att se upp för när man borrar just vid fotstödet?

(Gällande pedalerna så har jag insett att det måste till borrning.)

/Bo-Erik
Länk
jag körde självborrande skruv. Den sitter ju i plast så det är ingen risk för rost eller sånt och det verkar inte finnar några kablar där heller
2,
295
2,8 power
Aha! Grymt. Dår gör jag så!
Tack!

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag körde med gängad plåtskruv i både fotstöd och i pedaler, blev utmärkt. Skruvar jag ur skruvarna ur fotstödet behövs nog förstoringsglas för att se hålen.
Var köpte du ditt fotstöd? Har precis köpt ACS pedaler på en annons här på Autopower, hade ju varit snyggt att följa upp med fotstöd.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Vet inte om jag vågar säga det. Ebay tyvärr. Kan inte motivera köpa äkta när det finns lika bra kopior för 10% av priset av orginal.

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det finns absolut inga kablar i fotstödet, bara luft i mängder

Bilar under 300hk = nej tack!!
/Caspar
Då skall jag oxå köpa där, om jag bara kunde få igång mitt e-bay konto. De svarar inte på mina mail heller. Med tanke på priset jag gav för resterande pedaler, misstänker jag att de kommer därifrån.

/Fredrik
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
De flesta "AC Schnitzer" attiraljer som förekommer på BMW är tyvärr fejk. Har påpekat flera ggr förut och jag gör det igen. Hur många är det som stylat sin BMW med Schnitzerfälgar exempelvis, är det som verkligen har äkta Schnitzerfälgar. Inte många skulle jag tro..
2,
295
2,8 power
Nej det är ytterst ovanligt med riktiga ASC-prylar så som fälgar och pedalset. Däremot brukar kjolpaket mm vara orginal - så är det på min bil.

Ja, "Fredrik M", jag såg annonsen på pedalsetet du köpte och det är ebay-prylar! Men visst får man säga att kvalitén på setet är bra!? Jag kan egentligen inte fatta hur man kan lägga 1444:- på handbromshandtag eller 2050:- för pedalset.

Vet någon var man får tag i ASC-mattor i beige? Finns inte på ebay. Brorssons vill ju ha 2575 + frakt!

/Bo-Erik
Länk
Min far har äkta 8x16 AC-Schnitzer fälgar på sin 528'a. =)

Jag har inte fått grejorna ännu, men det känns bra att du gillar kvaliten, då blir jag säkert oxå nöjd.

Äkta och äkta förresten, vem vet, de kanske tillverkas på samma ställe.

En kusin till mig jobbade på en firma som tillverkar bland annat högtalarkabel. Ena dagen hade de "fina märket" matrisen i maskinen, och lade kabeln i glättade kartonger. Nästa dag satt Biltema matrisen i och kabeln lades i plastpåse. Samma kabel egentligen men med olika tryck.

Misstänker att det är så med mycket grejor som säljs.

/Fredrik
Highway star: lite skillnad på fälgar och fotstöd...
Jag skulle aldrig köpa fälgkopior men fotstöd har jag inga problem med. Passform är oftast exellent. Det är inte brain surgery at kopiera en fotstöd.
Hörde att kopiorna på pedaler motsvarar minst 10 extra hästyar :-)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3c 4 ever!:
Finns faktiskt Schnitzerkopior på fälgar som är riktigt fina också. Jag klankar abaolut inte ner på plagiat, det var inte min mening. Man ska bara se upp lite när man spekulerar på exempelvis en Schnitzerstylad bil. Ett gäng äkta schnitzerfälgar höjer ju bilens värde en hel del enligt mig, medan ett par kopior inte alls gör det...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Jag har dessutom dom där ebay fotstödsplagiaten själv i min bil, men shortshiften och fälgarna från AC Schnitzel är heläkta. Det finns plagiat i kolfiberlook för den som är intresserad att inhandla också har jag sett...
Jag tänker likadant som de flesta här verkar göra. Delar som inte har något med hållfasthet att göra, typ pedaler, växelspaks knopp och andra inredningsdetaljer. Helt ok med plagiat, men saker som fälgar, fjäderbensstag eller motordetaljer vill jag nog helst ha äkta vara. Men vet ju aldrig hur hårt testade plagiat grejor är och tänk om en fälg separerar eller en detalj i motorn orsakar ett haveri. Då blir de billiga grejorna plötsligt väldigt dyra och kanske en olycksrisk oxå.

Skulle man sedan ha info om att plagiaten verkligen håller samma kvalite eller t.om. är tillverkade på samma ställe så är det ju en helt annan femma.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
De enda motordetaljer jag övervväger att köpa plagiat på är ACS-kolfibermotorkåpa. Sessa är gjorda i riktigt kolfiber och påverkar inte rörliga delar. Sedan kan jag bara bekräfta "highway star" att det finns ACS-kolfiberpedalset på ebay för ca 700:- inkl frakt mot 400 inkl frakt för ACS-aluminium.

Ingen då som vet var man får tag i beigea ACS-mattor förutom på Brorssons för 2575:- + frakt?

/Bo-Erik
Länk
Har överhuvudtaget knappt sett till några beiga tillbehörsmattor, ser jag något skall jag tjoa till.

/Fredrik
2,
295
2,8 power
Länk ....fast med ACS-logga i kvalitativt broderi....

Håll gärna ögonen öppna så vore jag tacksam!!

/Bo-Erik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.