AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.172

Ojämn tomgång på 320 e30-90

Visa användare
10
wellla
Z3 2,8 roadster
Har köpt en 320 -90 som jag ska ha som vinterbil =) måste erkänna att det ät en förbannat go bil hehe. Har problem med tomgången bara.
Det är inte så att den pendlar i varvtal utan att den går ojämnt, precis som den gungar... och ibland tappar någon cyl. Går hur bra som helst när jag kör.

Hur som helst, provade att spraya startgas ner under insuget, och då händer grejor, då går den som den ska jämnt och fint, några sek för att sedan börja knorra igen.

Tar den tjuvluft under insuget någonstans?
Var kan det vara?

tack på förhand
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Det finns ett rör som går underfrån insuget till vevhuset. (Till för ventilationen) Den är tätad med oring. Kan kanske vara den? Eller gamla sunkiga insugspackningar? Eller mest troligt (nästan alla gamla e30 drabbas) gummibälgen mellan LMM och spjället. Lycka till i letandet!

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Hälge
Troligen står ventilspelet fel inställt, ställ samtliga ventiler 0.28mm.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om ventilspelet står fel hjälper det knappast med startgas!
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Prova spreja motorolja där du misstänker läckage, rengör först så du ser bra, där oljan bubblar eller sugs in, där har du läckage.

J-vla smidigt va ;)
Visa användare
10
wellla
Z3 2,8 roadster
Tack alla för era svar!
Måste beröma det aktiva forumet! =)

Ventilspelen har jag just justerat efter 2 vipparmsbyte.

Gummibälgen ser hel och fin ut ovanifrån, möjligt att det finns sprickor undertill. Ska plocka av och titta.

Hittade en givare som enligt dess artiklenr är en "tank vent valve" -ventil med två slangnipplar och en 2 polig elkontakt. problemet är att det bara sitter en slang i ena nipplen, kan heller inte hitta den andra änden.. skumt borde ju finnas där någonstans...
Möjligt att den tar tjuvluft här kanske..?
Hälge
Opps...Två vipparmsbyten? varför då? har du kollat om du ev,har några krökta ventiler?
Visa användare
10
wellla
Z3 2,8 roadster
Nej. hälge.
Chansade med att byta vipparmar, vilket blev bra!
Motorn går utmärkt bortsett från att den tar tjuvluft, alltså ser jag ingen anledning att riva av toppen osv för att kontrollera ytterliggare så allt står rätt till.
Hälge
Wella: Missade en del i ditt förra inlägg: Naturligtvis ska det även gå en extra slangstump från den aktuella nippeln upp till ett litet lufintag under insuget. (Nästan omöjligt att se, man får spegla underifrån för att se.)

Saknas den slangen så talar vi om ojämn tomgång...Lycka till.
svintoleffe
Då talkar vi även om att den får väldigt vädliutg mycket tjuvluft, har haft det problemet själv, så fort jag läste ditt första inlägg, så förstod jag anästan att det var det som var felet, det bästa du kan göra är att sätta en slandklamma, sen hänga upp den med buntband, då den där saken är bar tung, så man bryeter av slangen iannat fall.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.