|
|
|
|---|---|
|
Har idag 4st nya högtalare i min 540 -93, 5,25" både bak och fram, tänkte nu om det gick att ta mina 6*9 från förra bilen och dra dessa på samma kabel som bakhögtalerna. Alltså 4 st högtalare bak, har idag en ny Panasonic cd-spelare på 4*50W Är detta möjligt och blir det bra ljud? // Alex | |
|
Visst kan du köra så,gjorde jag ett tag i väntan på att få in steget... Diskanten är de ju ingen större skillnad på sådär,är ju basen som inte brukar hänga med när de ska spelas lite...men de brukar fungera bra i dom flesta lägen,även om ett steg skulle optimera ljudet. Beror ju också på vilka högtalare du har,om dom är lättspelade osv.. |
|
Ulke |
Inte alls att rekommendera på grund av impedanskurvan som blir på bakkanalerna om man kopplar 2 par högtalare parallellt...... Den inbyggda förstärkaren i de alra allra flesta huvudenheter är inget under av kraft och stabilitet i låga impedanser och med tanke på den klena trådförbindningen/strömmatningsdelen i huvudenheten så bör man alt låta bli att köra den under 4ohm...... Vissst låter det, men kanske bara ett tag :o( mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Haas Har Infiniti i bilen nu och de andra är MDS Fanatic?(blåa) och är 3 år gamla. Ulke Menar du att cd-spelaren ger upp alltså??? Är inte så där värst hemma på högtalare. // Alex |
|
Ulke |
Huttyr Inte direkt kanske, men i längden kommer den att ge vika om man belastar slutstegen i den på det viset. Slutstegen i de allra flesta huvudenheter är konstruerade för en impedans mellan 4-8 ohm och om man då paralellkopplar 2 par högtalare så ger det 2 ohm och ibland lägre impedans. låt bli att koppla in mer än 1 högtalarpar per utgång och vänta istället tills du har separat slutsteg till detta.... mvh Ulke Farten dödar ej, det är det plötsliga stoppet! |
|
Okej,stereon tar så pass mycket stryk av de alltså? Trodde den spelade de den klarade av utan att ta stryk på de sättet. Känner många som har/kör så fortfarande idag,inte många kanske men några stycken i alla fall...så får upplysa dom hur läget är om man kör så. Får be om ursäkt om mitt första inägg då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.