AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.002

stora ljudpaketet i e34 , ersättningselement ?

Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Ska byta ut alla högtalare i bilen till nya , är det 3,5 " i instrumentbrädan och 5,25 nere vid fötterna ???

Kanske går att få in 6,5 " därnere ??

Vet någon nån som säljer nokia element fortfarande lr är det kört att få tag på dessa ??

Mvh Niklas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det går att sätta 6.5" nere om man sågar upp hålet och monterar en baffel och på brädan går det att sätta t.ex DLS 2.5" dome med lite modifiering men inte 3,5" om du inte bygger om. Köp inte Nokia högtalare utan något bra eftermarknads märke istället.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
problemet är ju att jag inte vet vart jag ska vända mig för att få fram 2,5" högtalare till instrumentbrädan tex , det andra fixar man ju lätt någon som vet ??

Mvh Niklas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Köp ett bra tvåvägs-kit (5.25" eller 6.5") och sätt diskanterna i urtagen på i-brädan, dvs skippa diskanterna som sitter vid backspeglarna. Att ha ett trevägs-kit är lite "overkill".
Jag har själv ett Impact 6.5"-kit (mkt bra diskant i det kitet) i M5:an och är mycket nöjd. Jag gjorde en specialbaffel bakom kickpanelerna för att få in 6.5"-basarna. Maila mig om du vill ha bilder.
ett 3-vägs kit är INTE overkill, tvärs om väldigt bra.

Att ha 6" vid fötterna och diskant på brädan är i ljudbilds-syn helt åt hel***e.

Diskant och mid ska sitta så nära varandra som möjligt...
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Köpte ett 5,25 kit går ut o ska montera men det passar inte hundra tittar efter o högtalaren tätar inte emot hålet, tänker baffel men det går ju knappast heller för där man sätter skruven är det ju upphöjt "neråt" så en baffel skulle ju inte täta heller....

Men det ska väl vara 5,25 i taket på en e34 touring ??

Usch , kanske någon som vet vart man köper färdiga adapters ??

Mvh Niklas
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Backes ljudbygg har färdiga bafflar för 6,5" fram i E34 , köp dom och byt dina 5.25" mot sånna där du köpte dom.
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
Det är ju där bak i taket som problemet är mina element tätar inte där så därför skulle jag vilja ha en baffel dit .........

Annars får man väl strunta i det och bara sätta dit en sub + diskant ...

Byta bil tom kanske haha ..........

Mvh Niklas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"ett 3-vägs kit är INTE overkill, tvärs om väldigt bra."

Ett bra två-vägskit är alltid bättre än ett dåligt trevägs! Ett trevägskit är ofta lite kluriga att få till ljudmässigt. Men av bra kvalitet och med rätt inställning låter de givetvis bra.

"Att ha 6" vid fötterna och diskant på brädan är i ljudbilds-syn helt åt hel***e.
Diskant och mid ska sitta så nära varandra som möjligt..."

Lycka till i en e34 att få upp 6" på instrumentpanelen med en snygg och diskret installation..... Lika mycket lycka till med ljudbilden om du sätter diskanterna i kickarna vid fötterna.

Robsarve
Att köra 6a nere vid fötterna kan vara helt rätt mr c eller tycker du brors kickar låter dåligt?

Dock är e34 ganska trång runt fötterna, så en 3,5" i brädan är inte fel.
Ett vettigt trevägssystem kostar ju lite pengar, vi har ett trevägssystem med 3,5" mellanregister plus testvinnande PG Octane ZR för strax under 4000:-
som är beprövat i e34.
Har jag sagt att de är åt helvete o köra kickar med 6er vid fötterna? Nej

Men att köra enbart kickar där, och diskanter på brädan. Låter inge vidare i mina ögon genom att ljudbilden blir så fel

Om du endå ska dra upp brorsans bygge, så sitter det mid och diskant i kickarna, precis som jag önskar det, att de sitter sånära mellanregistret som möjligt.

Nåra problem?

Kan man få i ett 3vägs system i bmw så är de kanon, men sant, ett bra trevägs kostar nåra kronor mer...
Ulke
kan man bara hitta en bra mid med ett lågt FS som klarar möta vid 3-400hz så kan man med fördel montera den på i-brädan exempelvis dls 2.5" dome + sedan diskanten på insidan av speglarna eller i a-sttolpen

ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
godafton!
I vår e34 sitter det 3,5:or i uttagen på brädan.Diskanten i a-stolpen,samt 6,5 bakom orinalgallrena i kickarna
Diskanterna är "brusade" & riktade för att få rätt reflexer i rutan. Den vänstra rakt upp mot rutan 6 den högra mot backspegeln. 3,5:orna som för övrigt skall avyttras passar i orinaluttagen men friskluftskanalen är tilltäppt. Jag tog bort yttersta biten & jag har inte märkt någon avsevärd försämring. Mina högtalare är av neodynium sort & med tillhörande tidskomp räckte det till vinst sasca Rookie30 2004!
Hela framsystemet skall bytas efter nyår så om någon är sugen så...

Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
... 3,5:an delar jag 160Hz 12db uppåt har jag det medföljande impactfiltret.
Ska jag poppa så lägger jag den på 200hz 12db...
Ulke
Widehall

Kör du impact fram?

mvh Ulke

Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet!
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Ulke:
Kör impact fram efter mycket testande. Ska dock uppgradera med större element samt ombyggnad då jag tänkte testa med impact ns30 plus 4125 ,4,25tums samt ndw 8:or i kickarna & slutligen en ref 12:a i handsfacket. Allt impact
Endast slutsteg samt dsp box i skuffen.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
I min förra E34 fick då inte ens en dls 2.5" dome plats utan modifiering i vänstra högt uttaget på brädan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.