|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Finns det någon som kan tipsa om hur man skall få bort lim från tidigare stora dekaler på bilen, dekalerna är bort -men det finns mycket klister kvar.... Dekalerna har suttit på lacken! | |
|
Förtunning i liten dos på trasa, eller varmluftspistol försiktigt sedan gnugga bort limresterna med tummen. mvh |
|
| Casco har ett medel som heter limtvätt. Det är dyrt men den tar allt. Länk Du kan annars testa med lite T-sprit för att se vad som händer. Vet inte hur billack reagerar på detta dock. | |
|
Smartab har ett medel på sprayburk som heter gelsol och det har fungerat bra på t.ex gamla taxidekaler för mig, låt ligga en stund och spola sedan med en högtryckstvätt med bra tryck så är risken mindre för repor när man gnuggar med trasa och ex. t-röd eller förtunning. /Micke |
|
|
Smartab har ett medel som heter tardis, funkar skitbra på limrester. |
|
| Tardis är skitbra! | |
|
Hej Tack för alla tips, varmluftpistol & lacknafta funkar -men kommer ta lång lång tid, tänkte testa Tardis, någon som kan tipsa var man köper? |
|
|
ring smartab 018-153100 o fråga var den närmaste bilvårdsfirma som har deras produkter finns, åka bara dit o be att få köpa några deciliter. Smartabs produkter säljs normalt sett inte i butiker till privatpersoner, eller jo dom har ett kundsortiment men det är begränsat finns ej alla modeller. |
|
|
Tjena! Funderar på att ta bort deklarena som sitter på sidorna på min bil (ett mösnter som är klistrat på. Hur länge dröjer det innan det blir såå säga ljusare där deklarena inte har suttit? Det är ganska mycket att ta bort... Bör jag lämna in den då? Eller kanske lacka om, hua dyrt? beemoholist |
|
|
En bil med 2-skikstlack, dvs klarlack ska inte bli nån skillnad det ska vara om det suttit väldigt länge o den stått väldigt mycket i sol,starka medel osv. Är det mycket att ta bort o du är osäker om du klarar av det kolla med nån reklamfirma som jobbar med bildekor, det brukar inte vara så dyrt och det blir bra. Vanlig maskinpolering efteråt brukar funka fint. //Jocke |
|
| Bara att rubba vaxa polera och bita ihop för nyansskillnaden kommer att finnas kvar tills du lackar om. | |
|
jag har metliclack, vet inte om det är tvåskikts lack, men det är originallack iaf..tror jag. beemoholist |
|
|
Hmm 2 olika svar härnu!? beemoholist |
|
|
kaptenlöjtnant, brukar det vara stora nyansskillnader, isånt fall får det vara kvar..har ej råd att lacka om och vill ha bilen fräsch i lacken. beemoholist |
|
|
Börja med att ge information om vilken färg det är! Vissa färger brukar ju vara ovanligt känsliga för väder och vind, därmed blir nyanserna stora. Solida lacker (de utan klarlack) är mycket känsliga, metalliclacker och moderna lacker har ju klarlack och är mer tåliga och även om de i teorin inte borde blekna så har man alltför ofta sett det.... Så, jag skulle tro att du kommer fortfarande se nyanser efter polering om du granskar ytorna noggrant, dock inte från några meters avstånd. /M |
|
|
Darklight, jag skrev i mitt förra mess att det är metallic lack. grön islandsgrön som den heter. Ok tack för alla svar. beemoholist |
|
| Har dekalerna suttit sedan -93 kan det bli lite mysko på en metallic oxå, bästa rådet är att åka förbi en rekondfirma (eller två) och få lite tips. Min erfarenhet av dekaler på plåt sträcker sig bara till taxibilar som gått 4-5 år i ur och skur dygnet runt och då syns det och det är ett herrejösses-polerande innan man är nöjd. | |
|
Ok, thanx.. vet ej hur länge men det är inte sedan -93 iallafall. Mvh beemoholist |
|
|
Det är viktigt att du INTE använder förtunning eller andra starka medel som vissa säger!! Ring o fråga efter speciella limlösande medel som inte reagerar med klaralack på diverse affärer. Smartab tex |
|
|
philleee, Förtunning o thinner använs väldigt ofta på bilar när inget annat hjälper. Givetvis inte på nylackade bilar. När det gäller färgdamm,nedfall osv funkar inget annat än att thinnertorka bilen. Man måste ju maskinpolera o lägga ett vax sen för att det ska se snyggt ut men absolut inget skadligt för lacken. //Jocke |
|
|
vet inte vad du vill säga med "nedfall" men när det gäller färgdamm från lack så är det strikt rubbing som ska användas. O lera vid flygrost. Men när det gäller limrester så kan det oftas behövas lite hårdare tag om det sitter o jag har själv sett hur klarlacksskikten har skadats av just förtunning så jag vet inte riktigt vad du grundar dina kommentarer på |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.