|
|
|
|---|---|
|
För några månader sen fick jag fylla på bromsvätska i min bil. Tänkte inte mer på det men nu har lampan för låg nivå börjat blinka till ibland igen, dvs. dags att fylla på igen. Nån som har haft ett liknande problem? Bromsarna funkar utan problem och den besiktades nyligen utan några anmärkningar. Går kopplingen på samma system med samma behållare? Har tyckt att kopplingen tar lite långt in, men jag vet inte om det bara är inbillning eller inte... Den börjar koppla ur strax över mittersta läget på pedalen eller vad man ska säga, man får alltså tycka in den förbi spelet och sen nån cm till innan den kopplar ur. Ska det vara så eller har jag nått fel? Vet att på några andra bilar jag kört så har man bara behövt nudda kopplingen för att den ska koppla ur. Kan det vara nån av cylindrarna där som börjat bli dåliga och börjat läcka? Men borde den inte suga in luft där också då? Tack på förhand, Emil | |
|
Du har hydrauliskt system på din,dvs du har bromsvätska också till kopplingen,kika på golvmattan vid kopplingspedalen där sitter en huvudcylinder som kan ha börjat läcka+kolla sedan slavcylindern som sitter nere under bilen vid kopplingen s.a.s. En bra början iaf.. Mvh Janne. |
|
|
Så det är samma behållare som till bromskretsen? Har kollat huvudcylindern. Verkar inte vara den, får lyfta upp bilen nån dag och kolla slavcylindern. Undrar fortfarande om min kopplingspedal där, ska den ta en bit in eller ska den ta direkt. Nån som kan berätta hur deras pedal känns? |
|
|
Ja... Har du en läcka i någon av dessa "cylindrar" så kanske det har smugit sig in lite luft som gör din pedalkänsla lite diffus. Tja,min koppling är väl som de flesta schyssta hydrauliska kopplingar,dvs tar en bit ner med lagomt motstånd dessutom. Om kopplingen "tar direkt",dvs högt upp, så brukar den sjunga på sista versen,iaf min erfarenhet. En luftning efter att du bytt den cylinder som ev. läcker/är def. borde nog vara rätt väg att gå.. Mvh Janne. |
|
|
Då är det nog så som det ska vara med kopplingen. Blev bara lite konfunderad när jag körde en Passat för några veckor sen och den tog verkligen direkt när man la foten på kopplingen. Men självklart måste jag lufta efter bytet :) Ska kolla under bilen vid tillfälle. Tack för hjälpen... |
|
|
På huvudcylindern sitter det ett litet plaströr med slang som går upp till koppen, den lilla plastbiten gick av i somras (kostade 3:- på BMW) så när jag fyllde på bromolja rann oljan under mattan inte så roligt håller fortfarande på å sanera olja, tjocka mattor får plats me mycke olja. Men din verka vara ok tack och lov. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.