AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.291

Innertak problem Z3 ?

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej,

funderar på att köpa innertak för ca 3 000 kr att fästa på insidan av suffletten.

Men undrar om det inte gör att suffletten blir tjockare, vilket är rimligt, och att det gör att man kan få problem med att få ner suffletten och få den att passa under cabskyddet?

Har hittat ett ställe i Tyskland osm säljer dessa, men har ni nåt annat tips på var man kan köpa så berätta gärna.

Mvh // David
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Snajdard (Z3 Magnus) har väl monterat i båda sina om jag inte minns fel och Mats Landh har byggt eget innertak. Kolla med dem

Bilar under 300hk = nej tack!!
/Caspar
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Det stämmer att sufletten blir tjockare, men det är inget problem att fälla upp eller ner, då faller hela konceptet. Det kommer inte heller att vara några som helst problem att få plats under cabskyddet. Min erfarenhet sträcker sig till BMW original samt dom tak jag själv tillverkade.
Hur andra tak beter sig vet jag inte, men det verkar orimligt tycker jag att dom produkterna inte skulle gå att fälla ner på vettigt sätt/få plats under skyddet. Tror inte dom taken skulle sälja så bra...
Lycka till på din jakt.
Mats
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
David80: Om du är nyfiken så kan jag skicka dig några foton på hur det ser ut i nedfällt läge med taket monterat. Kanske kan du bilda dig en uppfattning om vad det är du är på väg att införskaffa. Har tyvärr inte lagt upp bilderna på någon server för allmän beskådning. Ge mig en hint om du vill ha en bild skickad till dig.
mats
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Hej!

Då var det dax att köpa ett innertak - för att minska bullrandet något. Men vilka fördelar är det att skaffa innertak?

Ringde lokala BMW handlarn och fick veta att det kommer att kosta 3775 kr och har artikelnummer 54318 410992. Det är ca 700 dyrare än vad det skulle kosta att få skickat fr en firma i Tyskland, då väljer jag dock BMW.

De kunde dock inte säga att det skulle bli bättre av att köpa ett innertak av tyg, de hade inte en aning och kunde inte direkt tala om några större fördelar med att köpa.

Så därför frågar jag er.

Vilka fördelar finns det med att ha innertak?

Finns det flera förutom de i tyg att köpa? Vill docka tt det skall gå att fälla ner suffletten med innertaket i.

Får en känsla av att ett innertak i tyg inte kan hjälpa så mycket, mot t.ex buller?

Dessutom: Hur pass lätt/krångligt är det att montera orginal?

Mvh // David

Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Jadå har man köpt ett orginaltak för 3775 kr, har hört mig för innan jag köpte det och skulle inte vara så svårt att montera och ta ca nån timme.

Det jag har tar då inte bara en timme kan jag lova, dessutom behövs popnit och annat som jag inte äger och ingen informerat om att man skulle behöva, borde inte BMWverkstaden där man köper berätta vad som behövs för montering? Dessutom följde inte nån monteringsanvisning med, det tog över en månad att få den, och då fick jag en som är väldigt knapphändig.

Aja skulle tro att det kommer ta mig lätt 5-6 timmar och är inte säkert på att det skulle riktigt bra ändå.

På BMW skulle de ha över 300 kr för att fixa det.

Nån som har nåt tips eller är sugen att göra det åt mig å få betalt?

Bor i Gävle men kan åka en bit.

Mvh // David
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Ojfan - de på BMW skulle alltså ha över 3 000 kr för det
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Självklart ska dom ha mer än 300kr. 300kr täcker ju inte ens en halvtimmas jobb för dom ju.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Du behöver inte några popnitar... inte om du har köpt bmw original och fått med rätt grejer...
Baktill fäster du det med ett par plastclips och snäpper på dom halvmåneformade rören på cabtakets stag.
På sidorna ska det sitta inpetat under dom gummilisterna upptill och med en skruv som du ska ha fått med.
Framtill sitter det inpetat mellan den feta plastdelen som låsanordningar och allt sitter på och självaste tygtaket.

Tror inte jag la mer än en halvtimme på att installera mitt.

/Magnus
www.snajdarn.se
Da
50
David80
Z3 -96 1.8
Jovisst vet jag att det var 3000 de ska ha - råkade skriva fel första gången
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.